-
Svensk naturturism i topp hos utländska resenärer
Sverige på 2:a plats, bara slaget av Norge, när potentiella besökare spontant tänker på länder som erbjuder hållbara naturupplevelser. Det visar en undersökning bland målgruppen som gjorts på uppdrag av Visit Sweden på besöksmarknaderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.
”Just i dessa extraordinära tider med Covid-19, som gjort behovet av social distansering stort, finns många tecken på att ännu fler i världen kommer att efterfråga resor kopplat till naturen. Att i detta läge ha lyckats befästa Sverige som hållbar naturdestination, är otroligt viktigt för besöksnäringen när utländska turister kan, får och vill resa igen. Hållbar naturturism kommer vi självfallet att fortsätta att jobba vidare med.” Säger Jenny Jonevret, programägare för Hållbar Naturturism på Visit Sweden.
Ett mångårigt samarbete
Andraplatsen är en förbättring från en fjärdeplats 2018. Detta är ett resultat av fyra års kontinuerliga och riktade insatser för hållbar naturturism. Som Visit Sweden har genomfört tillsammans med bland annat Tillväxtverket, Naturturismföretagen, regionala turismorganisationer, destinationer och entreprenörer.
Det mångåriga samarbetet med besöksnäringen har resulterat i uppmärksammade internationella kampanjer. Exempelvis Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och The Edible Country, som alla fått stort genomslag på utländska marknader.
Dessutom har det årligen återkommande initiativet ”Forum för naturturism” och värdskapet för Världskongressen för naturturism – Adventure Travel World Summit i Göteborg 2019, bidragit till den förbättrade positionen.
Målgruppen prioriterar hållbarhet
Redan 2018 kunde Visit Sweden konstatera att antalet sökningar på nätet om Sverige i kombination med sökord om natur ökat med hela 28 procent mellan 2017 och 2018; snittet i Europa låg på 11 procent. Men det är först nu 2020, som en förändring i position, nr 2 i världen, kan ses.
”Jag är oerhört stolt över att vi nått det mål vi satte 2016. Nämligen att vi är en av de främst associerade länderna i världen för våra resenärer när det handlar om naturturism på våra fokusmarknader. Detta visar att långsiktigt och metodiskt samverkansarbete ger resultat.” Berättar Jenny Jonevret.
Årets undersökning indikerar att målgruppen till skillnad mot förr inte bara är ute efter naturupplevelser utan har ambitionen att välja leverantörer och resmål som prioriterar hållbarhet.
Om undersökningen:
Undersökningen gjordes av IPSOS på uppdrag av Visit Sweden i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA i mitten av mars 2020. Målgruppen var naturfokuserade nyfikna upptäckare.
Sveriges regering har givit Visit Sweden extra resurser för att öka kännedomen om Sverige som naturdestination internationellt. Satsningen påbörjades 2015 och har formerats i programmet ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Clive Tompsett
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-