-
Svenska Destinationsdagarna 2025 i Västerås – En kort resumé
Två intensiva välarrangerade halvdagar i Västerås som bjöd på inspiration, kunskap och mycket nätverkande.
Tre nätverk som snart blir ett
Ambitionen är, som tidigare meddelats, att de tre nätverken Svenska Destinationsnätverket, Swedish Network of Event Destinations (SNED), Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB) ska slås ihop till ett och hur det ska gå till presenterades föredömligt tydligt av Björn Fransson från Örebrokompaniet. Att denna viktiga del av besöksnäringen får ”en röst” uppskattades mycket av representanten från den nationella politiken i den efterföljande panelen. Turismnytt kommer att bevaka processen och berätta mer framöver.
Sofie Gunnarsson från Placebrander som på ett perfekt sätt modererade dagarna gav också lite trendspaningar ur Placebranders trendrapport och ett medskick var att alla platser har en möjlighet att bli attraktiva för någon och att man ska satsa på sin unikitet, för det autentiska och genuina ligger i tiden. Det är attraktivt för både boende och besökare i oroliga tider.
Destinationer är kedjor av upplevelser
Mårten Westlund, tidigare kommunikationschef på Liseberg, konstaterade att destinationer är kedjor av upplevelser och att när destinationer börjar se varandra som vänner och samarbetspartners istället för konkurrenter, det är då det händer saker. Dagarna i sig var ju ett utmärkt exempel på det. Han visade också hur man kan skapa attraktivitet genom att omfamna sina problem (eller självupplevda brister) eller att som Borås vända att man utsågs till Sveriges tråkigaste stad. Vi fick också höra lite om hans roll som kommunikationsansvarig i samband med Oceanabranden och lärdomar från det.
Erfarenheter från genomförda organisationsförändringar
I en paneldiskussion fick vi höra intressanta erfarenheter från tre svenska destinationsorganisationer, Norrköping, Luleå, Stockholm och Karlskrona, som genomgått större organisationsförändringar. Karin från Luleå beskrev att när man blev en helkommunal verksamhet var en stor vinst med det att besöksnäringen får en plats i kommunhuset och blir en naturlig del, som industrin. På frågan om de kommunala strukturerna är mer mogna i synen på besöksnäringen och attraktion, svarade Martin från Norrköping att ”huvet är med på det men kroppen hänger inte med”. Karin från Luleå lyfte att vi måste claima att besöksnäringen och attraktionskraft är viktigt, vår bransch är viktig i att man ska vilja leva på platsen. Det var något som Pär från Karlskrona beskrev ett stort behov av då de har ett stort behov av att locka nya invånare eftersom flera företag där expanderar kraftigt.
Vad kan AI göra för destinationer?
Under rubriken “AI for destinations” gav Signe Jungersted från Group NAO en initierad bild av AI-utvecklingen (som går otroligt snabbt) och vilka möjligheter man som destination kan ha av AI. Hon visade inte helt oväntat på stor potential och det är enkelt, fick vi se i ett exempel där hon med två meningar i rätt program kunde skapa en en app som kan vara hennes assistent. Ja, ni förstår. Detta för mig osökt in på den panel i ämnet som följde. Där berättade Stockholm, Göteborg och Västerås hur de jobbar med AI. Tomas Andersson från Stockholm sa bland annat att det inte går att göra en AI-plan för 2025 för utvecklingen går så snabbt att den kan vara obsolet redan efter några veckor. Det intressantaste var dock hur de jobbar för att så många som möjligt ska komma igång med AI och använda det i sitt arbete, de låter dem testa det, inte på typiska jobbuppgifter utan enbart av lust, i sammanhang som de tycker är roligt att hålla på med. Så sänker man trösklar.
Gör det omöjliga möjligt – Sätt en röd stuga på månen
Avslutningsvis fick vi höra Mikael Genberg berätta om hur man ”Gör det omöjliga möjligt”. Han om någon borde veta, han är nämligen bara ett par månader från att placera den första röda stugan på månen (6 juni, passande nog, ska den landa där och placeras ut)! Vi fick höra om den långa och krokiga resan dit via hotell i trädtoppar och under vattnet, den medsmugglade svenska röda stugan till rymdstationen till rigorösa procedurer för att skapa stugan som snart är på plats. Snacka om destinationsutveckling! I det enormt stora perspektivet med det lilla redskapet!
Läs mer om Svenska Destinationsnätverket på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-