-
Stora Turismpriset: Värmland – Naturbyn/Wiksfors Bruk
Naturbyn tillsammans med Wiksfors Bruk är mycket bra exempel på framtidssatsningar som stärker och utvecklar besöksnäringen. Entreprenörerna bakom besöksmålen har visat stor omställningskraft i samband med pandemin.
Stugorna, trädhusen, husbåten, den vedeldade bastun, bänkar, eldstäder och allt annat i Naturbyn är byggda på plats, för hand och med bara de nödvändigaste verktygen. Här finns plats för totalt 18 gäster som söker stillhet och vill koppla av i nära samspel med naturen. De flesta av Naturbyns gäster kommer långväga från Danmark, Nederländerna, Frankrike och andra länder i Europa. De svenska gäster som vanligtvis (före pandemin) kommer till Naturbyn är främst personer som söker sig bort från storstadsområden, få bor i närområdet.
Omställning resulterade i Wiksfors Bruk
Pandemin förändrade förutsättningarna för Naturbyn att ta emot internationella gäster. Det blev nödvändigt att ställa om till helt nya målgrupper, med andra behov, krav och önskemål. Ägaren hade sedan tidigare inlett ett samarbete med ytterligare tre företagare genom att tillsammans köpa en förfallen fabriksfastighet i bygden. Deras vision var att successivt renovera och fylla området med nya affärsidéer.
Genom en enorm kraftsamling, kreativitet och känsla för vad Värmlands hemestrande invånare och svemestrande inhemska besökare efterfrågar, har de fyra företagarna i Wiksfors Bruk på kort tid etablerat ett av Värmlands mest uppmärksammade besöksmål på landsbygden. Här finns flera butiker med fokus på design, hantverk, kläder och antikviteter, en hantverksmässigt byggd ugn som utgör grunden till ett bageri/restaurang som serverar ”vedbränt bröd med ost” (pizzor), träskulpturhantverkare, mikrobryggeri samt våffelkafé med innovativ meny.
För Naturbyns gäster är närheten och relationen till Wiksfors Bruk ett stort mervärde. Besöksmålen kompletterar varandra och under sommaren 2020 har även värmlänningar och andra svenskar upptäckt Naturbyn.
Långsiktig utveckling
Inom Wiksfors Bruk finns även mindre synliga verksamheter som garanterar långsiktig utveckling och ekonomisk hållbarhet – bland annat flera IT- och teknikutvecklingsbolag. Företagshotellet profilerar sig med en passion för närproducerat, småskalig produktion, återbruk och kreativa samarbeten. Totalt 20 personer jobbar här idag, och det finns gott om plats för fler.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Wiksfors bruk
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-