-
Sofia Högdal är ny affärsutvecklare på Vår Gård
Sofia Högdal, affärsutvecklaren från Gotland som med en gedigen bakgrund hjälpt stora namn som Berns och Stureplansgruppen med att växa, har fått uppdraget att utveckla konferensanläggningen Vår Gård i att bli framtidens mötes- och rekreationsplats.
Här delar hon med sig om vad som händer på Vår Gård och hur de tillsammans kämpar för överlevnad genom snabba omställningar.
”När allt är nattsvart gäller det att fokusera, tänka till och agera. Jag började på Vår Gård i februari som chef för Affärsutveckling och Ekonomi med fokus på optimering och struktur. För inte så länge sedan såg världen helt annorlunda ut. Vår bransch såg annorlunda ut. Det gick sedan snabbt utför. Konferenser uteblev och det blev till att agera fort! Från att ha varit i stort sett en ren konferensanläggning behövde vi nu rikta all vår uppmärksamhet mot den privata marknaden i närområdet vilket på sikt varit målet, men blev nu direkt en verklighet.” Berättar Sofia.
Har styrt om logistiken i restaurangen
Sofia berättar om omställningar och nya idéer som tagit fart i dessa tuffa och föränderliga tider. Exempelvis har verksamheten fått styra om logistiken i restaurangen. Nu erbjuder de både take away mat och middagskassar som går åt som smör i solsken.
”På vardagarna har vi utomhusträning i kombo med lunch och behöver man jobba eller studera hemma har vi öppnat upp våra tomma lokaler som ett alternativ med avskild arbetsro och gott om plats. Våra stora ytor och utomhusmiljöer blir lätta att anpassa efter alla rekommendationer för en trygg och säker vistelse. Vi vänder oss i första hand till boende i närområdet för att undvika resor.” Fortsätter Sofia.
Destination Saltsjöbaden
Vår Gård ser även möjligheter i mörkret och vill skapa nya typer av samarbeten mellan lokala företag för att överleva krisen och rusta för framtiden.
De håller på att bygga en plattform där lokala aktörer kan hitta gränsöverskridande samarbeten. Målet är självklart att öka gästantalet till Saltsjöbaden, men just nu behöver destinationen fokusera på gemensamma aktiviteter för att rädda företag.
”Vi sjösätter nya samarbeten dagligen. Vi har gäster. Tillsammans är vi starka. Det finns hopp.” Avslutar Sofia Högdal.
- Text: Vår Gård Saltsjöbaden
- Foto: Vår Gård Saltsjöbaden
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-