-
Sju mötestrender för besöksnäringsföretag att inspireras av
Artificiell intelligens och automatisering växer explosionsartat och går från vision till verklighet. Som en konsekvens av det kommer det som inte kan digitaliseras – det personliga mötet – att bli än mer eftertraktat framöver. I sin trendrapport för 2019 har Svenska Möten tagit fram sju mötestrender att ha ögonen på i år. De är främst riktade till mötesanläggningar men det finns säkert en del för alla i besöksnäringen att ta till sig av.
”Vi ser att brännheta frågor som klimatet och integration har haft stor inverkan på mötesbranschen.” Säger Sylvia Nylin, VD på Svenska Möten, som en kommentar till rapporten.
1. Ledare sökes
Alla företag måste vara beredda på att ta ett synligt samhällsledarskap, eller bli utkonkurrerade. Det finns en hög förväntan (64%) att chefer proaktivt vidtar åtgärder innan lagstiftare gör det och hela 81% av svenskarna anser att VD:ar bör hållas ansvariga för sin miljöpåverkan. För mötesbranschen innebär det att anläggningar måste bevisa hur de proaktivt arbetar för ökad hållbarhet t.ex. genom Svanenmärkning, rådgivning till mötesköpare för hållbara möten, miljövänliga transporter och vegetariska menyer.2. Klimatbudgetering
Medvetenheten om vår överkonsumtion på klimatets bekostnad är stor, och likt en ekonomisk budget efterfrågas sätt att mäta sin miljöpåverkan. Vinnarna i branschen blir de som minskar sin klimatpåverkan (klimatkompensation är näst bäst) och erbjuder gästen val för miljön. Hur ser er klimatpåverkan ut per gäst? Går den att minska? Varför inte ange klimatavtryck på menyn och redovisa vilket klimatavtryck aktiviteter som erbjuds har?3. Komma bort
Högt förändringstryck från digitalisering, klimatångest, stress och polarisering leder till ett behov av en mental paus. Att komma bort innebär dock inte att resa utomlands, nej, det kan ligga runt hörnet så länge mötesupplevelsen ger en känsla av en annan värld. 19% (+5%) av mötesköpare uppger att ”komma bort” är viktigast, samtidigt minskar vikten av lättillgänglighet, restid och bra kommunikationer i motsvarande grad.4. Reningsbadet
Hälsotrenden får större genomslag inom mötesbranschen. 1. Tarmflorevänlig mat, fermenterad mat etc. 2. Alkoholfria alternativ, som kombucha eller alkoholfri gin/drinkar. Efterfrågan har ökat med 25% sedan 2017. 3. Biofilisk design, vi känner oss 15% fräschare och jobbar bättre omgiven av växter. 4. Vetenskapligt beprövade hälsoupplevelser som ”skogsbad”, vi ser också en dubblering i efterfrågan på konferenser med träning och hälsa liksom för spa och rekreation.5. De mötesmedvetna
Digitalisering och nya generationers förväntningar driver på behovet av att nyttja tiden väl. Efter år av slösmöten vänder trenden sakta, fler personer på ledningsnivå än någonsin är nu engagerade i bolagens möten. För mötesbranschen blir kvalificerad rådgivning allt viktigare i takt med att kraven höjs, t.ex. kunskaper om specialiserade mötesformer såsom innovationsmöten och relationsskapande möten.6. Talanginnovation
Kompetensbrist i kombination med hållbarhetstrenden har lett till efterfrågan på social hållbarhet. De flesta branscher är dåliga på att anställa personal med utländsk bakgrund, här ligger mötesbranschen i framkant. 27% av de som går från arbetslöshet till arbete i besöksnäringen kommer från Afrika eller Asien, störst andel av alla branscher i Sverige. Vinnarna är de mötesanläggningar som tar det ett steg längre och t.ex. anlitar språkhjälp för att rekrytera och integrera nysvenskar i verksamheten. Vinsterna kring ömsesidigt lärande och kulturutbyte ger en ny syn på rekrytering med mer fokus på drivkrafter och egenskaper än formell kompetens.7. Självstyrning
Självledarskap och självstyrande organisationer blir allt mer attraktivt. I dagens snabbföränderliga samhälle ritas helt nya spelplaner upp och vi ser en ökad efterfrågan på självutvecklingskurser och självorganisering, något som präglar teman kring konferenser och föreläsningar. Men också vikten av att företag verksamma i mötesbranschen själva tar till sig detta arbetssätt för att attrahera och behålla kompetent personal och nå maximal utväxling i sin verksamhet.Källor
1. Ledare sökes: Edelman Trust Barometer 2018, Dagens Analys.
2. Klimatbudgetering: WWF.
3. Komma bort: Svensk Konferens & Mötesbarometer 2018.
4. Reningsbadet: Kairos Future, Coop 2017.
5. De mötesmedvetna: Intervju Micke Darmell, Marianne Heidenberg/Svenska Möten, Gr8Meetings, statistik Möteskulturdagen 2018.
6. Talanginnovation: HUI 2018, Högbo Brukshotell, Nääs Fabriker, Yasuragi.
7. Självstyrning: Great Place to Work.- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-