-
Sveriges deltagande på mässan Grüne Woche ger effekt
Deltagande på den tyska mässan Grüne Woche ger en ökad uppmärksamhet för svensk turism och för svenska företag. Det är några av de vinster som deltagarna på mässan kan vittna om. Den 17 januari startade 2020 års upplaga av Grüne Woche i Berlin.
Sverige som matdestination
Grüne Woche i Berlin är en världsledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård och ägde rum mellan den 17 och 26 januari 2020.
Sverige deltog med runt 25 företag som samlades i en gemensam svensk representationsmonter arrangerad av Jordbruksverket. Den övergripande ambitionen med det svenska deltagandet varje år är att väcka större intresse för Sverige som matdestination och livsmedelsexportör.
Positiv respons bekräftades
Flera företag har märkt av ett ökat intresse hos tyskarna att besöka Sverige när de utvärderat sin vistelse på Grüne Woche. Exempelvis bryggeriet Poppels och Matrundan Österlen.
Turistbolaget Visit Trollhättan Vänersborg deltog under mässan 2019 och då upplevde man att de tyska besökarna visade stort intresse för besöksmålet. Den bilden blev bekräftad med besked vid utvärderingen av den efterföljande säsongen.
”Vi fick en kraftig ökning av antalet tyska besökare på vår hemsida. Förr var norrmän den vanligaste utländska gruppen, men nu har tyskarna gått om och blivit vår viktigaste internationella målgrupp. Och ökningen har märkts av även på våra olika besöksmål som butiker, campingplatser, hotell och restauranger.” Berättar Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan Vänersborg.
Landsbygdsministern på plats
Landsbygdsminister Jennie Nilsson invigde den svenska samlingsmontern den 17 januari på mässan. Ambassadör Per Thöresson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin var även på plats. Grüne Woche är en viktig jordbrukspolitisk arena enligt Jennie och hon träffade flera kollegor från EU på mässan.
”En viktig del i livsmedelsstrategin för att öka svensk konkurrenskraft är att marknadsföra svensk mat och dryck internationellt. Tyskland är en viktig marknad för svensk livsmedelsexport och Grüne Woche bidrar särskilt till att väcka intresse för Sverige och locka fler turister att besöka hela vårt land.” Säger Jennie Nilsson.
- Text: Jordbruksverket & Regeringskansliet
- Foto: Bernhard Ludewig
-
Elite Hotels och Svenska Dryckesmässor presenterar två nya mässor i Norrköping
I ett samarbete med Svenska Dryckesmässor arrangerar Elite Hotels "Vin i Norrköping" och "Dryck och Destillat Norrköping".
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Trots det så är den närmast osynlig i Trafikverkets infrastrukturplanering.
-
Eskilstuna – följ Sofies exempel och hyr ut boende under evenemang
Inför Folk och Kultur 2025 uppmanas nu invånare i Eskilstuna att hyra ut boenden för att möta det stora behovet av logi i februari.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet
I somras var Helsingborg värd för Volvo Car Scandinavian Mixed. Evenemanget genererade en miljonaffär för det lokala näringslivet.
-
BWH Hotels ingår ett partnerskap med Mews
Molntjänsten för hospitalitysektorn Mews har ingått ett avtal med hotellkedjan BWH Hotels om att vara auktoriserad PMS-leverantör.
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Den 2 augusti återvänder Rock The Night Festival till Kalmar. Evenemanget lockade ca 5 000 besökare i somras.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
Marcus Ståhl levererar SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Konkreta tips för att komma igång Att komma igång med SEO (sökmotoroptimering) kan verka överväldigande, men med ...
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper til...
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner branschorganisationen SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt banbrytande p...
-
-
Gästbloggare
-