-
SkiStar firar 45 år – satsar på aktiv semester året runt
I 45 år har skidkoncernen SkiStar arbetat för en bättre folkhälsa genom att erbjuda en aktiv semester till skidorter i både Sverige, Norge och Österrike. Från den 20 augusti i år – och under hela vintersäsongen – firar bolaget och fortsätter även med att inspirera till välbefinnande aktiviteter året runt.
Den annorlunda våren och sommaren med stort fokus på semester i vårt hemland, så kallad svemester, visar att intresset exploderat för en aktiv semester i fjällen med cykling och vandring som exempel. Dessutom lanseras nya digitala lösningar som underlättar för gästerna.
”Vi vill fortsatt vara ledande i resebranschen och i ännu större utsträckning erbjuda upplevelser för våra gäster året runt. Vi tror att svemester-trenden är här för att stanna och vill bidra till människors välmående och till bättre folkhälsa. Här har den fantastiska fjällmiljön och naturen en oerhört viktig roll att spela.” Säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar AB.
Ökat intresse för aktiv semester
Det hela började den 20 augusti år 1975. När de två PEAB-bröderna Erik och Mats Paulsson åkte till Sälen, Lindvallen. Detta för att utforska möjligheten att kunna erbjuda sina anställda semester på en ort som var attraktiv året om. Bröderna köpte inte bara en stuga utan 37 stycken och en skidbacke.
”Erik och Mats visste nog inte hur rätt ute de var år 1975 och hur stort behovet av en aktiv semester skulle vara 45 år senare. Mycket har hänt i vårt sätt att semestra genom åren. Livet har blivit mer stillasittande och i den rådande situationen ser vi ett enormt ökat intresse för aktiv semester i fjällmiljö. Vilket nu ger oss möjligheter att fortsätta utveckla det Mats och Erik startade för 45 år sedan.” Säger Stefan Sjöstrand.
Lanserar fler digitala lösningar
Nyskapande, ansvarsfullt och hälsofrämjande har varit SkiStars kärnvärden från start. Där fokus alltid har varit att tillgodose gästers olika förväntningar och önskemål. Samt skapa en stressfri semester året om präglad av avkoppling och fysisk aktivitet.
Att möta dessa förväntningar har förändrats under de senaste 45 åren då digitalisering har gett resebranschen stora möjligheter.
”Som den ledande operatören av skandinavisk skidåkning fortsätter vi att digitalisera och utveckla erbjudande och aktiviteter till våra gäster. Under 2019 blev skistar.com utsedd till Sveriges bästa sajt och redan då uppmärksammades utvecklingen av vår app. Nu tar vi nästa steg och lanserar möjlighet att ladda sitt SkiPass i vår app för att skapa en trygg upplevelse utan stress och köer, mer tid för avkoppling och skidåkning med resesällskapet.” Säger Stefan Sjöstrand.
Digital incheckning och mobila nycklar
Genom att ladda ner appen får gästen ta del av flera nya digitala upplevelser.
För att göra gästens upplevelse än mer anpassad och stressfri erbjuder SkiStar till kommande vinter digital incheckning för ett stort antal boenden. Det gör att gäster enkelt kan hämta och lämna nyckeln. Anläggningen kommer också erbjuda mobila nycklar för ca 500 stugor & lägenheter, så att gästen kan välja att låsa upp sitt boende med mobilen.
Inför säsongen 2020/2021 lanseras flera utmaningar för stora och små på tema SkiStar 45 år. Ett sätt att främja fysisk aktivitet för ökat välmående och minskad psykisk ohälsa.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-