-
Svensk Turism är i full gång med samverkansarenan
Det händer mycket hos Svensk Turism nu och alla får kanske inte deras nyhetsbrev så här återger vi det i sin helhet för det berör hela vår näring. I nyhetsbrevet skriver Ola Lindgren Nilsson om arbetet med samverkansarenan och det kommer vi på Turismnytt att följa noga framöver.
——
Informationsbrev från Svensk Turism AB
15 maj 2020Ola Lindgren Nilsson har ordet
Vi är inne i en märklig tid och vi ställs inför många frågor som vi inte behövt fundera så mycket över tidigare. Varje dag är en ny dag och det jag skriver nu kan se annorlunda ut imorgon. Det är fascinerande att se hur snabbt nya situationer uppkommer och hur snabbt lösningar kommer på plats.
Vi behöver förbereda oss på och vara redo att agera utifrån nya omständigheter i vår omvärld. Att agera utifrån olika scenarier med hög kvalité, i en hejdundrande fart, kräver samverkan. Den samverkan som finns idag måste fortsätta. Den behöver utvecklas och förstärkas för att bättre möta framtidens utmaningar och möjligheter. Uppdraget att etablera en ”Samverkansarena för besöksnäringen” är nu igång och vi kommer framgent att berätta om hur detta arbete bedrivs, vad som händer och varför vi ser att fortsatt samverkan är viktigt för näringens utveckling i framtiden.
Samverkan bygger på ett gemensamt arbete och därför kommer vi påbörja dialoger för att få inspel och synpunkter. Din röst är viktig – så hör gärna av dig.
Tack för förtroendet att få arbeta med detta uppdrag. Ta hand om dig!Kort om arbete med samverkansarenan
Samverkansarenan ska fungera som samlingspunkt för besöksnäringens företag, branschorganisationer och främjare. Långsiktigt vill vi samla alla besöksnäringens aktörer här. Arenans aktörer ska bidra till hållbar utveckling av turism och besöksnäring i hela landet. För att skapa en internationellt hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring behövs ökad samverkan och fokus på de behov som finns i framtiden. Det handlar bland annat om att stärka näringen som helhet och samspelet mellan det offentliga och företagen. När den samlade besöksnäringen intresse drivs, underbyggda och formulerade utifrån näringens egna behov skapas värde och nytta för företagen. Arenan kan därtill, genom att vara en aktiv samordnande aktör, ha en drivande roll
i näringens utveckling. Detta ska arenan bidra till.Ola Lindgren Nilsson,
Projektledare, Besöksnäringens samverkansarenaBakgrund
I slutet av november 2019 meddelade regeringen att man avser att finansiera en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Beslutet ligger i linje med det som lyftes fram i regeringens besöksnäringsutredning och som stöds av näringens samtliga aktörer.
Tillväxtverket har fått i uppdrag att i en uppstartsfas stödja näringen i det arbetet och beviljade i januari 2020 Svensk Turism AB:s ansökan om att få uppdraget att etablera arenan.
Svensk Turism AB företräder redan idag besöksnäringen och är en plattform för turismen i Sverige och utgör en lämplig grund i det bygge av samverkan som arenan ska utgöra i framtiden. Svensk Turism vill samla hela besöksnäringen och bidra till en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring byggd på företagens behov och möjligheter, i samverkan med det offentliga.
Vi kommer att beskriva det fortsatta arbetet i ett kommande informationsbrev.
Du är viktig!
Har du tankar och idéer kring hur vi tillsammans kan bygga den bästa tänkbara samverkansarenan så hör av dig till oss på [email protected]Vi kommer löpande publicera information om projektet på hemsidan:
www.svenskturism.se/samverkansarenanOrdföranden har ordet
Svensk turism om den globala pandemin I skrivande stund har 45 procent av världens länder helt eller delvis stängt sina gränser för turism och 30 procent av alla länder har stängt ner sitt internationella flyg. Att Covid 19 är en katastrof för människors hälsa och ekonomi blir alltmer tydligt ju längre tiden går och det är uppenbart att det är individer och samhällen som redan innan var utsatta som är de som drabbas hårdast.
Samarbetet inom Svensk Turism har aldrig varit viktigare än nu. Näringens arbetsgivar- och branschorganisationer samarbetar med det offentliga turismfrämjandet inom Svensk Turism. Vi håller varandra informerade och arbetar intensivt från olika håll för att stödja företagen. Regeringens insatser har också bidragit till att dämpa krisen men givetvis inte kunnat ändra på det näst intill totala stopp i efterfrågan som pandemin har orsakat.
Just nu är det svårt att ta sig an framtids-frågorna. Allt handlar om att hjälpa företagen här och nu. Men Svensk Turism vill så fort som möjligt kunna dra igång en återuppbyggnads-strategi. Hur kan och bör vi utveckla turismen när restriktionerna lättar? Vad kan vi göra? Hur bör företagen agera?
Att utveckla flera möjliga framtidsscenarier blir en viktig uppgift. Vi behöver analysera förutsättningarna för alla verksamheter inom resa, bo, äta och göra – både sammantaget och för enskilda delar. Det strategiarbete som redan pågår kommer att kompletteras med kunskap och erfarenhet från den här svåra tiden. Vi är mer beslutsamma än någonsin på att utveckla hållbar turism och växande besöksnäring./Susanne Andersson, ordförande Svensk Turism
Följ Svensk Turism på hemsidorna www.svenskturism.se och www.visitthefuture.se
- Text: Svensk Turism
- Foto: Svensk Turism
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-