-
Sverige får en ny snöfabrik – i Vallåsen
Hur kan man driva en framgångsrik skidanläggning i Halland?
På Vallåsen i Halland har Branäsgruppen invigt en snöfabrik. Syftet är att erbjuda sina skidåkande gäster en längre skisäsong och att bli bäst i Norden på att spara och producera snö. Men det finns utmaningar.
Klimatet i Halland är inte det optimala för att driva en skidanläggning. Dygnen med minusgrader är för få vilket gör arbetet med snöbeläggning svårplanerat. När skall man ha öppet respektive stängt? Det medför att det blir svårt att schemalägga personalens arbetstider – och att rekrytera. Ingen snö betyder inga intäkter.
Snöfabriken har skapats genom ett projekt som heter ”Spara Snö” som man arbetat med inom Branäsgruppen de senaste åren. Projektet har innefattat alla anläggningar i Branäsgruppens ägo: Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn Ski Center, Ånnaboda/Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Målet med projektet är att över sommarmånaderna kunna spara en grund för kommande säsongs snöläggning, en besparing i både tid och pengar.
Så går snöproduktionen till i Vallåsens snöfabrik
I den nya snöfabriken i Vallåsen kommer man att kunna producera snö även när det är plusgrader utomhus. Själva produktionen kommer att pågå mellan oktober och april. Snömaskinen kan producera 210 kubikmeter snö per dygn – cirka 147 lastbilsflak per vecka. Detta kräver att renheten i vattnet är bra och därför har man borrat ett hål istället för att ta vatten från närliggande vattendrag. Mängden vatten som behövs är relativ låg och det vatten som används rinner tillbaka ner i källan.
Bolaget har tillsammans med företaget Peak Innovation tagit fram en plan för att snöproduktionen skall ha minsta möjliga miljöpåverkan. Branäsgruppen har som policy att man bara använder energi från förnyelsebara källor.
Snöfabriken i Vallåsen har bidragit till att skapa två helårstjänster.
I år kan Vallåsen öppna för skidåkning redan den 1 november. Därefter ägnas resten av säsongen av att bättra på skidunderlaget successivt så man kan ha öppet även under påsk.
Investeringen i snöfabriken har gått loss på 7,5 miljoner kronor.
Snöfabriken har tillsammans med övriga satsningar i projektet runt snön skapat utrymme för två helårstjänster på Vallåsen.
Källa: Branäsgruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Branäsgruppen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-