-
Stora Turismpriset: Gävleborg – Stilleben
Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Gävleborg är det trivsamma hotellet Stilleben.
Kort om Stora Turismpriset
Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.
Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.
Gävleborgs vinnare – Stilleben
Stilleben är ett hotell med fokus på naturupplevelser, tystnad, trivsam och familjär miljö, närproducerad och ekologisk mat och spa. Stillebens målgrupp har traditionellt varit utländska gäster, främst från Belgien, Holland, Tyskland och Schweiz.
Sedan ett år tillbaka har nya ägare från Belgien med stora ambitioner och mod tagit över hotellet.
Hotellet Stilleben ställde snabbt om sin verksamhet från utländska till svenska gäster när pandemin slog till. Det tvingade anläggningen att gå igenom sin verksamhet och tänka nytt. Efter sommaren har de bestämt sig att fortsätta fokusera på den svenska marknaden.
Verksamhet som snabbt ändrade fokus
Precis som för många andra hotell så blev inte detta år som planerat. Nästan över en natt så försvann alla bokningar. De nya ägarna lade då mycket tid på att tänka igenom sitt koncept och vad de egentligen ville uppnå. De bestämde då att ställa om fokus från internationella gäster till svenska och lokala gäster.
De arbetade om sin webbplats till svenska och paketerade säljbara paket för svenska marknaden inom sina områden. De ”corona-säkrade” sin verksamhet och erbjöd bland annat gästerna att boka deras nybyggda spa enskilt. På så sätt blev det corona-säkert samtidigt som det blev en unik upplevelse för gästerna.
De började också erbjuda take-away från restaurangen.
Marknadsföring gav resultat
Efter midsommar började bokningarna ta fart och de fick en hektisk månad. De marknadsförde sig via Facebook och i flera olika tidningar. Men det som de tror bidrog mest till att svenskarna hittade till dem var tack vare deras bra betyg på Booking.com, Google och en webbplats som samlar boutiquehotell.
Sommaren blev över förväntan tack vare deras omställning. Många gäster vittnade om att de hittat en dold pärla i Gästrikland som de definitivt skulle återvända till i vinter.
Hållbar omställning av verksamheten
Pandemin tvingade Stilleben att gå igenom hela sin verksamhet. Den fick dem att lägga mer betoning på den hemtrevliga känsla de vill skapa, det goda köket med hälsosamma och lokala ingredienser och hur de vill hjälpa sina gäster att varva ner och ”komma tillbaka” till naturen.
Just de aspekter de vill uppnå togs upp som saker som gästerna uppskattade med vistelsen, i den feedback och de recensioner som gästerna gav efteråt.
Efter denna sommar har de bestämt sig att fortsätta fokusera på den svenska marknaden. De vill vara ett hotell för alla svenskar som vill ha en välgörande vistelse långt från folkmassorna, men inte för långt från deras hem.
Läs om fler Turismprisvinnare här.
- Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
- Foto: Stilleben
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-