-
Stark sommaråterhämtning för Västsveriges besöksnäring
Västsveriges besöksnäring har påbörjat den stora återhämtningen efter nästan ett och ett halvt år präglat av pandemin.
SCB:s inkvarteringsstatistik för sommaren 2021 visar att antalet sammanlagda gästnätter under juni, juli och augusti på hotell, stugbyar och vandrarhem totalt sett ökade med 59,4 procent jämfört med pandemisommaren 2020.
Naturturismen har ökat ordentligt
Allra mest positivt är läget på hotellen, stugbyarna och vandrarhemmen i Bohuslän, Dalsland och Skaraborg. De kan till och med se tillbaka på en augustimånad som är den bästa någonsin när det kommer till gästnätter. Skaraborg och delområdet Göta kanal har till och med fler gästnätter över hela sommaren jämfört med sommaren 2019, som ju var den sista innan pandemin.
“Naturturismen har ökat ordentligt under pandemin, vilket så klart återspeglas i statistiken, där samtliga delregioner utanför Göteborg visar upp bättre siffror än 2020, och till och med i enstaka fall når fler gästnätter än under sommaren 2019. Västsveriges besöksnäring är verkligen på väg tillbaka igen.” Säger Marie Linde, vice VD Turistrådet Västsverige.
Göteborgs beläggning åt rätt håll
Ett normalår före pandemin stod Göteborgsregionen för 65 procent av gästnätterna på västsvenska hotell, stugbyar och vandrarhem. 2019 hade Göteborg en sommarbeläggning på 77 procent – en siffra som halverades till 38 procent 2020. 2021 har beläggningen återhämtat sig upp till 56 procent.
“Dessa siffror följer den trend vi har kunnat se under det senaste året: Det är tydligt att regioner med stora städer har drabbats hårdast under pandemin – för Göteborgs del påverkar det så klart att Liseberg endast varit öppet med begränsad kapacitet samt att alla större evenemang som Gothia Cup och Ullevikonserterna har ställts in även i år. Men återhämtningen från 38 till 56 procent lovar gott inför 2022.” Säger Marie Linde.
Tyskar vill ut i naturen
Turistrådet Västsverige har under sommaren genomfört en undersökning runtom i regionen, där omkring 1 600 turister har intervjuats.
Bland de intervjuade är det ett par saker som sticker ut: Dels att svenskarna har spenderat klart mer pengar än vid tidigare mätningar (1130 kr/dygn och övernattande gäst, en ökning med 40 procent), men dels också att 22 procent av de intervjuade slumpmässigt utvalda personerna var utländska turister.
Antalet tyska besökare i undersökningen är till och med fler än de norska – som ju på grund av hårda karantänsregler stannat hemma i stor utsträckning.
Läs gästnattsrapporten från Turistrådet Västsverige gällande sommaren här.
- Text: Turistrådet Västsverige
- Foto: Turistrådet Västsverige
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-