-
Starkt resultat för svenska skidanläggningar trots utmanande år
Svenska skidanläggningar visar ett starkt resultat efter en vinter som präglats av pandemin. Totalt såldes skipass för 1,8 miljarder kronor, en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong.
Tack vare gedigen planering, hårt arbete och samråd med myndigheter och regionernas smittskydd samt den lokala vården kunde svenska skidanläggningar erbjuda en trygg hälsoaktivitet utan ökad smittspridning.
“Skidanläggningarna har stått i fokus och vi är ödmjukt tacksamma för att vi under denna tuffa tid hade möjlighet att erbjuda en trygg aktivitet. Det är resultatet av ett omfattande arbete där många gemensamt gjort viktiga insatser. Intresset för skidåkning har varit stort, både hos våra större medlemmar i fjällen och bland de mindre hemmabackarna.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.
Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror
De svenska skidanläggningarna sålde skipass för 1,8 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2020/21. Det innebär en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong då flertalet skidanläggningar stängde redan före påsklovet.
Vintersäsongen inleddes positivt under jul och nyår med gäster som följde restriktionerna. Det märktes bland annat genom att färre gäster bodde i varje stuga än normalt. Januari bjöd till stor del på strålande vinterväder och rikligt med snö i hela landet. De gjorde att även backarna i södra Sverige kunde hålla öppet under sportlovet.
Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror och vittnar om ett ökat intresse från sina närområden främst från unga. Bland fjällområdena sticker Funäsfjällen ut med en ökning på 48 procent jämfört med föregående säsong.
Är redo att fortsätta bidra i omstarten av Sverige
Skidanläggningarna lade stora resurser på extra medarbetare, att ställa om till digitala köp samt att flytta verksamhet utomhus för att erbjuda en trygg miljö för gäster och personal.
“Jag är otroligt stolt över det arbete som vi gjort tillsammans med en rad aktörer. Vi har i vinter erbjudit en trygg hälsoaktivitet och skapat arbetstillfällen runtom i Sverige. Bokningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att fortsätta bidra i omstarten av Sverige och för att få fler i rörelse, sommar som vinter.” Säger Titti Rodling.
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar 224 miljoner kronor. Inför kommande vinter planeras investeringar på cirka 269 miljoner kronor.
“Flera hemmabackar planerar för nya liftar till nästa säsong. Det är glädjande eftersom hemmabackarna har en viktig roll för att fler barn och ungdomar ska få möjlighet att prova på skidåkning.” Säger Titti Rodling.
Läs SLAO:s branschrapport 2020/2021 här.
Här hittar ni en tabell över skipassomsättning (liftkort) 2020/2021 för Sveriges 15 största skidanläggningar. I kronor exklusive moms.
- Text: SLAO
- Foto: SLAO
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-