-
Swedavia genomför åtgärdsprogram för att möta trafiknedgång
Swedavia har beslutat att genomföra ett åtgärdsprogram för att anpassa verksamheten till en dramatisk nedgång i antal resenärer i kombination med osäkra marknadsutsikter.
Drastiska och omedelbara åtgärder
Under mars månad har händelseutvecklingen kring Covid-19 accelererat och medfört en kraftigt vikande efterfrågan på resor.
För de två första veckorna är resenärsminskningen drygt 30 procent vid Swedavias flygplatser. Men nedgången väntas fortsätta i takt med flygbolagens aviserade trafikneddragningar. De senaste dagarna har resenärsnedgången legat på 70-90 procent.
”Vi är mitt i en samhällskris av sällan skådat slag och vår viktigaste prioritet är nu att begränsa smittspridningen och värna om liv och hälsa. Konsekvenserna för ett företag som möjliggör för människor att mötas är dock dramatiska, eftersom våra intäkter är i princip enbart rörliga och på ett eller annat sätt kopplade till passagerarvolymen. Även om vår finansiella ställning är god så krävs nu drastiska och omedelbara åtgärder.” Säger Jonas Abrahamsson, Swedavias VD och koncernchef.
Kommer anpassas till ett minimum
Verksamheten i bolaget kommer att anpassas till ett minimum utifrån marknadssituationen. På de större flygplatserna koncentreras verksamheten tillfälligt till vissa delar av flygplatsen. Samtidigt genomförs en total översyn av investeringsportföljen.
”Vi kommer samtidigt att göra vårt yttersta för att säkra vårt tillgänglighetsuppdrag vid samtliga av våra tio flygplatser för den aktuella efterfrågan från kommersiell trafik såväl som ambulansflyg.” Säger Jonas Abrahamsson.
Korttidspermittering och varsel
Som en följd av åtgärderna och för att anpassa organisationen till det nya läget kommer Swedavia att omgående och tillsvidare korttidspermittera 1 900 av totalt cirka 2 500 tillsvidareanställda medarbetare. Därutöver lägger Swedavia även ett varsel som omfattar 800 medarbetare.
”När situationen kring Covid-19 har stabiliserats och efterfrågan väl återkommer, så vill vi naturligtvis kunna skala upp vår verksamhet så snabbt som möjligt och behöver då ha kvar våra fantastiska medarbetare. Just nu är osäkerheterna om den framtida utvecklingen dock oerhört stora och det är omöjligt att ge några framåtriktade prognoser. Därför behöver vi också förbereda oss genom att skapa ett handlingsutrymme för den fortsatta utvecklingen.” Avslutar Jonas Abrahamsson.
- Text: Swedavia
- Foto: Orlando Boström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-