-
Sveriges deltagande på mässan Grüne Woche ger effekt
Deltagande på den tyska mässan Grüne Woche ger en ökad uppmärksamhet för svensk turism och för svenska företag. Det är några av de vinster som deltagarna på mässan kan vittna om. Den 17 januari startade 2020 års upplaga av Grüne Woche i Berlin.
Sverige som matdestination
Grüne Woche i Berlin är en världsledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård och ägde rum mellan den 17 och 26 januari 2020.
Sverige deltog med runt 25 företag som samlades i en gemensam svensk representationsmonter arrangerad av Jordbruksverket. Den övergripande ambitionen med det svenska deltagandet varje år är att väcka större intresse för Sverige som matdestination och livsmedelsexportör.
Positiv respons bekräftades
Flera företag har märkt av ett ökat intresse hos tyskarna att besöka Sverige när de utvärderat sin vistelse på Grüne Woche. Exempelvis bryggeriet Poppels och Matrundan Österlen.
Turistbolaget Visit Trollhättan Vänersborg deltog under mässan 2019 och då upplevde man att de tyska besökarna visade stort intresse för besöksmålet. Den bilden blev bekräftad med besked vid utvärderingen av den efterföljande säsongen.
”Vi fick en kraftig ökning av antalet tyska besökare på vår hemsida. Förr var norrmän den vanligaste utländska gruppen, men nu har tyskarna gått om och blivit vår viktigaste internationella målgrupp. Och ökningen har märkts av även på våra olika besöksmål som butiker, campingplatser, hotell och restauranger.” Berättar Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan Vänersborg.
Landsbygdsministern på plats
Landsbygdsminister Jennie Nilsson invigde den svenska samlingsmontern den 17 januari på mässan. Ambassadör Per Thöresson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin var även på plats. Grüne Woche är en viktig jordbrukspolitisk arena enligt Jennie och hon träffade flera kollegor från EU på mässan.
”En viktig del i livsmedelsstrategin för att öka svensk konkurrenskraft är att marknadsföra svensk mat och dryck internationellt. Tyskland är en viktig marknad för svensk livsmedelsexport och Grüne Woche bidrar särskilt till att väcka intresse för Sverige och locka fler turister att besöka hela vårt land.” Säger Jennie Nilsson.
- Text: Jordbruksverket & Regeringskansliet
- Foto: Bernhard Ludewig
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
-
Gästbloggare
-