-
Svensk naturturism i topp hos utländska resenärer
Sverige på 2:a plats, bara slaget av Norge, när potentiella besökare spontant tänker på länder som erbjuder hållbara naturupplevelser. Det visar en undersökning bland målgruppen som gjorts på uppdrag av Visit Sweden på besöksmarknaderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.
”Just i dessa extraordinära tider med Covid-19, som gjort behovet av social distansering stort, finns många tecken på att ännu fler i världen kommer att efterfråga resor kopplat till naturen. Att i detta läge ha lyckats befästa Sverige som hållbar naturdestination, är otroligt viktigt för besöksnäringen när utländska turister kan, får och vill resa igen. Hållbar naturturism kommer vi självfallet att fortsätta att jobba vidare med.” Säger Jenny Jonevret, programägare för Hållbar Naturturism på Visit Sweden.
Ett mångårigt samarbete
Andraplatsen är en förbättring från en fjärdeplats 2018. Detta är ett resultat av fyra års kontinuerliga och riktade insatser för hållbar naturturism. Som Visit Sweden har genomfört tillsammans med bland annat Tillväxtverket, Naturturismföretagen, regionala turismorganisationer, destinationer och entreprenörer.
Det mångåriga samarbetet med besöksnäringen har resulterat i uppmärksammade internationella kampanjer. Exempelvis Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och The Edible Country, som alla fått stort genomslag på utländska marknader.
Dessutom har det årligen återkommande initiativet ”Forum för naturturism” och värdskapet för Världskongressen för naturturism – Adventure Travel World Summit i Göteborg 2019, bidragit till den förbättrade positionen.
Målgruppen prioriterar hållbarhet
Redan 2018 kunde Visit Sweden konstatera att antalet sökningar på nätet om Sverige i kombination med sökord om natur ökat med hela 28 procent mellan 2017 och 2018; snittet i Europa låg på 11 procent. Men det är först nu 2020, som en förändring i position, nr 2 i världen, kan ses.
”Jag är oerhört stolt över att vi nått det mål vi satte 2016. Nämligen att vi är en av de främst associerade länderna i världen för våra resenärer när det handlar om naturturism på våra fokusmarknader. Detta visar att långsiktigt och metodiskt samverkansarbete ger resultat.” Berättar Jenny Jonevret.
Årets undersökning indikerar att målgruppen till skillnad mot förr inte bara är ute efter naturupplevelser utan har ambitionen att välja leverantörer och resmål som prioriterar hållbarhet.
Om undersökningen:
Undersökningen gjordes av IPSOS på uppdrag av Visit Sweden i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA i mitten av mars 2020. Målgruppen var naturfokuserade nyfikna upptäckare.
Sveriges regering har givit Visit Sweden extra resurser för att öka kännedomen om Sverige som naturdestination internationellt. Satsningen påbörjades 2015 och har formerats i programmet ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Clive Tompsett
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-