tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-05-07 08:07

    Statistik svensk besöksnäring

    Här presenteras statistik och information om svensk besöksnäring

    (Först presenteras hela Sverige och sedan områden och branschgrenar enligt bokstavsordning)

    Hela Sverige:

    • 56 593 860 gästnätter
    • Antal gästnätter ökade med 5,3% jämfört med 2013
    • Antal ökning av svenska nätter 4,7%
    • Antal ökning av utländska nätter 7,4%
    • Ökning av nordiska övernattningar 0,7%
    • Ökning av europeiska nätter +7,8%
    • Ökning av utomeuropeiska nätter +22,2%
    • Logi intäkter 20,7 miljarder kronor
    • Störst procentuell ökning av logi intäkter, Västerbottens län med +16,4%
    • Ökning av disponibla rum, +1,6%
    • Total belagda rum, +4,4%
    • Flest antal gästnätter av utländska turister görs av: norrmän, tyskar och danskar i den ordningen
    • Flest antal gästnätter av icke-europeiska turister görs av: amerikaner, kineser och  Indien (i den ordningen)
    • De största regionerna som har flest boendegäster: Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Dalarna och Halland
    • Källa: Tillväxtverket rapport för 2014
    • En fjärdedel av de anställda var visstidsanställda inom hotell & restaurang
    • Antal heltidsanställda inom hotell och restaurang +3,4%
    • Antal visstidsanställda inom hotell och restaurang -6,6%

    Affärsresenärer

    Destinationer i Sverige som flest affärsresenärer reser till:

    1. Stockholm
    2. Göteborg
    3. Malmö
    4. Umeå

    Källa: Travellink

    Blekinge:

    • Antal gästnätter 2014: 891 878 varav hotellnätter 350 070
    • Målgruppsfördelning gästnätter 2014: 1.Affärsresenärer 52,9% 2. Konferensgäster 8,9% och privat fritid 32,9%
    • Antal gästnätter mars 2015: 31 064, +0,8% varav hotell stod för +1%, vandrarhem för 0,8% och camping 1,5%
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Borås:

    • +7,9% 2014
    •  Total turismomsättning: 571 mkr
    • 468 årsanställda
    • Restaurang är den största branschgrenen
    • Hotell är den omsättningsmässigt största enskilda kategori
    • Släkt och vänner står för 62% av övernattningarna
    • Norrmännen är den största gruppen av utländska turister
    • På andra plats kommer tyskar
    • Dagbesöken betyder mycket för Borås
    • Källa: TEM-rapporten 2014

    Dalarna:

    • Antal gästnätter mars 2015: 678 798, +17,5% varav hotellgästnätter 114 974
    • Källa: Tillväxtverket och SCB

    Flygmarknaden

    • Antalet resenärer vid Swedavias flygplatser +4% under april 2015
    • Inrikesresande +1%
    • Utrikesresande +6%
    • Antal resenärer: 3,1 miljoner under april 2015 (+115 000 resenärer)
    • Landvetter flygplats: 0,5 miljoner resenärer under april 2015, +22%. Inrikes ökade med 5%
    • Bromma: 215.000 resenärer under april 2015, +8%. Utrikes 21% och inrikes 7%.
      De mest populära destinationerna är Östersund, Bryssel, Helsingfors och Vilnius
    • SAS redovisade under april 2015: 2,2 miljoner passagerare, -9,6% jämfört med samma månad 2014. Passagerarökningen beror på stor del till att SAS hade en stor kampanj igång under april månad. Enligt SAS.
    • Källa: Swedavia

    Gotland

    • Antal gästnätter mars 2015: 23 116, +0,6% varav hotellgästnätter 13 502
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Gävleborg

    • Antal gästnätter mars 2015: 76 409, +2% varav hotellgästnätter 48 438
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Halland

    • Antal gästnätter mars 2015: 82 456, 2,1% varav hotellgästnätter 54 599
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Jämtland

    • Antal gästnätter mars 2015: 431 669, 10,9% varav hotellgästnätter 97 746
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Jönköping

