-
Smartare, snabbare och bättre digitala affärer i Swedish Lapland
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats medel ur EU:s återstartsfond React övre Norrland för projektinsatsen ”Smartare, snabbare och bättre digitala affärer i Swedish Lapland”.
“Insatsen svarar upp både mot den akuta kris som pandemin inneburit för besöksnäringsföretagen inom Swedish Lapland. Samt på behovet av en mer långsiktig transformation som branschen behöver genomgå när det gäller digitaliserade processer och övergången till ett grönare och hållbarare näringsliv.” Säger Annika Fredriksson, tf VD Swedish Lapland Visitors Board.
Ges förutsättningar att hänga med i digitaliseringen
Konsumenter använder i allt högre grad digital teknik för att söka, planera och boka resor och tillhörande turistprodukter. Därför blir det allt viktigare för turistföretag att integrera digital marknadsföring och att nyttja digitala verktyg och funktioner.
Risken är uppenbar att företag som inte investerar i sin digitalisering kommer att få problem att överleva. Än mindre att utvecklas i framtiden.
“Pandemin har satt den digitala utvecklingen på snabbspolning framåt.” Säger Petter Norén, Social Media Marketing Manager på Swedish Lapland Visitors Board och huvudprojektledare för det nya projektet. ”Genom projektet kan vi satsa stort på att se till att våra besöksnäringsföretagare ges förutsättningar att hänga med i den digitala revolutionen, dra nytta av utvecklingen och se till att skaffa sig ovärderliga konkurrensfördelar.”
Förändringar i förväntningar och beteenden hos målgruppen
I det akuta perspektivet kommer det nya projektet kunna bidra till att fler företag kan göra fler säljavslut via ökad och förbättrad digital närvaro i kundernas reseprocess.
”Smartare, snabbare och bättre digitala affärer” tar även sin utgångspunkt i de beteendeförändringar som kan ses hos de potentiella resenärerna. Inte minst frammanade av pandemin. Det gäller bland annat köpbeteenden före, under och efter en resa.” Säger Maria Sirviö, ansvarig för travel insights på Swedish Lapland Visitors Board. ”Förändringarna i förväntningar, värderingar och beteenden hos målgruppen – hållbart, digitalt och det lokala – har besöksnäringsföretagen att förhålla sig till när det gäller de egna utvecklingsprocesserna.”
Digitaliseringen är en stor utmaning för många företag
Richard Westerberg, affärsutvecklingsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board beskriver att digitaliseringen är en stor utmaning för många företag.
“Kunskap, stöttning, tid och ekonomi, men också avsaknad av stöd och support, är faktorer som ofta hindrar en utvecklingsinsats. Därför kommer vi i projektet bidra till att underlätta den nödvändiga övergången genom att erbjuda smarta, kostnadseffektiva aktiviteter och insatser som ska ge effekt både på kort och längre sikt.”
Projektets aktiviteter startar upp efter sommaren. Här kan du läsa mer om ”Smartare, snabbare och bättre digitala affärer i Swedish Lapland”.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-