-
Sju mötestrender för besöksnäringsföretag att inspireras av
Artificiell intelligens och automatisering växer explosionsartat och går från vision till verklighet. Som en konsekvens av det kommer det som inte kan digitaliseras – det personliga mötet – att bli än mer eftertraktat framöver. I sin trendrapport för 2019 har Svenska Möten tagit fram sju mötestrender att ha ögonen på i år. De är främst riktade till mötesanläggningar men det finns säkert en del för alla i besöksnäringen att ta till sig av.
”Vi ser att brännheta frågor som klimatet och integration har haft stor inverkan på mötesbranschen.” Säger Sylvia Nylin, VD på Svenska Möten, som en kommentar till rapporten.
1. Ledare sökes
Alla företag måste vara beredda på att ta ett synligt samhällsledarskap, eller bli utkonkurrerade. Det finns en hög förväntan (64%) att chefer proaktivt vidtar åtgärder innan lagstiftare gör det och hela 81% av svenskarna anser att VD:ar bör hållas ansvariga för sin miljöpåverkan. För mötesbranschen innebär det att anläggningar måste bevisa hur de proaktivt arbetar för ökad hållbarhet t.ex. genom Svanenmärkning, rådgivning till mötesköpare för hållbara möten, miljövänliga transporter och vegetariska menyer.2. Klimatbudgetering
Medvetenheten om vår överkonsumtion på klimatets bekostnad är stor, och likt en ekonomisk budget efterfrågas sätt att mäta sin miljöpåverkan. Vinnarna i branschen blir de som minskar sin klimatpåverkan (klimatkompensation är näst bäst) och erbjuder gästen val för miljön. Hur ser er klimatpåverkan ut per gäst? Går den att minska? Varför inte ange klimatavtryck på menyn och redovisa vilket klimatavtryck aktiviteter som erbjuds har?3. Komma bort
Högt förändringstryck från digitalisering, klimatångest, stress och polarisering leder till ett behov av en mental paus. Att komma bort innebär dock inte att resa utomlands, nej, det kan ligga runt hörnet så länge mötesupplevelsen ger en känsla av en annan värld. 19% (+5%) av mötesköpare uppger att ”komma bort” är viktigast, samtidigt minskar vikten av lättillgänglighet, restid och bra kommunikationer i motsvarande grad.4. Reningsbadet
Hälsotrenden får större genomslag inom mötesbranschen. 1. Tarmflorevänlig mat, fermenterad mat etc. 2. Alkoholfria alternativ, som kombucha eller alkoholfri gin/drinkar. Efterfrågan har ökat med 25% sedan 2017. 3. Biofilisk design, vi känner oss 15% fräschare och jobbar bättre omgiven av växter. 4. Vetenskapligt beprövade hälsoupplevelser som ”skogsbad”, vi ser också en dubblering i efterfrågan på konferenser med träning och hälsa liksom för spa och rekreation.5. De mötesmedvetna
Digitalisering och nya generationers förväntningar driver på behovet av att nyttja tiden väl. Efter år av slösmöten vänder trenden sakta, fler personer på ledningsnivå än någonsin är nu engagerade i bolagens möten. För mötesbranschen blir kvalificerad rådgivning allt viktigare i takt med att kraven höjs, t.ex. kunskaper om specialiserade mötesformer såsom innovationsmöten och relationsskapande möten.6. Talanginnovation
Kompetensbrist i kombination med hållbarhetstrenden har lett till efterfrågan på social hållbarhet. De flesta branscher är dåliga på att anställa personal med utländsk bakgrund, här ligger mötesbranschen i framkant. 27% av de som går från arbetslöshet till arbete i besöksnäringen kommer från Afrika eller Asien, störst andel av alla branscher i Sverige. Vinnarna är de mötesanläggningar som tar det ett steg längre och t.ex. anlitar språkhjälp för att rekrytera och integrera nysvenskar i verksamheten. Vinsterna kring ömsesidigt lärande och kulturutbyte ger en ny syn på rekrytering med mer fokus på drivkrafter och egenskaper än formell kompetens.7. Självstyrning
Självledarskap och självstyrande organisationer blir allt mer attraktivt. I dagens snabbföränderliga samhälle ritas helt nya spelplaner upp och vi ser en ökad efterfrågan på självutvecklingskurser och självorganisering, något som präglar teman kring konferenser och föreläsningar. Men också vikten av att företag verksamma i mötesbranschen själva tar till sig detta arbetssätt för att attrahera och behålla kompetent personal och nå maximal utväxling i sin verksamhet.Källor
1. Ledare sökes: Edelman Trust Barometer 2018, Dagens Analys.
2. Klimatbudgetering: WWF.
3. Komma bort: Svensk Konferens & Mötesbarometer 2018.
4. Reningsbadet: Kairos Future, Coop 2017.
5. De mötesmedvetna: Intervju Micke Darmell, Marianne Heidenberg/Svenska Möten, Gr8Meetings, statistik Möteskulturdagen 2018.
6. Talanginnovation: HUI 2018, Högbo Brukshotell, Nääs Fabriker, Yasuragi.
7. Självstyrning: Great Place to Work.- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-