-
Summering av ”The Edible Country Sörmland 2020”
The Edible Country är ett koncept- och PR-kampanj som lanserades av Visit Sweden i januari 2019. Bakgrunden till kampanjen var att öka mat- och naturrelaterad turism till Sverige. Målet för kampanjen var att tillgängliggöra mat och natur, samt att lyfta den svenska gastronomin som naturlig och hälsosam. Årets kampanj sträckte sig från första juni till den sista september.
Tre bord i Sörmland
Sörmland valde i år att i samarbete med Eskilstuna, Nyköping och Strängnäs kommun att ta fram tre bord och placera borden på speciellt utvalda platser. I Eskilstuna placerades bordet i nära anslutning till Retuna Återbruksgallerian med temat Hållbarhet. I Nyköping placerades bordet anslutning till Nynäs slott, som en del av Sveriges slottsdestination. I Strängnäs lyftes temat Jakt & Vilt med en placering på Äleby Gård.
I kampanjen så skapades och erbjöds olika upplevelser i form av en Do-it-yourself, där kunderna på egen hand fick tillaga sin måltid med hjälp av ett recept och lokala råvaror. Recepten skapades tillsammans med välrenommerade kockar och matkreatörer från Sörmland.
Covid -19 påverkade kampanjens utformning
Covid -19 kom att påverka kampanjens utformning, och i Sörmland så skiftade fokuset till att i första hand rikta in kommunikationen på den lokala marknaden. För att sen också omfatta den regionala och storstadsnära målgruppen.
Detta visade sig vara en lyckad satsning, då allt fler i år ville njuta av mat i naturen.
Genomslaget har varit stort och responsen lyckad. Många bokningar, nöjda gäster och flera unika måltidsupplevelser som hamnade rätt i tid.
Allt detta i kombination med ett personligt recept med välrenommerade receptmakare och sörmländska råvaror tillsammans med storytelling, ett gott värdskap, samarbete och en unik plats i naturen. Vilket skapade ett mervärde både för kunden, receptmakarna, markägarna, producenterna, närliggande handel, caféer och Sörmland som besöksmål under säsongen 2020.
Nu fortsätter planeringen och arbetet framåt för en ny lyckad säsong 2021.
Läs mer om Stolt Mat i Sörmland
- Text: Stolt Mat i Sörmland
- Foto: Jessika Sillanpää
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-