-
Stark avslutning på annars svängigt Lisebergsår 2018
Ett ojämnt 2018 fick en stark avslutning för Liseberg, i och med en mycket välbesökt julsäsong. Drygt 510 000 gäster kom för att uppleva isbalett och julmarknad. I kombination med den starka Halloweensäsongen innebär det att parken ännu en gång kom upp till en gästsiffra över tre miljoner på helåret.
Halloweensäsongen en succé
Året för Liseberg kom att präglas av sommarvärmen, VM i fotboll och den sena öppningen av Valkyria, något som fick negativ effekt på sommarsäsongens besökssiffror, som minskade med 4%. Halloweensäsongen blev däremot ännu en gång en stor succé, och när jul i parken var över hade 510 000 gäster passerat grindarna, vilket innebar en ökning med över 30 000 gäster jämfört med 2017-års julsäsong.
Den totala gästsiffran för hela året landar därmed på 3 045 000, vilket är i nivå med 2017-års notering.
”Lisebergs besökssiffror har stabiliserat sig på den högre nivån som etablerades i och med lanseringen av HELIX år 2014. Det är mycket glädjande.” säger Andreas Andersen, VD på Liseberg. ”Det visar att våra satsningar på säsongsförlängningar bär frukt. De skapar en mer stabil grund i en annars ganska känslig och komplicerad affärsmodell.”
De kommande åren planerar nöjesparken på att investera i såväl Lisebergsparken (Kaninlandet 2020) som i en större expansion med upplevelsehotell och inomhus vattenpark (Lisebergs Jubileumsprojekt 2022-2023).
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-