-
Sverige fortsätter attrahera som besöksland trots Corona
Resultatet av en studie placerar Sverige på plats 15 av 50 länder, när länder rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med att resa till respektive land.
Resultaten kommer från en pinfärsk delstudie som ingår i globala Nation Brands Index. Den handlar om hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer.
Ger hopp för framtiden
I delstudien ställs frågan hur bekväm man känner sig att resa till Sverige i förhållande till hur landet hanterat hälsokriser som Covid-19, Ebola och Zika.
”Även om läget för vår besöks- och turistbransch är mycket, mycket ansträngd kan resultatet av undersökningen förhoppningsvis ge lite hopp och råg i ryggen för framtiden.” Säger Visit Swedens VD, Ewa Lagerqvist.
Enligt ytterligare en färsk undersökning, genomförd av YouGov, väljer just nu upp till 8 av 10 européer att stanna hemma istället för att riskera att hamna i karantän i samband med en resa.
Detta visar att det finns fler faktorer som påverkar reslust och resande mellan länder än enbart själva hanteringen av Covid-19. Bland annat utsikterna kring den egna ekonomin. Men också om det ens är möjligt att resa till ett land eller osäkerhet kring snabbt föränderliga reserestriktioner.
Innovativt och omtänksamt land
För att fortsätta upprätthålla Sveriges attraktionskraft som besöksland, anpassade Visit Sweden tidigt i våras all sin kommunikation i världen efter de nya förutsättningarna och efter olika framtida scenarier för länders resande.
”Vi följer utvecklingen av Covid-19 runt om i världen mycket noga. Samtidigt håller vi en nära dialog med utländska researrangörer och utbildar dem i Sveriges utbud av fantastiska erbjudanden tills det blir möjligt att resa igen.” Säger Ewa Lagerqvist.
Visit Sweden har arbetat med att föra fram bilden av Sverige som ett innovativt och omtänksamt land med tillgänglig natur.
Fakta:
För mer detaljer om undersökningen, se Svenska Institutets pressmeddelande och rapport här.
Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI), samlar in svar om 50 nationer. Från över 20 000 intervjuer i 20 panelländer med respondenter som är 18 år eller äldre. Denna undersökning genomfördes under juli-augusti i år.
På frågan om hur trygga respondenterna känner sig med att besöka olika länder, baserat på deras hantering av hälsokriser, svarade:
♦ 41,9 % att de känner sig trygga med att resa till Sverige
♦ 36,6 % ställde sig neutrala
♦ 21,5 % angav att de var mindre bekväma med att resa till Sverige.- Text: Visit Sweden
- Foto: Apelöga/imagebank.sweden.se
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-