-
Tallink Silja tar mer ansvar för en framtida hållbar bransch
Under Almedalsveckan i Visby bjöd Tallink Silja, som transport- och besöksnäringsaktör, in branschrepresentanter, intresseorganisationer och beslutsfattare till ett rundabordssamtal för att diskutera och skapa samsyn på hur besöksnäringen kan arbeta mot en mer hållbar näring.
Deltagarna noterade att besöksnäringen är på många sätt en relativt ung bransch, till exempel kom den första branschöverskridande strategin 2010, trots att besöksnäringen utgör en basnäring för Sverige.
Viktigt att hållbarhetsaspekten inkluderas
Med Sveriges besöksnäring i stark tillväxt, gäller det att klara de miljö- och hållbarhetsutmaningar som blir allt mer påtagliga. Regeringen har visat att besöksnäringen är en prioritet genom att i vårbudgeten ange 10 miljoner kronor för satsningar inom näringen samt att för första gången påbörja arbetet med att ta fram en nationell strategi som ska sträcka sig 2020-2030. När regeringen nu ska ta fram en nationell strategi för besöksnäringen är det är av stor vikt att hållbarhetsaspekten inkluderas.
”När det kommer till hållbarhet finns konkreta målsättningar för alla transportslag. Såsom minskade utsläpp för drivmedel. Men detta återfinns inte målsättningar för besöksnäringen. Som branschaktörer måste vi ta ansvar för att vara en del av utformningen av hållbara målsättningar för besöksnäringen”, Säger Marcus Risberg, VD Tallink Silja AB.
Besöksnäringen behöver ta ett gemensamt ansvar
Rundabordssamtalets deltagare diskuterade konkreta tillvägagångssätt för hur besöksnäringens aktörer kan arbeta tillsammans och förnya sitt fokus på hållbarhet. Men även hur näringen kan ta ansvar för dess nuvarande så väl som framtida ekonomiska, sociala och miljömässiga påverkan.
Deltagarna var överens om att besöksnäringen behöver ta ett gemensamt ansvar för att belysa de konkreta förändringar som görs inom branschen. Samt att göra beslutsfattare medvetna om behovet av ett hållbart fokus i den kommande nationella strategin.
Välkomnar en fortsatt dialog mellan industrin och politiken
Marcus Risberg träffade även infrastrukturminister Tomas Eneroth och diskuterade Tallink Siljas roll som stor transportinfrastruktur- och besöksnäringsaktör. Samt sjöfartens viktiga roll för Sveriges gods- och passagerartransport.
”Det är glädjande att sjöfarten har fått en mer framstående roll i regeringens fokus på framtidens transporter. Vi välkomnar en fortsatt dialog för ett effektivt samarbete mellan industrin och politiken”, säger Marcus.
- Text: Tallink Silja
- Foto: Tallink Silja
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-