-
Stora tapp för turismen i Dalarna – men även nya möjligheter
Pandemin har fått stora konsekvenser för turismen i Dalarna, visar ny statistik från Visit Dalarna. 900 arbetstillfällen försvann under 2020 – fler än riksgenomsnittet – liksom hundratals miljoner i förlorade intäkter.
Dock kan pandemins erfarenheter ge regionen stora fördelar när resandet återigen ökar. Besökarnas nya beteenden gör Dalarna till en än mer attraktiv destination.
Har förlorat 15 % av arbetstillfällena i besöksnäringen
År 2020 var ett omvälvande år för turismen, när pandemin slog till och förändrade allt. Turism är beroende av förflyttning och när denna begränsas för att minska smittspridningen drabbas branscher som lever av turism hårt.
En ny undersökning som konsultföretaget Resurs genomfört på uppdrag av Visit Dalarna kan nu redovisa effekterna på turistnäringen i regionen under 2020.
“Minskningen är förståelig med tanke på allt som hände förra året. Försvunna arbetstillfällen och många krisande företag är påtagligt negativa konsekvenser. Dalarna har förlorat hela 15 % eller 900 av arbetstillfällena i besöksnäringen, vilket är mer än Sverige som helhet där tappet uppgår till ca 10 %. Tappet av besökare innebär också tappade skatteintäkter, där regionens och kommunernas skatteintäkter från besöksnäringen minskat med 131 miljoner kronor och uppgick därmed till sammantaget 850 miljoner kronor under 2020. Det är förstås oroväckande för framtiden, när näringen nu förhoppningsvis börjar komma på fötter igen.” Säger Jonas Rosén, VD för Visit Dalarna.
De branscher som har förlorat störst omsättning är shopping med ett tapp på 34 %, aktiviteter (vilket inkluderar exempelvis liftkort) med 31 % och restaurang med 25 %.
Förändrade resmönster betyder nya möjligheter
Förutom allmänt minskat resande innebar 2020 även förändrade resmönster och framför allt en omfördelning i Dalarna, där turisterna sökte sig till mer enskilt boende och speciellt fritidshusgästnätter ökade kraftigt (46 %). Detta medan affärsresandet har drabbats extra hårt med ett tapp på drygt 40 %, vilket framför allt påverkat hotellen.
Även den närmast totala frånvaron av internationella gäster har varit kännbar. 9 av 10 (93 %) av gästnätterna i Dalarna var svenska besökare. Totalt minskade antalet gästnätter i Dalarna med 560 000 nätter under 2020, jämfört med 2019.
“När vi blickar framåt har vi ett viktigt arbete i att återstarta besöksnäringen. Nya beteenden och resemönster har uppkommit i pandemins spår och är troligtvis här för att stanna. Då behöver vi ställa om och utveckla våra företag och erbjudanden för att matcha den efterfrågan. Vi behöver också samlas i gemensam kommunikation för att lyfta Dalarna som ett tryggt, säkert och attraktivt resmål, det vill säga jobba hårt för att locka tillbaka de besökare vi har tappat under pandemin. Om vi klarar den här omställningen och fortsätter arbetet med att utveckla Dalarna som destination ser framtiden ändå ljus ut. För något som också kommit ur pandemin är en ännu starkare längtan till naturen, det äkta och genuina. Allt det vi har så mycket av här i Dalarna.” Säger Jonas Rosén.
Nyckeltal i korthet för turismen i Dalarna 2020
- Turismen i Dalarna hade en omsättning på 7,2 miljarder kronor under 2020.
- Resultatet innebär att 5 179 personer var sysselsatta inom turism, en minskning med 900 arbetstillfällen.
- 429 miljoner kronor i totala skatteintäkter till regionen.
- 820 miljoner kronor i totala skatteintäkter för kommunerna.
- Totalt antal gästnätter 2020 var 15 miljoner nätter, en minskning med 560 000 nätter jämfört med 2019.
- Hyrd privatstuga/-rum var den vanligaste kommersiella övernattningskategorin med 51 % av samtliga kommersiella övernattningar.
- Boende i egna fritidshus var den klart dominerade övernattningskategorin med 6,5 miljoner gästnätter (43 %).
- Totalt gjordes 15 miljoner turistiska övernattningar under 2020.
- 9 av 10 (93 %) var svenskar.
- Den utländska turismomsättningen i Dalarna 2020 var 471 miljoner kronor och motsvarar 6,5 % av den totala turismomsättningen.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-