-
Tallink Silja tar mer ansvar för en framtida hållbar bransch
Under Almedalsveckan i Visby bjöd Tallink Silja, som transport- och besöksnäringsaktör, in branschrepresentanter, intresseorganisationer och beslutsfattare till ett rundabordssamtal för att diskutera och skapa samsyn på hur besöksnäringen kan arbeta mot en mer hållbar näring.
Deltagarna noterade att besöksnäringen är på många sätt en relativt ung bransch, till exempel kom den första branschöverskridande strategin 2010, trots att besöksnäringen utgör en basnäring för Sverige.
Viktigt att hållbarhetsaspekten inkluderas
Med Sveriges besöksnäring i stark tillväxt, gäller det att klara de miljö- och hållbarhetsutmaningar som blir allt mer påtagliga. Regeringen har visat att besöksnäringen är en prioritet genom att i vårbudgeten ange 10 miljoner kronor för satsningar inom näringen samt att för första gången påbörja arbetet med att ta fram en nationell strategi som ska sträcka sig 2020-2030. När regeringen nu ska ta fram en nationell strategi för besöksnäringen är det är av stor vikt att hållbarhetsaspekten inkluderas.
”När det kommer till hållbarhet finns konkreta målsättningar för alla transportslag. Såsom minskade utsläpp för drivmedel. Men detta återfinns inte målsättningar för besöksnäringen. Som branschaktörer måste vi ta ansvar för att vara en del av utformningen av hållbara målsättningar för besöksnäringen”, Säger Marcus Risberg, VD Tallink Silja AB.
Besöksnäringen behöver ta ett gemensamt ansvar
Rundabordssamtalets deltagare diskuterade konkreta tillvägagångssätt för hur besöksnäringens aktörer kan arbeta tillsammans och förnya sitt fokus på hållbarhet. Men även hur näringen kan ta ansvar för dess nuvarande så väl som framtida ekonomiska, sociala och miljömässiga påverkan.
Deltagarna var överens om att besöksnäringen behöver ta ett gemensamt ansvar för att belysa de konkreta förändringar som görs inom branschen. Samt att göra beslutsfattare medvetna om behovet av ett hållbart fokus i den kommande nationella strategin.
Välkomnar en fortsatt dialog mellan industrin och politiken
Marcus Risberg träffade även infrastrukturminister Tomas Eneroth och diskuterade Tallink Siljas roll som stor transportinfrastruktur- och besöksnäringsaktör. Samt sjöfartens viktiga roll för Sveriges gods- och passagerartransport.
”Det är glädjande att sjöfarten har fått en mer framstående roll i regeringens fokus på framtidens transporter. Vi välkomnar en fortsatt dialog för ett effektivt samarbete mellan industrin och politiken”, säger Marcus.
- Text: Tallink Silja
- Foto: Tallink Silja
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-