-
Sverigeunika konstutställningen The Art Box har öppnat i Skövde
Den 3 juli slog Skövde upp portarna för den digitala sommarutställningen The Art Box. Detta är den första installationen i sitt slag i Sverige.
På två digitala skärmar visas verk från konstnärer från hela världen. Samma verk visas under en vecka och sedan publiceras nya. Utställningen placeras på det nyrenoverade Kulturhustorget i Skövde, där den kommer att stå hela sommaren.The Art Box är ett samarbete mellan UpOnWalls, Next Skövde, Skövde Energi, Rapp Fastigheter och Skövde kommun.
Sedition arbetar enbart med digital konstThe Art Box är ett samarbete mellan det Londonbaserade galleriet Sedition och Hjo-företaget UpOnWalls. Sedition jobbar enbart med digital konst och är ett av de ledande gallerierna i världen på just det. UpOnWalls har specialiserat sig på att kurera och designa konstutställningar i det offentliga rummet.
Med denna nya utställning tar de ner digital konst från hela världen till just Skövde.
”Vi är väldigt glada för att få testa denna nya konstutställning på vår hemmaplan. Jag anser att konst är en demokratiskt rättighet och i det offentliga rummet når vi den största publiken.” Säger Per Olsson från UpOnWalls.
Nya konstverk i boxen varje vecka
Företaget UpOnWalls producerade utställningen The Overview som gästade Skövde i vintras. För den här nya utställningen har företaget producerat en kub av stål – ”The Art Box”. Den inrymmer två bildskärmar där verk från konstnärer från hela världen visas.
I boxen visas två olika artisters verk under en vecka. Därefter byts innehållet ut till verk av två nya konstnärer varje vecka under tiden boxen står uppe. Först ut är verk från Universal Everything och Fuse.
”Det känns riktigt roligt att kunna presentera denna Sverigeunika utställning i Skövde. Utställningen är ytterligare ett resultat av vårt arbete under våren med att ställa om vår verksamhet. Istället för evenemang har vi nu lagt fokus på verksamhet som tillför mervärde utan att skapa folksamlingar.” Säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.
Utställningen kommer att finnas tillgänglig på Kulturhustorget i Skövde centrum från 3 juli till 31 augusti 2020.
- Text: Next Skövde
- Foto: UpOnWalls/SeditionArt
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-