    • Antal gästnätter mars 2015: 70 791, +1,8% varav hotellgästnätter 56 082
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Kalmar

    • Antal gästnätter mars 2015: 50 307, +1,3% varav hotellgästnätter 37 285
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Kronoberg

    • Antal gästnätter mars 2015: 39 221, 1% varav hotellgästnätter 34 151
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Luleå

    • Antalet gästnätter +9% under 2014 jämfört med 2013
    • 420 000 kommersiella gästnätter 2014
    • Källa SCB
    • Kommunen och näringslivet satsar tillsammans via Visit Luleå för att utveckla Luleå som en attraktiv stad plats för medborgare och besökare
    • Fått bättre kapacitet : nya och renoverade hotell
    • Staden har en stark ställning som shopping- och evenemangsstad på närmarknaden
    • Visit Luleå bedriver marknadsbearbetning i samarbete med Swedish Lapland Visitors Board
    • Det är USA, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien och Spanien som står för den största ökningen i antalet gästnätter.
    • Luleås unika iskonserthall, Ice Music, är en innovation som har skapat fantastiskt bra publicitet utomlands och är betydelsefull när en potentiell besökare ska välja

    Malmö

    • Antal gästnätter mars 2015: 159 741, +4,1% varav hotell stod för 148 958
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Norrbotten

    • Antaltgästnätter mars 2015: 181 945, +4,7% varav hotellgästnätter 4,7%
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Nyköping

    • Årssysselsatta 2014: 734 personer
    • De flesta arbetar inom restaurang och logi
    • Minskad trafik vid Skavsta flygplats
    • Dagbesök 822 500 personer
    • Shopping omsättning 247 mkr
    • Boende omsättning 126 mkr
    • Tyskar är den största utländska gruppen. Sedan följer Kina, Finland, Storbritannien, Italien och Polen
    • Tre turistbyråer
    • Turismen bidrog med 73 mkr till kommun och landstingskassan
    • Källa: Rese- och Turistdatabasen hos företaget Resurs

    Skåne

    • Antal gästnätter mars 2015: 282 540, +7,3%, varav hotellnätter 238 448. Källa: SCB och Tillväxtverket
    • Läs HUI Research rapport om turismåret 2014 här.

    Stor-Göteborg

    • Antal gästnätter mars 2015: 281 935, +7,3% varav hotell stod för 255 631
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Stor-Stockholm

    • Antal gästnätter mars 2015: 867 588, +22,3% varav hotellgästnätter 792 342
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Södermanland

    • Antal gästnätter mars 2015: 57 922, +1,5% varav hotellgästnätter 57 922
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Uppsala

    • Antal gästnätter mars 2015: 64 883, +1,7% varav hotellgästnätter 48 793
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Värmland

    • Antal gästnätter mars 2015: 137 937, +3,5% varav hotellgästnätter 51 753
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Västerbotten

    • Antal gästnätter mars 2015: 128 766, +3,3% varav hotellgästnätter 74 280
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Västernorrland

    • Antal gästnätter mars 2015: 69 692, +1,8% varav hotellgästnätter 57 993
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Västmanland

    • Antal gästnätter mars 2015: 41 409, +1,1% varav hotellgästnätter 34 998
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Västra Götaland

    • Antal gästnätter mars 2015: 439 435, +11,3% varav hotellgästnätter 251 617
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Örebro

    • Antal gästnätter mars 2015: 59 942, +1,5% varav hotellgästnätter 44 879
    • Källa: SCB och Tillväxtverket

    Östersund

    • Antal gästnätter mars 2015: 24 142, +29 % (den svenska marknaden där weekendgäster står för den största ökningen och Kälkhockey-VM ökar mest)
    • Källa: VisitÖstersund

    Östergötland

    • Antal gästnätter mars 2015: 79 740, +2,1% varav hotellgästnätter 66 950
    • Källa: Tillväxtverket och SCB

    Sidan uppdateras löpande.

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet