onsdag 25 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
    • Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
    • Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • mötestrender
    2019-03-04 14:49

    Sju mötestrender för besöksnäringsföretag att inspireras av

    Artificiell intelligens och automatisering växer explosionsartat och går från vision till verklighet. Som en konsekvens av det kommer det som inte kan digitaliseras – det personliga mötet – att bli än mer eftertraktat framöver. I sin trendrapport för 2019 har Svenska Möten tagit fram sju mötestrender att ha ögonen på i år. De är främst riktade till mötesanläggningar men det finns säkert en del för alla i besöksnäringen att ta till sig av.

    ”Vi ser att brännheta frågor som klimatet och integration har haft stor inverkan på mötesbranschen.” Säger Sylvia Nylin, VD på Svenska Möten, som en kommentar till rapporten.

    1. Ledare sökes
    Alla företag måste vara beredda på att ta ett synligt samhällsledarskap, eller bli utkonkurrerade. Det finns en hög förväntan (64%) att chefer proaktivt vidtar åtgärder innan lagstiftare gör det och hela 81% av svenskarna anser att VD:ar bör hållas ansvariga för sin miljöpåverkan. För mötesbranschen innebär det att anläggningar måste bevisa hur de proaktivt arbetar för ökad hållbarhet t.ex. genom Svanenmärkning, rådgivning till mötesköpare för hållbara möten, miljövänliga transporter och vegetariska menyer.

    2. Klimatbudgetering
    Medvetenheten om vår överkonsumtion på klimatets bekostnad är stor, och likt en ekonomisk budget efterfrågas sätt att mäta sin miljöpåverkan. Vinnarna i branschen blir de som minskar sin klimatpåverkan (klimatkompensation är näst bäst) och erbjuder gästen val för miljön. Hur ser er klimatpåverkan ut per gäst? Går den att minska? Varför inte ange klimatavtryck på menyn och redovisa vilket klimatavtryck aktiviteter som erbjuds har?

    3. Komma bort
    Högt förändringstryck från digitalisering, klimatångest, stress och polarisering leder till ett behov av en mental paus. Att komma bort innebär dock inte att resa utomlands, nej, det kan ligga runt hörnet så länge mötesupplevelsen ger en känsla av en annan värld. 19% (+5%) av mötesköpare uppger att ”komma bort” är viktigast, samtidigt minskar vikten av lättillgänglighet, restid och bra kommunikationer i motsvarande grad.

    4. Reningsbadet
    Hälsotrenden får större genomslag inom mötesbranschen. 1. Tarmflorevänlig mat, fermenterad mat etc. 2. Alkoholfria alternativ, som kombucha eller alkoholfri gin/drinkar. Efterfrågan har ökat med 25% sedan 2017. 3. Biofilisk design, vi känner oss 15% fräschare och jobbar bättre omgiven av växter. 4. Vetenskapligt beprövade hälsoupplevelser som ”skogsbad”, vi ser också en dubblering i efterfrågan på konferenser med träning och hälsa liksom för spa och rekreation.

    5. De mötesmedvetna
    Digitalisering och nya generationers förväntningar driver på behovet av att nyttja tiden väl. Efter år av slösmöten vänder trenden sakta, fler personer på ledningsnivå än någonsin är nu engagerade i bolagens möten. För mötesbranschen blir kvalificerad rådgivning allt viktigare i takt med att kraven höjs, t.ex. kunskaper om specialiserade mötesformer såsom innovationsmöten och relationsskapande möten.

    6. Talanginnovation
    Kompetensbrist i kombination med hållbarhetstrenden har lett till efterfrågan på social hållbarhet. De flesta branscher är dåliga på att anställa personal med utländsk bakgrund, här ligger mötesbranschen i framkant. 27% av de som går från arbetslöshet till arbete i besöksnäringen kommer från Afrika eller Asien, störst andel av alla branscher i Sverige. Vinnarna är de mötesanläggningar som tar det ett steg längre och t.ex. anlitar språkhjälp för att rekrytera och integrera nysvenskar i verksamheten. Vinsterna kring ömsesidigt lärande och kulturutbyte ger en ny syn på rekrytering med mer fokus på drivkrafter och egenskaper än formell kompetens.

    7. Självstyrning
    Självledarskap och självstyrande organisationer blir allt mer attraktivt. I dagens snabbföränderliga samhälle ritas helt nya spelplaner upp och vi ser en ökad efterfrågan på självutvecklingskurser och självorganisering, något som präglar teman kring konferenser och föreläsningar. Men också vikten av att företag verksamma i mötesbranschen själva tar till sig detta arbetssätt för att attrahera och behålla kompetent personal och nå maximal utväxling i sin verksamhet.

    Källor

    1. Ledare sökes: Edelman Trust Barometer 2018, Dagens Analys.
    2. Klimatbudgetering: WWF.
    3. Komma bort: Svensk Konferens & Mötesbarometer 2018.
    4. Reningsbadet: Kairos Future, Coop 2017.
    5. De mötesmedvetna: Intervju Micke Darmell, Marianne Heidenberg/Svenska Möten, Gr8Meetings, statistik Möteskulturdagen 2018.
    6. Talanginnovation: HUI 2018, Högbo Brukshotell, Nääs Fabriker, Yasuragi.
    7. Självstyrning: Great Place to Work.
    • Text: Svenska Möten
    • Foto: Svenska Möten
    Tweet
  • Pontus Frithiof som besöker Menhammar Gård och deras kreatur.
    2025-06-24 22:33

    Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

    Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.

  • Visita logga.
    2025-06-24 22:27

    Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

    Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.

  • I vinter kommer det bli enklare för schweizare att uppleva norra Sverige. Flyglinjen Zürich-Luleå kommer trafikeras av flygbolaget Edelweiss.
    2025-06-24 22:22

    Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå

    Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.

  • Ros - besöksnäring
    2025-06-23 05:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

    Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025.
    2025-06-22 17:11

    Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

    Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.

  • Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen via samverkan.
    2025-06-21 16:08

    Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

    Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.

  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-17 15:03

      Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

      Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet