-
Svensk Turism är i full gång med samverkansarenan
Det händer mycket hos Svensk Turism nu och alla får kanske inte deras nyhetsbrev så här återger vi det i sin helhet för det berör hela vår näring. I nyhetsbrevet skriver Ola Lindgren Nilsson om arbetet med samverkansarenan och det kommer vi på Turismnytt att följa noga framöver.
——
Informationsbrev från Svensk Turism AB
15 maj 2020Ola Lindgren Nilsson har ordet
Vi är inne i en märklig tid och vi ställs inför många frågor som vi inte behövt fundera så mycket över tidigare. Varje dag är en ny dag och det jag skriver nu kan se annorlunda ut imorgon. Det är fascinerande att se hur snabbt nya situationer uppkommer och hur snabbt lösningar kommer på plats.
Vi behöver förbereda oss på och vara redo att agera utifrån nya omständigheter i vår omvärld. Att agera utifrån olika scenarier med hög kvalité, i en hejdundrande fart, kräver samverkan. Den samverkan som finns idag måste fortsätta. Den behöver utvecklas och förstärkas för att bättre möta framtidens utmaningar och möjligheter. Uppdraget att etablera en ”Samverkansarena för besöksnäringen” är nu igång och vi kommer framgent att berätta om hur detta arbete bedrivs, vad som händer och varför vi ser att fortsatt samverkan är viktigt för näringens utveckling i framtiden.
Samverkan bygger på ett gemensamt arbete och därför kommer vi påbörja dialoger för att få inspel och synpunkter. Din röst är viktig – så hör gärna av dig.
Tack för förtroendet att få arbeta med detta uppdrag. Ta hand om dig!Kort om arbete med samverkansarenan
Samverkansarenan ska fungera som samlingspunkt för besöksnäringens företag, branschorganisationer och främjare. Långsiktigt vill vi samla alla besöksnäringens aktörer här. Arenans aktörer ska bidra till hållbar utveckling av turism och besöksnäring i hela landet. För att skapa en internationellt hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring behövs ökad samverkan och fokus på de behov som finns i framtiden. Det handlar bland annat om att stärka näringen som helhet och samspelet mellan det offentliga och företagen. När den samlade besöksnäringen intresse drivs, underbyggda och formulerade utifrån näringens egna behov skapas värde och nytta för företagen. Arenan kan därtill, genom att vara en aktiv samordnande aktör, ha en drivande roll
i näringens utveckling. Detta ska arenan bidra till.Ola Lindgren Nilsson,
Projektledare, Besöksnäringens samverkansarenaBakgrund
I slutet av november 2019 meddelade regeringen att man avser att finansiera en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Beslutet ligger i linje med det som lyftes fram i regeringens besöksnäringsutredning och som stöds av näringens samtliga aktörer.
Tillväxtverket har fått i uppdrag att i en uppstartsfas stödja näringen i det arbetet och beviljade i januari 2020 Svensk Turism AB:s ansökan om att få uppdraget att etablera arenan.
Svensk Turism AB företräder redan idag besöksnäringen och är en plattform för turismen i Sverige och utgör en lämplig grund i det bygge av samverkan som arenan ska utgöra i framtiden. Svensk Turism vill samla hela besöksnäringen och bidra till en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring byggd på företagens behov och möjligheter, i samverkan med det offentliga.
Vi kommer att beskriva det fortsatta arbetet i ett kommande informationsbrev.
Du är viktig!
Har du tankar och idéer kring hur vi tillsammans kan bygga den bästa tänkbara samverkansarenan så hör av dig till oss på [email protected]Vi kommer löpande publicera information om projektet på hemsidan:
www.svenskturism.se/samverkansarenanOrdföranden har ordet
Svensk turism om den globala pandemin I skrivande stund har 45 procent av världens länder helt eller delvis stängt sina gränser för turism och 30 procent av alla länder har stängt ner sitt internationella flyg. Att Covid 19 är en katastrof för människors hälsa och ekonomi blir alltmer tydligt ju längre tiden går och det är uppenbart att det är individer och samhällen som redan innan var utsatta som är de som drabbas hårdast.
Samarbetet inom Svensk Turism har aldrig varit viktigare än nu. Näringens arbetsgivar- och branschorganisationer samarbetar med det offentliga turismfrämjandet inom Svensk Turism. Vi håller varandra informerade och arbetar intensivt från olika håll för att stödja företagen. Regeringens insatser har också bidragit till att dämpa krisen men givetvis inte kunnat ändra på det näst intill totala stopp i efterfrågan som pandemin har orsakat.
Just nu är det svårt att ta sig an framtids-frågorna. Allt handlar om att hjälpa företagen här och nu. Men Svensk Turism vill så fort som möjligt kunna dra igång en återuppbyggnads-strategi. Hur kan och bör vi utveckla turismen när restriktionerna lättar? Vad kan vi göra? Hur bör företagen agera?
Att utveckla flera möjliga framtidsscenarier blir en viktig uppgift. Vi behöver analysera förutsättningarna för alla verksamheter inom resa, bo, äta och göra – både sammantaget och för enskilda delar. Det strategiarbete som redan pågår kommer att kompletteras med kunskap och erfarenhet från den här svåra tiden. Vi är mer beslutsamma än någonsin på att utveckla hållbar turism och växande besöksnäring./Susanne Andersson, ordförande Svensk Turism
Följ Svensk Turism på hemsidorna www.svenskturism.se och www.visitthefuture.se
- Text: Svensk Turism
- Foto: Svensk Turism
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-