-
Sommarvädret i år påverkar turistföretagen i Öregrund
Sommarvädret, som i år har varit både mindre soligt och inte lika varmt som förra året, gör det tufft för många turistföretagare runt om i Sverige och ett exempel på det är Öregrund. Visst kan man skämtsamt säga att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, men för Göran och Camilla Pettersson som driver Sunnanö camping är det en ekonomisk realitet att vädret i år gör att beläggningen på campingen minskar men också att omsättningen i övriga delar minskar.
– Det märks tydligast i restaurangen och på badplatsen, vi säljer inte lika mycket. En regning dag har vi inga besökare alls och när det är soligt kan vi ha 300 besökare på en dag, så det är klart att det påverkar oss ekonomiskt, säger Göran.
Detta tapp skapar naturligtvis sämre förutsättningar att satsa, utveckla och underhålla anläggningen och verksamheten inför nästa säsong. Man lever i stort sett på den korta sommarsäsongen och det här avbräcket är svårt att ta igen.
Även andra verksamheter på orten påverkas på olika sätt. Hamnchefen berättar att sjösättningen i snitt var tre veckor senare i år på grund av den kalla våren och även juni och beläggningen i gästhamnen är sämre än vanligt. Restaurangägarna vittnar om att det krävs några dagar i rad med vackert väder för att dagsbesökarna skall komma och i år har det varit dåligt med det. Resultatet blir att det är alldeles för lugnt på den annars så livliga badorten vilket självklart påverkar omsättningen negativt.
- Text: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-