måndag 25 januari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021
    • Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet
    • Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
    • Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
  • Platsannonser:
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Affärsutvecklare med inriktning besöksmålsutveckling sökes
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Hitta fjälljobb (eller personal) på Arbetsförmedlingens digitala mässa
    • Svenskt Friluftsliv söker en projektledare och en kommunikatör
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Stilleben
    2020-11-26 16:20

    Stora Turismpriset: Gävleborg – Stilleben

    Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Gävleborg är det trivsamma hotellet Stilleben.

    Kort om Stora Turismpriset

    Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

    I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.

    Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.

    Gävleborgs vinnare – Stilleben

    Stilleben är ett hotell med fokus på naturupplevelser, tystnad, trivsam och familjär miljö, närproducerad och ekologisk mat och spa. Stillebens målgrupp har traditionellt varit utländska gäster, främst från Belgien, Holland, Tyskland och Schweiz.

    Sedan ett år tillbaka har nya ägare från Belgien med stora ambitioner och mod tagit över hotellet.

    Hotellet Stilleben ställde snabbt om sin verksamhet från utländska till svenska gäster när pandemin slog till. Det tvingade anläggningen att gå igenom sin verksamhet och tänka nytt. Efter sommaren har de bestämt sig att fortsätta fokusera på den svenska marknaden.

    Verksamhet som snabbt ändrade fokus

    Precis som för många andra hotell så blev inte detta år som planerat. Nästan över en natt så försvann alla bokningar. De nya ägarna lade då mycket tid på att tänka igenom sitt koncept och vad de egentligen ville uppnå. De bestämde då att ställa om fokus från internationella gäster till svenska och lokala gäster.

    De arbetade om sin webbplats till svenska och paketerade säljbara paket för svenska marknaden inom sina områden. De ”corona-säkrade” sin verksamhet och erbjöd bland annat gästerna att boka deras nybyggda spa enskilt. På så sätt blev det corona-säkert samtidigt som det blev en unik upplevelse för gästerna.

    De började också erbjuda take-away från restaurangen.

    Marknadsföring gav resultat

    Efter midsommar började bokningarna ta fart och de fick en hektisk månad. De marknadsförde sig via Facebook och i flera olika tidningar. Men det som de tror bidrog mest till att svenskarna hittade till dem var tack vare deras bra betyg på Booking.com, Google och en webbplats som samlar boutiquehotell.

    Sommaren blev över förväntan tack vare deras omställning. Många gäster vittnade om att de hittat en dold pärla i Gästrikland som de definitivt skulle återvända till i vinter.

    Hållbar omställning av verksamheten

    Pandemin tvingade Stilleben att gå igenom hela sin verksamhet. Den fick dem att lägga mer betoning på den hemtrevliga känsla de vill skapa, det goda köket med hälsosamma och lokala ingredienser och hur de vill hjälpa sina gäster att varva ner och ”komma tillbaka” till naturen.

    Just de aspekter de vill uppnå togs upp som saker som gästerna uppskattade med vistelsen, i den feedback och de recensioner som gästerna gav efteråt.

    Efter denna sommar har de bestämt sig att fortsätta fokusera på den svenska marknaden. De vill vara ett hotell för alla svenskar som vill ha en välgörande vistelse långt från folkmassorna, men inte för långt från deras hem.

    Läs mer om Stilleben här.

    Läs om fler Turismprisvinnare här.

    • Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
    • Foto: Stilleben
    • Tweet
  • Västsvensk konjunkturindikator positiv trots Coronakrisen
    2021-01-24 17:58

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021

    Om förlängda restriktioner men också stöd, flyg, tåg och skidorter

  • Sweco
    2021-01-22 15:25

    Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet

    Sweco har publicerat rapporten Sveriges nya geografi. I år har den fokus på hur Covid-19 har påverkat besöksnäringen i kommunerna.

  • Evenemangsturismen
    2021-01-22 15:13

    Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige

    Tillväxtverket har beviljat stöd till projektet Framtidens evenemangsturism

  • Hertz
    2021-01-22 15:05

    Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020

    Med en titt i backspegeln kan Hertz sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där de fick parera en pandemi och dess följdeffekter.

  • Scandorama
    2021-01-21 15:54

    Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama

    Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.

  • Idre
    2021-01-21 15:43

    VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll

    Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.

  • undersökning
    2021-01-21 14:48

    Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över

    En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.

  • Nöjesparkerna
    2021-01-20 17:33

    Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren

    Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.

  • hybridmöten
    2021-01-20 17:04

    Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

    Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.

  • Leisure Pass Group
    2021-01-20 16:22

    Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group

    Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Utlysning – Stärka affärs- och produktutveckling inom destinationer

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Tre kvällar om fiske-och naturturism – En del av förstudieprojektet Naturturism Rönne å och Ringsjöarna
      2021-01-25
      • Digitalt
      • www.engelholm.se/5.75fd7f721765a8d576612f1.html
    • Event in Skåne – Hur rustar vi eventbranschen för framtiden?
      2021-01-26
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/hur-rustar-vi-oss-for-framtidens-event-och-moten-webinar-prisutdelning-av-arets
    • BFUF – Hur skapar vi digitala upplevelser på en plats?
      2021-01-29
      • Digitalt
      • bfuf.se/projekt/vaga-ta-steget-mot-interaktiva-platsforankrade-upplevelser/
    • #TFTSWEDEN Digital
      2021-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.invajo.com/event/visitsweden/tftswedendigital.2
    • Så skapar du digitala guider som engagerar
      2021-02-03
      • Digitalt
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-webinarserie-upplevelser-i-mobilen
    • Hållbar besöksnäring bortom Corona – Östra Mellansverige
      2021-02-04
      • Digitalt
      • www.stua.se
    • Hållbarhet vid evenemang, Tema Mångfald & inkludering
      2021-02-16
      • Digitalt
      • greentime.se/kurser-seminarier/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-01-20 17:04

      Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

      Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självk...

    • 2021-01-17 11:09

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021

      Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...

    • 2021-01-16 14:26

      2020 var ett starkt år för Air Leap trots pandemin

      Vi har precis lämnat år 2020 bakom oss, ett katastrofalt år för flygindustrin där resandet globalt minskat med me...

    • 2021-01-22 15:13

      Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige

      Tillväxtverket har beviljat medel till projektet Framtidens evenemangsturism I slutet av januari inleds en ny sto...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet