-
STF hjälper barn att uppleva naturen
STF släpper för andra året i rad rapporten Naturklyftan. Rapporten påvisar att stora grupper av barn och unga växer upp utan att känna till den svenska naturen. Flera faktorer påverkar vilka barn som faktiskt har tillgång till naturen. På grund av denna negativa utveckling, bedriver STF flera projekt för att göra naturen tillgänglig för fler människor.
”Under min uppväxt fick jag ofta höra ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Och nog har jag sagt just de orden till mina barn också. För naturen är fantastisk oavsett om solen värmer klipporna eller om regnet öser ner i skogen. Men jag vet också att för många människor är de orden inte riktigt sanna. För vad händer när man inte har råd med kläder oavsett väder?” Säger Magnus Ling, generalsekreterare på STF.
Alla barn får inte tillgång till naturen
STF har genomfört 2 undersökningar via Novus och bland sina egna medlemmar. Resultatet visar att kunskap, tillgänglighet och socioekonomiska faktorer påverkar vilka unga som har möjlighet att vistas i naturen. Ungefär hälften av alla föräldrar i undersökningen uppger att deras barn inte kommer ut i naturen i tillräckligt stor utsträckning. Det är inte så enkelt att komma ut i den svenska naturen när det finns viktigare saker i livet att prioritera. Vad spelar det för roll att naturen är gratis när det kostar att köpa kläder och att ta sig dit?
”Vi har rätt att tälta i skogen och bada i någon av alla tusentals sjöar. Från norr till söder, naturen tillhör oss alla tack vare allemansrätten. Trots det utesluts vissa grupper från naturen, inte minst på grund av socioekonomiska faktorer. Ett barns möjlighet att få komma ut i naturen påverkas av sin familjs kunskap om naturen och ekonomi – men också av den fysiska tillgängligheten till naturområden.” Fortsätter Magnus Ling.
Mycket görs, men mer behövs
STF bedriver många projekt för att skapa tillgång till vår svenska natur. Nyligen startade Höstlövet – ett initiativ där barnfamiljer, som av sociala och/eller ekonomiska skäl har svårt att komma ut i naturen kan ansöka om att få uppleva ett naturnära höstlov någonstans i Sverige.
”Mycket görs för att möjliggöra att fler barn ska få tillgång till naturen. Regeringen har till exempel dubblat stödet till friluftsorganisationer sedan 2016 för att stärka skolans verksamhet med aktiviteter utomhus och ett uttalat fokus på naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration. Men mer måste göras, annars riskerar vi att en stor del av våra kommande generationer går miste om vår främsta resurs – naturen.” Avslutar Magnus Ling.
Läs rapporten Naturklyftan här
Läs mer om initiativet Höstlövet här
- Text: Isa Mörk
- Foto: Anette Andersson/STF
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-