-
Stoppa flykten från besöksnäringen för ett framtida levande Dalarna
Besöksnäringen är en av Dalarnas viktiga basnäringar. En motor för ekonomin, samhället och en förutsättning för en levande region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för en ort, utvecklar och säkerställer en levande landsbygd med nödvändig samhällsservice, skolor, affärer, aktivitetsutbud och restauranger. Besöksnäringen huserar dessutom enorm kompetens i form av företagare som berikar Dalarna med driv, engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt.
Så kom pandemin. För många av våra företagare handlar det inte längre om att hålla ut tills krisen är över – utan om att över huvud taget överleva och finnas kvar. Allt fler företag vittnar om en skriande likviditetskris. Nu räcker det inte med stöd för att ställa och tänka om – det behövs pengar och ekonomi. Annars kommer konkurserna vara ett faktum.
En konkurs är inte bara en personlig förlust för den enskilda företagaren, där hårt arbete för ett livsverk går till spillo. Det är också en förlust för hela samhället när arbetstillfällen, skatteintäkter och de ofta innovativa, framåtdrivande småföretagen försvinner. Ett förlorat företag innebär också förlorad kompetens när människor i kristider tvingas söka sig till andra yrken och branscher. Kommer den kompetensen någonsin komma tillbaka? Eller kommer vi att stå där med en besöksnäring jämnad med marken, där det ekar skrämmande tomt på tidigare levande orter runt om i Dalarna? När varken företagare eller besökare har något att komma tillbaka till?
Det är hur vi hanterar nuläget som skapar förutsättningar och lägger grunden för hur branschen kan återhämta sig när den väl kan börja komma på fötter. Därför går det inte att nog betona vikten av att företagen och företagarna får gehör för sina behov, att kommuner och myndigheter lyssnar in och tar hänsyn till dessa i sitt utövande. Det är nu vi kan säkerställa att alla driftiga, kreativa och drivna människor inom besöksnäringen finns kvar även när krisen är över. Vi behöver förhindra en kompetensflykt.
Vad behöver då göras?
För det första behövs större flexibilitet i riktlinjerna. Nuvarande restriktioner slår otroligt ojämnt och orättvist mot olika typer av verksamheter. Det är till exempel inte rimligt att samma regelverk ska gälla för aktiviteter och evenemang utomhus som inomhus eller att restauranger som enbart har sittande gäster faller under samma regelverk som barer. Speciellt inte när arrangörer och företagare arbetar hårt och kreativt för att hitta lösningar och ställa om.
För det andra behövs tydliga förutsättningar och riktlinjer – nu. Företagen behöver få förutsättningar att planera och anpassa sina verksamheter och anställa personal. Både inför kommande vinter och framför allt för nästa år. Behovet av långsiktighet kvarstår även i svåra tider, men är omöjligt när nya inspel kommer från en dag till en annan. Vi ser också behovet av att tydliggöra skillnaden mellan rekommendation och restriktion, så att både företagare och besökare vet vad som gäller.
För det tredje behövs betydligt snabbare handläggning av omställningsstöd och permitteringar. De som sökt får inga besked, det tar för lång tid att få pengar och företagen som inte kunnat bedriva sina verksamheter på flera månader går på knäna.
Det är svåra tider för många människor, där pandemin slagit hårt såväl personligt som professionellt. Men det får inte hindra oss från att blicka framåt, för det finns en framtid efter allt det här. Då vill jag att Dalarna ska vara en fortsatt levande och attraktiv region – både för oss som lever här, som driver företag här, för dem som besöker oss och de som vill flytta hit. För att så ska vara fallet behöver vi se till att alla fantastiska människor, företag och den stora kompetens som är Dalarnas besöksnäring finns kvar när ljusare tider kommer.
Vi behöver ge människorna och företagen inom besöksnäringen förutsättningarna att överleva den akuta krisen – för att även fortsättningsvis kunna bidra till ett levande och attraktivt Dalarna.
Jonas Rosén
vd Visit Dalarna- Text: Jonas Rosén, VD Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-