-
Sverige fortsätter attrahera som besöksland trots Corona
Resultatet av en studie placerar Sverige på plats 15 av 50 länder, när länder rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med att resa till respektive land.
Resultaten kommer från en pinfärsk delstudie som ingår i globala Nation Brands Index. Den handlar om hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer.
Ger hopp för framtiden
I delstudien ställs frågan hur bekväm man känner sig att resa till Sverige i förhållande till hur landet hanterat hälsokriser som Covid-19, Ebola och Zika.
”Även om läget för vår besöks- och turistbransch är mycket, mycket ansträngd kan resultatet av undersökningen förhoppningsvis ge lite hopp och råg i ryggen för framtiden.” Säger Visit Swedens VD, Ewa Lagerqvist.
Enligt ytterligare en färsk undersökning, genomförd av YouGov, väljer just nu upp till 8 av 10 européer att stanna hemma istället för att riskera att hamna i karantän i samband med en resa.
Detta visar att det finns fler faktorer som påverkar reslust och resande mellan länder än enbart själva hanteringen av Covid-19. Bland annat utsikterna kring den egna ekonomin. Men också om det ens är möjligt att resa till ett land eller osäkerhet kring snabbt föränderliga reserestriktioner.
Innovativt och omtänksamt land
För att fortsätta upprätthålla Sveriges attraktionskraft som besöksland, anpassade Visit Sweden tidigt i våras all sin kommunikation i världen efter de nya förutsättningarna och efter olika framtida scenarier för länders resande.
”Vi följer utvecklingen av Covid-19 runt om i världen mycket noga. Samtidigt håller vi en nära dialog med utländska researrangörer och utbildar dem i Sveriges utbud av fantastiska erbjudanden tills det blir möjligt att resa igen.” Säger Ewa Lagerqvist.
Visit Sweden har arbetat med att föra fram bilden av Sverige som ett innovativt och omtänksamt land med tillgänglig natur.
Fakta:
För mer detaljer om undersökningen, se Svenska Institutets pressmeddelande och rapport här.
Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI), samlar in svar om 50 nationer. Från över 20 000 intervjuer i 20 panelländer med respondenter som är 18 år eller äldre. Denna undersökning genomfördes under juli-augusti i år.
På frågan om hur trygga respondenterna känner sig med att besöka olika länder, baserat på deras hantering av hälsokriser, svarade:
♦ 41,9 % att de känner sig trygga med att resa till Sverige
♦ 36,6 % ställde sig neutrala
♦ 21,5 % angav att de var mindre bekväma med att resa till Sverige.- Text: Visit Sweden
- Foto: Apelöga/imagebank.sweden.se
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-