-
Sverige har fått en ny vinterdestination
Sverige har fått en ny vinterdestination – Ulricehamn.
I helgen, 21-22 januari 2017, är det dags för den första världscuptävlingen i längdskidåkning i Ulricehamn.
Med denna storsatsning vill man locka fler till Västsverige på vintern och om man tittar på antal sålda förköpsbiljetter, 45.000 stycken, verkar det bli en succé.
– Fantastiskt roligt med ett så stort intresse! Som världscupvärd får vi en unik möjlighet att profilera oss som en nära vinterdestination dit barnfamiljer och motionärer/Vasaloppsåkare kan åka över dagen eller över en helg, oavsett om man bor i Göteborgsregionen eller längre bort, säger Helena Haglund, tf turistchef Ulricehamn.
Hela världen kan se Ulricehamn
Det är på skidanläggningen Lassalyckan som tävlingarna genomförs och där får staden chansen att visa upp sig då de direktsänds både i svensk och internationell TV.Kampanjen ”Samtidigt i Ulricehamn”
Bakom kampanjen som skall locka skidturister till staden står Näringsliv Ulricehamn AB (Nuab), Ulricehamn Ski Center och Turistrådet Västsverige.Målgruppen är barnfamiljer och motionärer i främst Göteborg- och Malmöregionen.
Kommunikationen sker främst med filmer, via digitala och sociala medier samt genom ett specialutskick via e-post till anmälda Vasaloppsåkare.
”- Turistrådet Västsverige har tidigare tillsammans med VisitSweden gjort kampanjer som lockat danska skidåkare till Ulricehamn och Västsverige – nu vill vi även uppmärksamma svenskarna på att man inte måste besöka fjällen för bra skidåkning”, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation Turistrådet Västsverige.
Anläggningen Lassalyckan
Ulricehamn har gjort en rejäl satsning på skidanläggningen Lassalyckan de senaste åren. Förutom världscuparrangemanget blev Lassalyckan också som första anläggning i södra Sverige klassad som Vasaloppscenter av Vasaloppsorganisationen – en kvalitetssäkring av träningsmöjligheterna, boendet och kompetensen kring teknik och kost.”- Att Ulricehamn hamnar i fokus på det här viset är inte bara bra för oss som vinterdestination. Vi hoppas att alla som kommer hit i helgen också ska upptäcka staden i stort. Gillar man skidåkning kanske man också ägnar sig åt vandring eller cykling och ser vilka goda förutsättningar här finns även för dessa aktiviteter”, säger Helena Haglund, tf turistchef i Ulricehamn.
Källa: Turistrådet VästsverigeLäs också artikeln:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Rolf Zetterberg
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-