-
Storytelling i app lockar såväl kyrkan som skottarna
Det har gått drygt ett år sedan OnSpotStory slog ihop sin storytelling guides – guider i mobilen-verksamhet med Göteborgsföretaget Mobile Storytelling, numera Insert Coin. Det har visat sig vara ett samarbete som bär frukt, inte minst sett till våren och de flertal projekt som knyts ihop nu till sommaren.
Bland de nya guide-apparna finns många inom besöksnäringen, däribland utlandskunden Rabbie’s i Storbritannien. Att maximera besökarens upplevelse står idag högst på agendan på många håll inom den svenska såväl som utländska turismen. Kanske är det den enskilt största utmaningen inom besöksnäringen? Men även att nå ut till fler och öka sin tillgänglighet är stora frågor att hantera.
Här nedan är ett urval av aktuella projekt och tankar kring guidelösningarna.
Storkyrkan – Webbapp för barn och vuxna
Storkyrkan i hjärtat av turiststockholm har av sina besökare förstått att det finns en önskan att kunna ta del av kyrkans berättelser på ett smidigt sätt, gärna på flera språk eftersom det kommer många utländska turister på besök. De har valt att satsa på en webbapp och börjar med tre turer på svenska och engelska, med en tur särskilt för barn.
Unik funktion – tar betalt med engångskoder
För att öka sina intäkter har de valt att använda sig av en betallösning i appen. Det innebär att besökarna för en liten slant köper en unik kod av kyrkan som de använder för att låsa upp guideinnehållet. Win-win helt enkelt!
Foto: Louise LindeLäckö-Kinnekulle – Egen app med stadsvandring
Det vackra besöksmålet Läckö-Kinnekulle ligger mellan Sveriges två största sjöar, Vänern och Vättern. Här finns gott om natur att upptäcka, numera med mobilen som behjälplig resekompanjon. Läckö kickar igång sin app i sommar med tre turer, dels en stadsvandring kring Lidköping och även två bilturer kring Kållandsö och Kinnekulle.
Unik funktion – eventkalender
I framtiden kommer även OnSpotStorys nya eventkalender finnas med i appen. En eventkalender gör det lätt att informera besökare om det som händer i området och skicka ut pushnotiser för att påminna om särskilda evenemang.
Foto: Jesper AnhedeLerum Live – Vill anpassa upplevelse efter besökare
För Lerum var valet att göra en app, ett logiskt sätt att samla de olika plattformarna och idéerna under ett och samma tak. Den nya digitala platsen levandegör upplevelserna och ger ett extra perspektiv till Lerums besöksmål.
Det ligger i tiden att kunna anpassa upplevelsen efter besökaren säger Maria Jernevik, näringslivsutvecklare i Lerum: ”Som nyfiken turist skall du kunna välja vad som passar dig bäst. Ta med dig familjen på spännande frågetävling på cykel eller ge er ut på en mer äventyrligt offroad och leta efter glömda och gömda historiska pärlor.”
Unik funktion – quiz
Ett mycket uppskattat sätt att engagera besökare är att lägga in ett quiz i guiden. Lerum Live erbjuder ett cykelquiz för barn och vuxna. Här kan besökare svara på frågor, tävla mot varandra och bli utmanade av tvillingarna Anna och Alice.Appen finns att ladda ner på Google Play och App Store.
Foto: Lerum
Gotlands Museum – Länkar ihop berättelser med platser.
Gotlands museum kommer i sommar att köra igång med en ny app som komplement till de befintliga utställningarna. Henrik Ramberg, projektledare för appen berättar: ”Vi hoppas kunna lyfta fram berättelser och föremål som av olika anledningar hamnat i skymundan. En ambition är att länka ihop berättelserna med de fysiska platserna ute på ön varifrån berättelser och föremål kommer.”
Unik funktion: PLUS-enheter
Museet satsar även på tio PLUS-enheter, apparater som museet lånar ut till besökare på plats.Appen finns att ladda ner på Google Play och App Store.
Foto: Gotlands MuseumRabbie’s Tours – Vill nå de kinesiska besökarna
Den nya brittiska kunden Rabbie’s jobbar med att anordna mindre bussturer runt makalösa landskap i Skottland, Wales och England, där det ibland kan vara dålig teckning. För Rabbie’s handlar appen om att överbrygga språkbarriärer och att nå ut med sina fantastiska berättelser till utländska besökare, särskilt de många kineser de möter som inte alltid förstår engelska.
Unik funktion: offline kartor och kinesiska
I och med att besökare från framförallt Kina inte kan surfa fritt och att turerna som erbjuds täcker stora delar av Skottland och England, är det viktigt med en app som har bra offline-funktionalitet. I Rabbie’s fall kommer därför stora områden i appen fungera med offline kartor. Dessutom är appen på kinesiska!Helhetstänket är nyckeln
För att ett besöksmål ska komma till sin fulla rätt så måste man se till helheten. Det gäller att hitta ett tänk där platsen och dess berättelser lyfts fram på flera sätt i olika plattformar, och se till att innehåll och distributionskanal är i harmoni.
”För att fantastiska berättelser ska göras rättvisa måste minnesvärda upplevelser bindas ihop med bra information och en god logistik under besöket på plats.” säger Staffan Gerlöw, VD på OnSpotStory i Stockholm.
Läs mer om OnSpotStory.com här
Detta är ett sponsrat inlägg
- Text: OnSpotStory
- Foto: Onspotstory
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-