-
Svenska upplevelseföretag riskerar att missa digitala möjligheter
I somras besökte fler turister Sverige och fler svenskar valde att stanna hemma. Det var en fantastisk sommar för många svenska hotell och vandrarhem. Samtidigt drar upplevelseföretag inte fullt ut nytta av möjligheterna som detta innebär då många av dagens bokningar sker online.
Här kan upplevelseföretag inspireras av en sedan länge digitaliserad hotellbransch. Där välkomnar man fler genom att erbjuda bokning från alla möjliga kanaler. Detta gör också att tid för administration kan istället gå till tid att utveckla företaget och att se efter gästers behov.
En ökad digital mognad behövs
Intresset för upplevelser ökar i Sverige och detta leder till fler initiativ till ökad naturturism. För att upplevelsebranschen och dess mångfald ska kunna växa och bidra till ökad turism, behövs dock en ökad digital mognad likt hotellbranschen.
Exempelvis så har sökningar efter “things to do/activities” + “near me” på mobilen ökat 500% de senaste två åren enligt Think with Google. Människor söker efter upplevelser online både när de är hemma och när de är ute på destinationer.
“Vi på Visit North är positiva till trenden att fler väljer att svemestra, det visar på en hållbar livsstil och att det kan vara lönsamt att satsa på sin passion att erbjuda upplevelser i en bransch som växer i intresse. Idag ser vi dock att många upplevelseföretag går miste om bokningar när de inte möter kundens digitala krav att hitta, boka och betala turer och aktiviteter direkt online.” Säger Johan Ekroth, VD på Visit North. “De företag som lyckas gå från bokning på papper offline, till en effektivare metod som hjälper dem att fånga besökare att boka just deras upplevelser online, skulle kunna öka sina bokningar med 50%.”
Från kaotisk administration till en lugnare tillvaro
En verksamhet som växt i takt med samtiden och gästerna är Café Torpet Marielund, strax utanför Göteborg. De har dubblat sin omsättning från 2018 till 2019 för hela verksamheten.
Utvecklingen från Bed & Breakfast och café till guidade vandringar och välbesökta sommarspelningar innebar en omställning i arbetssätt där digitala verktyg hjälpt dem på vägen. Nu har de en lugnare tillvaro där de kan fokusera på gästerna och deras behov.
“För oss på Café Torpet Marielund blev situationen ohållbar när vi drunknade i bokningar per telefon och mejl, samtidigt som vi skulle hantera den dagliga driften och utveckla vår verksamhet.” Berättar Kenny Eriksson, driftchef på Café Torpet Marielund. “Räddningen på en kaotisk tillvaro blev våren 2019, när vi gick över till bokningar och betalningar online för våra sommarkonserter, som Visit North hjälpt oss att bygga upp. Tack vare konsertbokningar digitalt har vi kunnat hantera ett ökat tryck och erbjuda 50% fler spelningar och ta emot 50% fler konsertbesökare jämfört med förra året.”
3 tips för att bli mer bokningsbar:
1. Tänk som en resenär
Hur letar och väljer du hotell eller resor? Hur bokar och betalar du? Samma förväntningar gäller för upplevelser. Vad är det som gör att den mobilt uppkopplade besökaren ska boka just din upplevelse? Ett tips är att hålla koll på konsumenttrender.
2. Testa och utvärdera i små steg
Börja med att produktifiera och paketera en eller ett par upplevelser för att sedan göra dem boknings- och betalbara online. Det gör att du kan konvertera intresse till direkta bokningar dygnet runt. Utvärdera bokningarna och justera för att enkelt bygga på med fler paketerade upplevelser online.
3. Använd fler distributionskanaler
Förutom synlighet på din egen webbplats och i sociala medier, vilka nätverk kan du samarbeta med för att presentera dina produkter? Vilka fler digitala marknadskanaler och tjänster för resebokning kan hjälpa dina potentiella kunder att hitta dig så du får ännu fler bokningar?
På bilden ser ni teamet på Visit North.
- Text: Visit North & Isa Mörk
- Foto: Visit North (På bild: Teamet på Visit North)
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-