-
SkiStar – Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällen
Det som glöms i snö kommer fram i tö. Det har medarbetare på SkiStar än en gång fått erfara när de för tredje året i rad genomförde en skräpplockardag på samtliga fyra destinationer i Sverige.
Totalt plockades över 26 000 skräpföremål och över hälften av skräpet som hittades innehöll plast. Några av de vanligaste skräpen var fimpar, snusprillor, förpackningar från godis och glass samt påsförslutare, visar en undersökning.
Totalt plockades 26 144 skräpföremål
Håll Sverige Rent har på uppdrag av SkiStar genomfört en undersökning av nedskräpningen på de fyra svenska destinationerna. Initiativet är en del av samarbetet ”Håll Fjället Rent” där Håll Sverige Rent och SkiStar tillsammans verkar för att minska nedskräpningen och uppmärksamma problemet i fjällvärlden. SkiStars personal i Åre, Sälen, Vemdalen och Stockholm Hammarbybacken genomförde nyligen en årlig skräpplockardag och registrerade det insamlade skräpet.
Totalt plockades 26 144 skräpföremål, motsvarande nästan 6,5 ton skräp, under en dag. Bland annat plockades 4 804 cigarettfimpar, 4 215 snusprillor och 1 499 påsförslutare i närheten av restauranger, boenden och liftområden.
Vita snuset är med på topplistan
Undersökningen visar att några av de vanligaste skräpen som hittades var fimpar, snusprillor, förpackningar från godis och glass samt påsförslutare. Jämfört med förra året har antalet skräpiga snusprillor ökat på alla destinationer utom i Sälen. Då Håll Sverige Rent i år börjat särskilja det vita snuset från det bruna kan vi se att 77 % av prillorna som hittades på marken var vitt snus.
”Snusprillor innehåller plast och bryts inte ner i naturen. Det gör prillan, likt fimpen, till en riktigt värsting. Och det vita snuset blir alltmer populärt, särskilt bland ungdomar. Det är en oroande utveckling både för människors hälsa men också nedskräpningen framöver.” Säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.
Färre påsförslutare vid grillplatser
En stor förändring jämfört med förra året var mängden påsförslutare som hittades. Det var framför allt i Åre som antalet påsförslutare minskat drastiskt – från 6 508 stycken till 879 stycken, motsvarande 86 %.
”En förklaring till minskningen kan vara att vi i år satsat extra mycket på kommunikationen kring problematiska småskräp som ofta uppstår vid grillplatserna, där påsförslutare tidigare legat i topp. Flera påsförslutare har också fått färg i stället för att vara helt vita, vilket kan bidra till att de syns bättre om de tappas i snön.” Säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.
Angeläget att alla hjälps åt för att hålla fjällen skräpfri
Fyrahundra av SkiStars medarbetare deltog i skräpplockningen och arbetet för en renare fjällvärld fortsätter nu även under sommarsäsongen. Förutom att SkiStars medarbetare plockar skräp så utförs skräpplockning även av lokala idrottsföreningar och skolor på destinationerna.
”Vi behöver fortsätta att sprida information om vikten av att ta hand om vår fjällmiljö.” Säger Fanny Sjödin. ”Nu när sommarsäsongen har startat på våra destinationer vill vi verkligen uppmana alla som vandrar, cyklar eller på annat sätt utforskar fjällvärlden att inte lämna något efter sig. Det är angeläget att vi alla hjälps åt att ta ansvar för att hålla vår fantastiska fjällmiljö ren och skräpfri.”
10 vanligaste skräpföremålen 2024
Cigarettfimp – 4 804
Snusprilla – 4 215
Plast, övrigt – 3 839
Papper/Kartong, övrigt – 2 207
Godis, snacks och glassförpackning – 1 700
Påsförslutare – 1 499
Metall, övrigt – 844
Övriga engångsprodukter oavsett material – 650
Glas, trasigt – 617
Läsk- / ölburk och liknande – 601Sälen: totalt plockades 7 630 skräpföremål. Antal medarbetare: 200 st.
Åre: totalt plockades 8 809 skräpföremål. Antal medarbetare: 120 st.
Vemdalen: totalt plockades 8 278 skräpföremål. Antal medarbetare: 40 st.
Hammarbybacken: totalt plockades 1 427 skräpföremål. Antal medarbetare: 40 st.Fler resultat från undersökningen
◆ Totalt sett har engångsmuggar i plast minskat med 48 % i år jämfört med förra året. Det kan ha sin förklaring genom EU:s engångsplastdirektiv som tidigare i år gjorde det förbjudet att sälja engångsmuggar i plast.
◆ Antalet plastsugrör har ökat i år jämfört med förra årets mätning, trots att sugrör i plast förbjöds år 2022. I år hittades totalt 244 plastsugrör jämfört med 137 förra året.
◆ Allt fler tar hand om sina läsk- och ölburkar. Årets resultat visar en halvering i antal jämfört med förra året. Från totalt 1 290 burkar förra året till 601 burkar i år.
Håll Fjället Rent
Genom initiativet Håll Fjället Rent samarbetar Håll Sverige Rent, Hold Norge Rent och SkiStar för att minska nedskräpningen på skidorterna och intilliggande natur- och fjällområden.
I år har SkiStar satsat extra mycket på kommunikation till gäster. Bland annat genom budskap på stortavlor, i skidliftar och i sociala medier. En informationsfilm om det vita skräpet har också tagits fram för att belysa problemet med just småskräpet som uppstår kring grillplatser.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-