fredag 13 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
    • Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Svensk Turism 2020
    2020-05-23 10:19

    Svensk Turism är i full gång med samverkansarenan

    Det händer mycket hos Svensk Turism nu och alla får kanske inte deras nyhetsbrev så här återger vi det i sin helhet för det berör hela vår näring. I nyhetsbrevet skriver Ola Lindgren Nilsson om arbetet med samverkansarenan och det kommer vi på Turismnytt att följa noga framöver.

    ——

    Informationsbrev från Svensk Turism AB
    15 maj 2020

    Ola Lindgren Nilsson har ordet

    Vi är inne i en märklig tid och vi ställs inför många frågor som vi inte behövt fundera så mycket över tidigare. Varje dag är en ny dag och det jag skriver nu kan se annorlunda ut imorgon. Det är fascinerande att se hur snabbt nya situationer uppkommer och hur snabbt lösningar kommer på plats.
    Vi behöver förbereda oss på och vara redo att agera utifrån nya omständigheter i vår omvärld. Att agera utifrån olika scenarier med hög kvalité, i en hejdundrande fart, kräver samverkan. Den samverkan som finns idag måste fortsätta. Den behöver utvecklas och förstärkas för att bättre möta framtidens utmaningar och möjligheter. Uppdraget att etablera en ”Samverkansarena för besöksnäringen” är nu igång och vi kommer framgent att berätta om hur detta arbete bedrivs, vad som händer och varför vi ser att fortsatt samverkan är viktigt för näringens utveckling i framtiden.
    Samverkan bygger på ett gemensamt arbete och därför kommer vi påbörja dialoger för att få inspel och synpunkter. Din röst är viktig – så hör gärna av dig.
    Tack för förtroendet att få arbeta med detta uppdrag. Ta hand om dig!

    Kort om arbete med samverkansarenan

    Samverkansarenan ska fungera som samlingspunkt för besöksnäringens företag, branschorganisationer och främjare. Långsiktigt vill vi samla alla besöksnäringens aktörer här. Arenans aktörer ska bidra till hållbar utveckling av turism och besöksnäring i hela landet. För att skapa en internationellt hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring behövs ökad samverkan och fokus på de behov som finns i framtiden. Det handlar bland annat om att stärka näringen som helhet och samspelet mellan det offentliga och företagen. När den samlade besöksnäringen intresse drivs, underbyggda och formulerade utifrån näringens egna behov skapas värde och nytta för företagen. Arenan kan därtill, genom att vara en aktiv samordnande aktör, ha en drivande roll
    i näringens utveckling. Detta ska arenan bidra till.

    Svensk Turism är i full gång med samverkansarenan

    Ola Lindgren Nilsson,
    Projektledare, Besöksnäringens samverkansarena

    Bakgrund

    I slutet av november 2019 meddelade regeringen att man avser att finansiera en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Beslutet ligger i linje med det som lyftes fram i regeringens besöksnäringsutredning och som stöds av näringens samtliga aktörer.
    Tillväxtverket har fått i uppdrag att i en uppstartsfas stödja näringen i det arbetet och beviljade i januari 2020 Svensk Turism AB:s ansökan om att få uppdraget att etablera arenan.
    Svensk Turism AB företräder redan idag besöksnäringen och är en plattform för turismen i Sverige och utgör en lämplig grund i det bygge av samverkan som arenan ska utgöra i framtiden. Svensk Turism vill samla hela besöksnäringen och bidra till en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring byggd på företagens behov och möjligheter, i samverkan med det offentliga.
    Vi kommer att beskriva det fortsatta arbetet i ett kommande informationsbrev.
    Du är viktig!
    Har du tankar och idéer kring hur vi tillsammans kan bygga den bästa tänkbara samverkansarenan så hör av dig till oss på [email protected]

    Vi kommer löpande publicera information om projektet på hemsidan:
    www.svenskturism.se/samverkansarenan

    Ordföranden har ordet

    Svensk turism om den globala pandemin I skrivande stund har 45 procent av världens länder helt eller delvis stängt sina gränser för turism och 30 procent av alla länder har stängt ner sitt internationella flyg. Att Covid 19 är en katastrof för människors hälsa och ekonomi blir alltmer tydligt ju längre tiden går och det är uppenbart att det är individer och samhällen som redan innan var utsatta som är de som drabbas hårdast.
    Samarbetet inom Svensk Turism har aldrig varit viktigare än nu. Näringens arbetsgivar- och branschorganisationer samarbetar med det offentliga turismfrämjandet inom Svensk Turism. Vi håller varandra informerade och arbetar intensivt från olika håll för att stödja företagen. Regeringens insatser har också bidragit till att dämpa krisen men givetvis inte kunnat ändra på det näst intill totala stopp i efterfrågan som pandemin har orsakat.
    Just nu är det svårt att ta sig an framtids-frågorna. Allt handlar om att hjälpa företagen här och nu. Men Svensk Turism vill så fort som möjligt kunna dra igång en återuppbyggnads-strategi. Hur kan och bör vi utveckla turismen när restriktionerna lättar? Vad kan vi göra? Hur bör företagen agera?
    Att utveckla flera möjliga framtidsscenarier blir en viktig uppgift. Vi behöver analysera förutsättningarna för alla verksamheter inom resa, bo, äta och göra – både sammantaget och för enskilda delar. Det strategiarbete som redan pågår kommer att kompletteras med kunskap och erfarenhet från den här svåra tiden. Vi är mer beslutsamma än någonsin på att utveckla hållbar turism och växande besöksnäring.

    /Susanne Andersson, ordförande Svensk Turism

    Följ Svensk Turism på hemsidorna www.svenskturism.se och www.visitthefuture.se

    • Text: Svensk Turism
    • Foto: Svensk Turism
    Tweet
  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • JHT har tagit del av nyföretagaren Jennifer Kristenssons resa. Från ett frö av en företagsidé till att etablera turismföretaget Mid Scandinavia Tours.
    2025-06-07 00:28

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-05 18:21

      Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs

      Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet