-
Sveriges deltagande på mässan Grüne Woche ger effekt
Deltagande på den tyska mässan Grüne Woche ger en ökad uppmärksamhet för svensk turism och för svenska företag. Det är några av de vinster som deltagarna på mässan kan vittna om. Den 17 januari startade 2020 års upplaga av Grüne Woche i Berlin.
Sverige som matdestination
Grüne Woche i Berlin är en världsledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård och ägde rum mellan den 17 och 26 januari 2020.
Sverige deltog med runt 25 företag som samlades i en gemensam svensk representationsmonter arrangerad av Jordbruksverket. Den övergripande ambitionen med det svenska deltagandet varje år är att väcka större intresse för Sverige som matdestination och livsmedelsexportör.
Positiv respons bekräftades
Flera företag har märkt av ett ökat intresse hos tyskarna att besöka Sverige när de utvärderat sin vistelse på Grüne Woche. Exempelvis bryggeriet Poppels och Matrundan Österlen.
Turistbolaget Visit Trollhättan Vänersborg deltog under mässan 2019 och då upplevde man att de tyska besökarna visade stort intresse för besöksmålet. Den bilden blev bekräftad med besked vid utvärderingen av den efterföljande säsongen.
”Vi fick en kraftig ökning av antalet tyska besökare på vår hemsida. Förr var norrmän den vanligaste utländska gruppen, men nu har tyskarna gått om och blivit vår viktigaste internationella målgrupp. Och ökningen har märkts av även på våra olika besöksmål som butiker, campingplatser, hotell och restauranger.” Berättar Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan Vänersborg.
Landsbygdsministern på plats
Landsbygdsminister Jennie Nilsson invigde den svenska samlingsmontern den 17 januari på mässan. Ambassadör Per Thöresson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin var även på plats. Grüne Woche är en viktig jordbrukspolitisk arena enligt Jennie och hon träffade flera kollegor från EU på mässan.
”En viktig del i livsmedelsstrategin för att öka svensk konkurrenskraft är att marknadsföra svensk mat och dryck internationellt. Tyskland är en viktig marknad för svensk livsmedelsexport och Grüne Woche bidrar särskilt till att väcka intresse för Sverige och locka fler turister att besöka hela vårt land.” Säger Jennie Nilsson.
- Text: Jordbruksverket & Regeringskansliet
- Foto: Bernhard Ludewig
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-