-
SkiStar – Viktigt samarbete för barn och ungas hälsa inleds
Endast 2 av 10 barn når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet enligt Folkrörelsen Generation Peps senaste rapport, 2020.
Aldrig tidigare har det varit så viktigt att främja fysisk aktivitet bland barn och unga. Nu blir SkiStar en del av Folkrörelsen Generation Pep för att tillsammans inspirera barn och unga till ett hälsosammare liv.
”Med snögubben Valle som förebild ska vi bland annat bidra till att stärka barns välmående och hälsa. Genom att nu bli en del av folkrörelsen Generation Pep ser vi stora möjligheter att tillsammans göra skillnad vad gäller barn och ungas hälsa och välmående.” Säger Linda Morell, PR Chef SkiStar AB.
Träningsprogram och matglädje
Under hösten lanserades filmerna Träna med Valle som är enkla träningsprogram framtagna tillsammans med Susanne Wolmesjö (grundare av Education in Motion och har skrivit flera böcker på temat) för att inspirera till rörelsepauser hemma, i skolan eller på jobbet.
För att inspirera barn till att äta mer varierat och näringsrikt och med fokus på matglädje lanserades spelet Valles kök i Valles app. Ett spel där barn får lära sig om mat, näring. Där den kända tallriksmodellen tagits till en ny nivå med inriktning mot barn.
”Det är jättekul att SkiStar väljer att vara med i vår folkrörelse för barn och ungas hälsa. Deras verksamhet når varje år över hundratusen barn och unga. Vi vet att detta är en utmaning som inte en ensam aktör kan lösa utan hela samhället måste kraftsamla. Ju fler vi blir desto bättre kan vi jobba för våra barn och unga.” Säger Carolina Klüft, verksamhetschef för Generation Pep.
Pep-rapporten 2020:
86 % av barn i Sverige lever ohälsosamt. I undersökningen har över 9000 barn och ungdomar i åldrarna 4-17 år svarat på frågor. Om hur de tränar och rör på sig, vad de äter och hur faktorer runt omkring barnen hänger samman med levnadsvanorna.
Bakom undersökningen står Generation Pep och studien genomförs med stöd av Hjärt-Lungfonden. SOM-institutet vid Göteborgs Universitet har genomfört undersökningen. I arbetet med rapporten har även en rad forskare och experter deltagit i en rådgivargrupp.
Läs rapporten här
Folkrörelsen Generation Pep arbetar utifrån visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-