-
Sommarkrönika juli 2019 – Om besöksnäringsstrategier, Almedalen och Stordalen
Besöksnäringsstrategier
Efter förra veckans artikel om regeringens besöksnäringsstrategi fick vi lite frågor om detta med besöksnäringsstrategier. Därför känns det som det behöver bringas lite klarhet i det. Det finns nämligen två besöksnäringsstrategier som är på gång – Näringens och regeringens.
Den strategi som besöksnäringen nu skall ta fram är en uppföljning av den besöksnäringsstrategi som togs fram 2010 och bland annat hade som mål att Sverige skulle fördubbla turismomsättningen till 2020. Den nya strategin skall Svensk Turism ta fram i samarbete med Tillväxtverket bland annat. Utan att ha tagit reda på detaljerna får man anta att man på olika sätt engagerar alla delar av näringen, Svensk Turism representerar ju en stor del av näringen men inte hela. Här kan man läsa mer – https://www.svenskturism.se/strategiarbeteTurismnytt kommer självfallet att berätta mer om den processen framöver.
Regeringens strategi
När det gäller regeringens strategi så är det ett initiativ från, just det – regeringen, för att visa att man ser besöksnäringen som en viktig bransch som man vill visa att man tar på allvar och vill stödja men kanske också i viss mån styra upp. Såhär skriver näringsdepartementet i ett pressmeddelande om sin satsning på besöksnäringen i form av ett anslag till Tillväxtverket i veckan – ”Under våren aviserade näringsminister Ibrahim Baylan och landsbygdsminister Jennie Nilsson att regeringen kommer ta fram en nationell strategi för besöksnäringen. Strategin ska utgöra en plattform för en samlad politik kring hållbar turism och en konkurrenskraftigt växande besöksnäring i Sverige.”
Ja, det blev lite korta fakta och en aning antaganden men framöver kommer Turismnytt att förse alla läsare med mer djuplodande och ingående information i ämnet.
Almedalen och Stordalen
Jag tänkte komplettera mina rapporter från de tre dagarna i Almedalen med några tankar, reflektioner och observationer. Dels upprepar jag gärna det jag skrev i nyhetsbrevet från Almedalsveckan att det inte var så mycket direkt besöksnäringsrelaterat på agendan som jag trodde att det skulle vara men det räckte ändå för att vara värt att åka dit för alla som verkar i branschen, skulle jag vilja säga. Jag har också förstått att många möten och rundabordssamtal hölls ”bakom stängda dörrar”. Säkert bra i vissa avseenden men det behövs också just den typen av fora för öppna diskussioner som många av arenorna i Visby denna vecka är.
Som jag också skrev i nyhetsbrevet lär veckan dock vara svårslagen som mötesplats och plats för nätverkande. Man fick verkligen känslan av att ”alla” är där och det finns fantastiska möjligheter att få till de där fysiska mötena som gör så stor skillnad i vår digitala värld. Det kan verkligen lyfta en relation och skapa insikter och ge förutsättningar att göra saker tillsammans.Mingelepicentrum
Almedalen är ju inte bara ”tråkiga seminarier” utan även Sveriges ”mingelepicentrum” under några dagar. Jag tänker bara berätta om ett par (inte som makthavare.se som berättade om minst trettio olika mingel och betygsatte hälften).
Choice Hotels mingel med Petter Stordalen som traditionsenligt dragplåster skapade långa köer och till slut släppte man in kösvansen via en vip-ingång för att kunna komma igång. Väl därinne var trängseln stor men alla verkade glada och nöjda, tog för sig mat och dryck. Efter en stund kom så Petter Stordalen upp på scen och i princip helt var fokuserat på sociala frågor. Han tog upp både politik, integration, inkludering och jämställdhet och riktade kängor mot både Trump och Orban. Efter det kom han ut i minglet och umgicks verkligen med besökarna. Självklart gjorde han också det suveräna bandet Blacknuss sällskap på scenen och rockade loss med dem.
Visitas mingel och toppnotering
På onsdagen var det så dags för Visitas mingel i form av After ski. Ja, någon hade släpat med sig skidoverall och pjäxor och Visitas vd och ordförande bjöd på fågeldansen på scenen men annars var det nog den trevliga stämningen som de flesta förknippade med After ski. Jag ska inte säga att ”alla i besöksnäringen” var där men det var många bekanta ansikten, ingen nämnd och ingen glömd. Det uppstod säkert också många både trevliga och fruktbara möten.
Det skall också nämnas att Visitas seminarier i form av kockdueller med olika politiker coachade av kända kockar utsågs till bästa seminarier i år av makthavare.se.Vi får hoppas på stor och kanske större närvaro från besöksnäringen nästa år så att vi visar att detta är en basnäring som är viktig för Sverige och har en fantastisk potential både som jobbskapare, landsbygdsförsörjare, hemesterarena och ”exportindustri”. Här finns en bra potential att nå ut med det och på olika sätt belysa branschens potential, behov och möjligheter.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-