-
Svensk Turism är i full gång med samverkansarenan
Det händer mycket hos Svensk Turism nu och alla får kanske inte deras nyhetsbrev så här återger vi det i sin helhet för det berör hela vår näring. I nyhetsbrevet skriver Ola Lindgren Nilsson om arbetet med samverkansarenan och det kommer vi på Turismnytt att följa noga framöver.
——
Informationsbrev från Svensk Turism AB
15 maj 2020Ola Lindgren Nilsson har ordet
Vi är inne i en märklig tid och vi ställs inför många frågor som vi inte behövt fundera så mycket över tidigare. Varje dag är en ny dag och det jag skriver nu kan se annorlunda ut imorgon. Det är fascinerande att se hur snabbt nya situationer uppkommer och hur snabbt lösningar kommer på plats.
Vi behöver förbereda oss på och vara redo att agera utifrån nya omständigheter i vår omvärld. Att agera utifrån olika scenarier med hög kvalité, i en hejdundrande fart, kräver samverkan. Den samverkan som finns idag måste fortsätta. Den behöver utvecklas och förstärkas för att bättre möta framtidens utmaningar och möjligheter. Uppdraget att etablera en ”Samverkansarena för besöksnäringen” är nu igång och vi kommer framgent att berätta om hur detta arbete bedrivs, vad som händer och varför vi ser att fortsatt samverkan är viktigt för näringens utveckling i framtiden.
Samverkan bygger på ett gemensamt arbete och därför kommer vi påbörja dialoger för att få inspel och synpunkter. Din röst är viktig – så hör gärna av dig.
Tack för förtroendet att få arbeta med detta uppdrag. Ta hand om dig!Kort om arbete med samverkansarenan
Samverkansarenan ska fungera som samlingspunkt för besöksnäringens företag, branschorganisationer och främjare. Långsiktigt vill vi samla alla besöksnäringens aktörer här. Arenans aktörer ska bidra till hållbar utveckling av turism och besöksnäring i hela landet. För att skapa en internationellt hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring behövs ökad samverkan och fokus på de behov som finns i framtiden. Det handlar bland annat om att stärka näringen som helhet och samspelet mellan det offentliga och företagen. När den samlade besöksnäringen intresse drivs, underbyggda och formulerade utifrån näringens egna behov skapas värde och nytta för företagen. Arenan kan därtill, genom att vara en aktiv samordnande aktör, ha en drivande roll
i näringens utveckling. Detta ska arenan bidra till.Ola Lindgren Nilsson,
Projektledare, Besöksnäringens samverkansarenaBakgrund
I slutet av november 2019 meddelade regeringen att man avser att finansiera en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Beslutet ligger i linje med det som lyftes fram i regeringens besöksnäringsutredning och som stöds av näringens samtliga aktörer.
Tillväxtverket har fått i uppdrag att i en uppstartsfas stödja näringen i det arbetet och beviljade i januari 2020 Svensk Turism AB:s ansökan om att få uppdraget att etablera arenan.
Svensk Turism AB företräder redan idag besöksnäringen och är en plattform för turismen i Sverige och utgör en lämplig grund i det bygge av samverkan som arenan ska utgöra i framtiden. Svensk Turism vill samla hela besöksnäringen och bidra till en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring byggd på företagens behov och möjligheter, i samverkan med det offentliga.
Vi kommer att beskriva det fortsatta arbetet i ett kommande informationsbrev.
Du är viktig!
Har du tankar och idéer kring hur vi tillsammans kan bygga den bästa tänkbara samverkansarenan så hör av dig till oss på [email protected]Vi kommer löpande publicera information om projektet på hemsidan:
www.svenskturism.se/samverkansarenanOrdföranden har ordet
Svensk turism om den globala pandemin I skrivande stund har 45 procent av världens länder helt eller delvis stängt sina gränser för turism och 30 procent av alla länder har stängt ner sitt internationella flyg. Att Covid 19 är en katastrof för människors hälsa och ekonomi blir alltmer tydligt ju längre tiden går och det är uppenbart att det är individer och samhällen som redan innan var utsatta som är de som drabbas hårdast.
Samarbetet inom Svensk Turism har aldrig varit viktigare än nu. Näringens arbetsgivar- och branschorganisationer samarbetar med det offentliga turismfrämjandet inom Svensk Turism. Vi håller varandra informerade och arbetar intensivt från olika håll för att stödja företagen. Regeringens insatser har också bidragit till att dämpa krisen men givetvis inte kunnat ändra på det näst intill totala stopp i efterfrågan som pandemin har orsakat.
Just nu är det svårt att ta sig an framtids-frågorna. Allt handlar om att hjälpa företagen här och nu. Men Svensk Turism vill så fort som möjligt kunna dra igång en återuppbyggnads-strategi. Hur kan och bör vi utveckla turismen när restriktionerna lättar? Vad kan vi göra? Hur bör företagen agera?
Att utveckla flera möjliga framtidsscenarier blir en viktig uppgift. Vi behöver analysera förutsättningarna för alla verksamheter inom resa, bo, äta och göra – både sammantaget och för enskilda delar. Det strategiarbete som redan pågår kommer att kompletteras med kunskap och erfarenhet från den här svåra tiden. Vi är mer beslutsamma än någonsin på att utveckla hållbar turism och växande besöksnäring./Susanne Andersson, ordförande Svensk Turism
Följ Svensk Turism på hemsidorna www.svenskturism.se och www.visitthefuture.se
- Text: Svensk Turism
- Foto: Svensk Turism
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-