-
Transdevs logotyp ändras tillfälligt – för solidaritet under coronakrisen
Över hela världen görs insatser för att stoppa spridningen av coronaviruset. Områden hålls i karantän och många är isolerade i sina hem, med begränsade möjligheter att röra sig ute. Resandet med kollektivtrafiken har minskat betydligt och väldigt många har förändrat hur vi lever våra dagliga liv och umgås med varandra.
Mot bakgrund av allt detta genomgår Transdev-logotypen en tillfällig förändring. Detta för att visa solidaritet och lyfta hur kollektivtrafiken bidrar till samhällsnyttan.
Symboliserar solidaritet och ansvar
Den stjärnformade figuren som är symbolen i Transdevs logotyp visualiserar nu både det avstånd vi ska hålla till varandra med hänsyn till minskad smittspridning, samtidigt som det symboliserar solidaritet och företagets åtagande som viktig samhällsfunktion genom tillägget ”Take Care” (fritt översatt ”ta hand om dig och andra”) i den nya logotypen.
Den nya logotypen syns nu på Transdevs externa kanaler som Linkedin och deras pressrum.
”Vi som arbetar inom kollektivtrafiken har ett stort ansvar, eftersom vi har en samhällsbärande funktion. Om vi inte kan utföra vårt uppdrag påverkar det många människors möjlighet att ta sig till arbetet, skolan, vården eller affären. Det finns flera exempel inom vår verksamhet som visar prov på hur vi gemensamt skapar nytta och bidrar genom att visa solidaritet med oss själva, våra passagerare och våra kunder. Den nya logotypen är en symbol på just detta.” Säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev.
Goda exempel på hur Transdev bidrar
Snälltåget bidrar genom att skänka den mat som inte kunnat säljas till bättre behövande. Totalt 500 portioner mat signerad kocken Tareq Taylor som skulle ha sålts på krogvagnen har nu skänkts till Skånes stadsmission.
Förutom de flera tusen färdtjänst- och sjukresor Transdev kör på uppdrag av trafikhuvudmän i Sverige varje månad, förbereder sig bolaget för att kunna hjälpa sjukvården med ytterligare transportbehov om det behövs.
Gör många goda insatser globaltRunt om i världen gör Transdev flera goda insatser. I Frankrike har de ställt om sin transport till att köra vårdpersonal i staden Le Havre. De har anpassat tidtabellerna för stadsresor i Rouen för att ännu bättre kunna stödja hälsovårdsinstitutioner med att tillgodose behoven hos vårdpersonal. I Blazefield (Storbritannien), skickar skärmarna ombord tackmeddelanden till förarna. I Yolo and Fulton county (USA) delar Transdevs team ut varma måltider till utsatta och isolerade människor.
”Det här är bara ett axplock av alla hjärtevärmande initiativ som görs under dessa svåra tider och ett bevis på att vi kan anpassa oss när så krävs, för att hjälpa varandra och visa solidaritet – och det syns också extra tydligt i vår logotyp. Att vi står enade, också under extraordinära tider, ändå tills denna period har passerat.” Avslutar Eva Tiséus.
- Text: Transdev Sverige
- Foto: Transdev Sverige
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-