-
Summering av ”The Edible Country Sörmland 2020”
The Edible Country är ett koncept- och PR-kampanj som lanserades av Visit Sweden i januari 2019. Bakgrunden till kampanjen var att öka mat- och naturrelaterad turism till Sverige. Målet för kampanjen var att tillgängliggöra mat och natur, samt att lyfta den svenska gastronomin som naturlig och hälsosam. Årets kampanj sträckte sig från första juni till den sista september.
Tre bord i Sörmland
Sörmland valde i år att i samarbete med Eskilstuna, Nyköping och Strängnäs kommun att ta fram tre bord och placera borden på speciellt utvalda platser. I Eskilstuna placerades bordet i nära anslutning till Retuna Återbruksgallerian med temat Hållbarhet. I Nyköping placerades bordet anslutning till Nynäs slott, som en del av Sveriges slottsdestination. I Strängnäs lyftes temat Jakt & Vilt med en placering på Äleby Gård.
I kampanjen så skapades och erbjöds olika upplevelser i form av en Do-it-yourself, där kunderna på egen hand fick tillaga sin måltid med hjälp av ett recept och lokala råvaror. Recepten skapades tillsammans med välrenommerade kockar och matkreatörer från Sörmland.
Covid -19 påverkade kampanjens utformning
Covid -19 kom att påverka kampanjens utformning, och i Sörmland så skiftade fokuset till att i första hand rikta in kommunikationen på den lokala marknaden. För att sen också omfatta den regionala och storstadsnära målgruppen.
Detta visade sig vara en lyckad satsning, då allt fler i år ville njuta av mat i naturen.
Genomslaget har varit stort och responsen lyckad. Många bokningar, nöjda gäster och flera unika måltidsupplevelser som hamnade rätt i tid.
Allt detta i kombination med ett personligt recept med välrenommerade receptmakare och sörmländska råvaror tillsammans med storytelling, ett gott värdskap, samarbete och en unik plats i naturen. Vilket skapade ett mervärde både för kunden, receptmakarna, markägarna, producenterna, närliggande handel, caféer och Sörmland som besöksmål under säsongen 2020.
Nu fortsätter planeringen och arbetet framåt för en ny lyckad säsong 2021.
Läs mer om Stolt Mat i Sörmland
- Text: Stolt Mat i Sörmland
- Foto: Jessika Sillanpää
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-