-
Svenska upplevelseföretag riskerar att missa digitala möjligheter
I somras besökte fler turister Sverige och fler svenskar valde att stanna hemma. Det var en fantastisk sommar för många svenska hotell och vandrarhem. Samtidigt drar upplevelseföretag inte fullt ut nytta av möjligheterna som detta innebär då många av dagens bokningar sker online.
Här kan upplevelseföretag inspireras av en sedan länge digitaliserad hotellbransch. Där välkomnar man fler genom att erbjuda bokning från alla möjliga kanaler. Detta gör också att tid för administration kan istället gå till tid att utveckla företaget och att se efter gästers behov.
En ökad digital mognad behövs
Intresset för upplevelser ökar i Sverige och detta leder till fler initiativ till ökad naturturism. För att upplevelsebranschen och dess mångfald ska kunna växa och bidra till ökad turism, behövs dock en ökad digital mognad likt hotellbranschen.
Exempelvis så har sökningar efter “things to do/activities” + “near me” på mobilen ökat 500% de senaste två åren enligt Think with Google. Människor söker efter upplevelser online både när de är hemma och när de är ute på destinationer.
“Vi på Visit North är positiva till trenden att fler väljer att svemestra, det visar på en hållbar livsstil och att det kan vara lönsamt att satsa på sin passion att erbjuda upplevelser i en bransch som växer i intresse. Idag ser vi dock att många upplevelseföretag går miste om bokningar när de inte möter kundens digitala krav att hitta, boka och betala turer och aktiviteter direkt online.” Säger Johan Ekroth, VD på Visit North. “De företag som lyckas gå från bokning på papper offline, till en effektivare metod som hjälper dem att fånga besökare att boka just deras upplevelser online, skulle kunna öka sina bokningar med 50%.”
Från kaotisk administration till en lugnare tillvaro
En verksamhet som växt i takt med samtiden och gästerna är Café Torpet Marielund, strax utanför Göteborg. De har dubblat sin omsättning från 2018 till 2019 för hela verksamheten.
Utvecklingen från Bed & Breakfast och café till guidade vandringar och välbesökta sommarspelningar innebar en omställning i arbetssätt där digitala verktyg hjälpt dem på vägen. Nu har de en lugnare tillvaro där de kan fokusera på gästerna och deras behov.
“För oss på Café Torpet Marielund blev situationen ohållbar när vi drunknade i bokningar per telefon och mejl, samtidigt som vi skulle hantera den dagliga driften och utveckla vår verksamhet.” Berättar Kenny Eriksson, driftchef på Café Torpet Marielund. “Räddningen på en kaotisk tillvaro blev våren 2019, när vi gick över till bokningar och betalningar online för våra sommarkonserter, som Visit North hjälpt oss att bygga upp. Tack vare konsertbokningar digitalt har vi kunnat hantera ett ökat tryck och erbjuda 50% fler spelningar och ta emot 50% fler konsertbesökare jämfört med förra året.”
3 tips för att bli mer bokningsbar:
1. Tänk som en resenär
Hur letar och väljer du hotell eller resor? Hur bokar och betalar du? Samma förväntningar gäller för upplevelser. Vad är det som gör att den mobilt uppkopplade besökaren ska boka just din upplevelse? Ett tips är att hålla koll på konsumenttrender.
2. Testa och utvärdera i små steg
Börja med att produktifiera och paketera en eller ett par upplevelser för att sedan göra dem boknings- och betalbara online. Det gör att du kan konvertera intresse till direkta bokningar dygnet runt. Utvärdera bokningarna och justera för att enkelt bygga på med fler paketerade upplevelser online.
3. Använd fler distributionskanaler
Förutom synlighet på din egen webbplats och i sociala medier, vilka nätverk kan du samarbeta med för att presentera dina produkter? Vilka fler digitala marknadskanaler och tjänster för resebokning kan hjälpa dina potentiella kunder att hitta dig så du får ännu fler bokningar?
På bilden ser ni teamet på Visit North.
- Text: Visit North & Isa Mörk
- Foto: Visit North (På bild: Teamet på Visit North)
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-