söndag 24 januari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021
    • Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet
    • Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
    • Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
  • Platsannonser:
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Affärsutvecklare med inriktning besöksmålsutveckling sökes
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Hitta fjälljobb (eller personal) på Arbetsförmedlingens digitala mässa
    • Svenskt Friluftsliv söker en projektledare och en kommunikatör
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Jonas Rosen, VD Visit Dalarna
    2020-11-27 09:38

    Stoppa flykten från besöksnäringen för ett framtida levande Dalarna

    Besöksnäringen är en av Dalarnas viktiga basnäringar. En motor för ekonomin, samhället och en förutsättning för en levande region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för en ort, utvecklar och säkerställer en levande landsbygd med nödvändig samhällsservice, skolor, affärer, aktivitetsutbud och restauranger. Besöksnäringen huserar dessutom enorm kompetens i form av företagare som berikar Dalarna med driv, engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt.

    Så kom pandemin. För många av våra företagare handlar det inte längre om att hålla ut tills krisen är över – utan om att över huvud taget överleva och finnas kvar. Allt fler företag vittnar om en skriande likviditetskris. Nu räcker det inte med stöd för att ställa och tänka om – det behövs pengar och ekonomi. Annars kommer konkurserna vara ett faktum.

    En konkurs är inte bara en personlig förlust för den enskilda företagaren, där hårt arbete för ett livsverk går till spillo. Det är också en förlust för hela samhället när arbetstillfällen, skatteintäkter och de ofta innovativa, framåtdrivande småföretagen försvinner. Ett förlorat företag innebär också förlorad kompetens när människor i kristider tvingas söka sig till andra yrken och branscher. Kommer den kompetensen någonsin komma tillbaka? Eller kommer vi att stå där med en besöksnäring jämnad med marken, där det ekar skrämmande tomt på tidigare levande orter runt om i Dalarna? När varken företagare eller besökare har något att komma tillbaka till?

    Det är hur vi hanterar nuläget som skapar förutsättningar och lägger grunden för hur branschen kan återhämta sig när den väl kan börja komma på fötter. Därför går det inte att nog betona vikten av att företagen och företagarna får gehör för sina behov, att kommuner och myndigheter lyssnar in och tar hänsyn till dessa i sitt utövande. Det är nu vi kan säkerställa att alla driftiga, kreativa och drivna människor inom besöksnäringen finns kvar även när krisen är över. Vi behöver förhindra en kompetensflykt.

    Vad behöver då göras?

    För det första behövs större flexibilitet i riktlinjerna. Nuvarande restriktioner slår otroligt ojämnt och orättvist mot olika typer av verksamheter. Det är till exempel inte rimligt att samma regelverk ska gälla för aktiviteter och evenemang utomhus som inomhus eller att restauranger som enbart har sittande gäster faller under samma regelverk som barer. Speciellt inte när arrangörer och företagare arbetar hårt och kreativt för att hitta lösningar och ställa om.

    För det andra behövs tydliga förutsättningar och riktlinjer – nu. Företagen behöver få förutsättningar att planera och anpassa sina verksamheter och anställa personal. Både inför kommande vinter och framför allt för nästa år. Behovet av långsiktighet kvarstår även i svåra tider, men är omöjligt när nya inspel kommer från en dag till en annan. Vi ser också behovet av att tydliggöra skillnaden mellan rekommendation och restriktion, så att både företagare och besökare vet vad som gäller.

    För det tredje behövs betydligt snabbare handläggning av omställningsstöd och permitteringar. De som sökt får inga besked, det tar för lång tid att få pengar och företagen som inte kunnat bedriva sina verksamheter på flera månader går på knäna.

    Det är svåra tider för många människor, där pandemin slagit hårt såväl personligt som professionellt. Men det får inte hindra oss från att blicka framåt, för det finns en framtid efter allt det här. Då vill jag att Dalarna ska vara en fortsatt levande och attraktiv region – både för oss som lever här, som driver företag här, för dem som besöker oss och de som vill flytta hit. För att så ska vara fallet behöver vi se till att alla fantastiska människor, företag och den stora kompetens som är Dalarnas besöksnäring finns kvar när ljusare tider kommer.

    Vi behöver ge människorna och företagen inom besöksnäringen förutsättningarna att överleva den akuta krisen – för att även fortsättningsvis kunna bidra till ett levande och attraktivt Dalarna.

    Jonas Rosén
    vd Visit Dalarna

    www.visitdalarna.se

    • Text: Jonas Rosén, VD Visit Dalarna
    • Foto: Visit Dalarna
    • Tweet
  • Västsvensk konjunkturindikator positiv trots Coronakrisen
    2021-01-24 17:58

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021

    Om förlängda restriktioner men också stöd, flyg, tåg och skidorter

  • Sweco
    2021-01-22 15:25

    Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet

    Sweco har publicerat rapporten Sveriges nya geografi. I år har den fokus på hur Covid-19 har påverkat besöksnäringen i kommunerna.

  • Evenemangsturismen
    2021-01-22 15:13

    Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige

    Tillväxtverket har beviljat stöd till projektet Framtidens evenemangsturism

  • Hertz
    2021-01-22 15:05

    Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020

    Med en titt i backspegeln kan Hertz sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där de fick parera en pandemi och dess följdeffekter.

  • Scandorama
    2021-01-21 15:54

    Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama

    Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.

  • Idre
    2021-01-21 15:43

    VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll

    Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.

  • undersökning
    2021-01-21 14:48

    Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över

    En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.

  • Nöjesparkerna
    2021-01-20 17:33

    Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren

    Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.

  • hybridmöten
    2021-01-20 17:04

    Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

    Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.

  • Leisure Pass Group
    2021-01-20 16:22

    Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group

    Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Utlysning – Stärka affärs- och produktutveckling inom destinationer

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Tre kvällar om fiske-och naturturism – En del av förstudieprojektet Naturturism Rönne å och Ringsjöarna
      2021-01-25
      • Digitalt
      • www.engelholm.se/5.75fd7f721765a8d576612f1.html
    • Event in Skåne – Hur rustar vi eventbranschen för framtiden?
      2021-01-26
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/hur-rustar-vi-oss-for-framtidens-event-och-moten-webinar-prisutdelning-av-arets
    • BFUF – Hur skapar vi digitala upplevelser på en plats?
      2021-01-29
      • Digitalt
      • bfuf.se/projekt/vaga-ta-steget-mot-interaktiva-platsforankrade-upplevelser/
    • #TFTSWEDEN Digital
      2021-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.invajo.com/event/visitsweden/tftswedendigital.2
    • Så skapar du digitala guider som engagerar
      2021-02-03
      • Digitalt
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-webinarserie-upplevelser-i-mobilen
    • Hållbar besöksnäring bortom Corona – Östra Mellansverige
      2021-02-04
      • Digitalt
      • www.stua.se
    • Hållbarhet vid evenemang, Tema Mångfald & inkludering
      2021-02-16
      • Digitalt
      • greentime.se/kurser-seminarier/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-01-20 17:04

      Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

      Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självk...

    • 2021-01-15 16:43

      Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd

      På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...

    • 2021-01-17 11:09

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021

      Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...

    • 2021-01-15 18:16

      Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen

      Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet