-
Starkt evenemangsår och ökad egen finansiering för Got Event
Förra året genomförde Got Event 388 evenemang och lockade nästan 1,6 miljoner besökare till stadens arenor. Både evenemang och evenemangsbesökare ökade jämfört med 2018.
”Jag är nöjd med verksamhetsåret. Vi har haft en stor bredd i evenemangsutbudet och både evenemangen och evenemangsbesökarna har blivit fler. Vi har även lyckats öka vår egenfinansiering och kan lämna tillbaka nästan 28 miljoner kronor till vår ägare.” Säger Got Events VD, Lotta Nibell.
Ullevi och Scandinavium är motorerna i bolagets arenapark och står tillsammans för över 60 procent av evenemangsbesökarna. Scandinavium hade en hög beläggning, mycket på grund av att Lisebergshallen försvunnit, medan Ullevi hade något färre konserter jämfört med 2018. Valhallabadet behåller sin position som Göteborgs mest besökta simhall och välkomnade över en halv miljon badgäster.
Utvalda siffror för 2019:
Got Event har möjliggjort 388 evenemang och har haft 1 565 700 miljoner arenabesök. Deras bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev cirka 1 miljard kronor.
Koncernen fyllde 20 år och har under året haft cirka 600 timanställda medarbetare. De är nu 145 månadsanställda medarbetare.
Ullevis solcellsanläggning genererade cirka 60 000 kilowattimmar. Evenemangsbolaget köper endast 100 procent ursprungsmärkt el från vindkraft.
- Text: Got Event
- Foto: Ullevi
-
Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet
I somras var Helsingborg värd för Volvo Car Scandinavian Mixed. Evenemanget genererade en miljonaffär för det lokala näringslivet.
-
BWH Hotels ingår ett partnerskap med Mews
Molntjänsten för hospitalitysektorn Mews har ingått ett avtal med hotellkedjan BWH Hotels om att vara auktoriserad PMS-leverantör.
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Den 2 augusti återvänder Rock The Night Festival till Kalmar. Evenemanget lockade ca 5 000 besökare i somras.
-
Skåvsjöholm ska nå fler med Countryside Hotels
Skåvsjöholm blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har länge varit en eftertraktad mötes- och konferensdestination.
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt pilotprojekt med sikte på fossilfria skidanläggningar i Hammarbybacken.
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper till Härnösand vid sex tillfällen.
-
Vinterköping och öppnad anmälan till Vinterstjärnan i Norrköping
I år är det premiär för Vinterköping. Norrköping samlar traditioner och nya upplevelser. Ett av dessa är talangtävlingen Vinterstjärnan 2024.
-
Marcus Ståhl levererar SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Konkreta tips som kan hjälpa er att komma igång med att öka synligheten online
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Den här veckan av naturliga skäl mycket fokus på höstlovsaktiviteter/Halloween och olika utmärkelser
-
Studerande vann Pitch Skåne med fotbollsevent för flickor
Studerande från Yrkeshögskolan Landskrona fick pitcha sitt drömevenemang för en jury via Pitch Skåne. Vinnaren får genomföra sitt projekt med Visit Skåne,
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholms skärgård på topplista över världens bästa destinationer
Naturmagasinet National Geographics lista över världens bästa destinationer 2025 rekommenderar S...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Tänndalen & Järvsöbacken
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Spökköping ska locka besökare till Norrköping på höstlovet
Under höstlovet förvandlas Norrköping till Spökköping! Träffa häxor, zombier och clowner eller g...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
-
Gästbloggare
-