-
Turismnytt i Almedalen måndag 1 juli 2019
Gårdsförsäljning av vin en inkörsport till att bli ett besöksnäringsföretag
Efter en klimatsmart flygresa från Bromma med BRA på söndagskvällen var det dags för en rivstart hos Absolut Company som hade ett frukostseminarium under rubriken Living la vida local – med fokus på det lokala livsstilsvalet.
Här sa bland annat opinionsbildaren Sofia Arkelsten att det behöver göras mer långsiktiga satsningar på matturism som man gör i exempelvis Italien. Projekt som Matlandet Sverige blir för kortsiktiga. Hon tyckte också att man inte alltid måste ställa landsbygd mot stad. När frågan om hur viktigt gårdsförsäljning av vin skulle vara menade Emma Serner, som driver Långmyre vineri, att det definitivt skulle vara ett lyft för det kan bli en inkörsport till att bli ett besöksnäringsföretag. I deras fall är de redan det ändå, men det skulle vara värdefullt att kunna komplettera guidningar, vinprovningar och café med att även sälja det man producerarDelad mobilitet kan göra resandet både flexibelt och miljövänligt
Hos Volkswagen och Europcar var ämnet ”Delad mobilitet – hur gör vi det effektivt och rättvist?” Nya tjänster för delad mobilitet kan göra resandet både flexibelt och miljövänligt men hur drar man gränserna mellan bilpooler och biluthyrare? Svaret från branschorganisationen Biluthyrarna Sverige var att de olika aktörerna börjar närma sig varandra i vad de erbjuder (i vissa fall har man också gemensamma ägare). Det kunde också fordonstillverkarnas branschorganisation, Bil Sweden, skriva under på. De ser sig nämligen om efter möjlighet att vara med i olika delningslösningar.
SAS var en naturlig elflygpartner för Airbus
SAS hade bjudit in Glenn Llewellyn, Head Of Electrification på Airbus för att berätta om hur vägen mot det kommersiella elflyget ser ut. Hur långt fram i tiden är egentligen elflygen i trafik och vilken påverkan kan elektrifieringen ha på flygets klimatpåverkan?
Han berättade, kanske inte så förvånande, att bilindustrin pushar flygindustrin och nu vill Airbus positionera flyget i förnyelsebara fossilfria sammanhang. Batteriernas energiinnehåll, vikt och miljöskadlighet ifrågasätts ofta men faktum är att utvecklingen går snabbt där! Batterieffektiviteten har till exempel tredubblats bara de senaste fyra åren.
Airbus har ett tydligt mål att ha ett plan för runt hundra passagerare med el- eller hybriddrift till 2030, men det gäller att pusha ekosystemet och driva teknologiutvecklingen. De ville hitta ett samarbete med ett flygbolag som var framåt. Man behöver nämligen testa, simulera och utvärdera hur förutsättningarna förändras med avseende på ruttnät, infrastruktur med mera när räckvidden blir kortare. Då är det viktigt med en bra partner. Det är en förutsättning för att kunna ”ta det till marknaden”. Då blev SAS ett naturligt val, inte minst med tanke på att man är stora i Norge som ligger långt framme när det gäller elektrifieringen inom alla transportslag. Parallellt jobbar SAS sedan länge med att byta ut flygplansflottan i rask takt vilket minskar bränsleförbrukningen och utsläppen.Nordiskt turismsamarbete
Hos Nordiska Rådet fick vi veta att världen har hittat Norden och det ger turismnäringen nya utmaningar. Hur kan man undvika problemet med massturism? Här måste kommunikation och strategier vara proaktiva och inte reaktiva. Man måste samverka (mellan länderna, men också nationellt, regionalt och lokalt) innan man sätter den strategiska kommunikationen. Cecilie Tenfjord Toftby, parlamentariker i Nordiska rådet (M), menade att det måste vara hållbart och att det är viktigt med lokal förankring och lokal kännedom men med samarbete mellan länderna. Hon tyckte också att man från de nationella turismorganisationerna måste marknadsföra/promota kommuner som är bra på hållbarhet extra mycket. Man måste även ha fokus på de små och medelstora företagen. Framtagande av en gemensam nordisk definition av hållbara besöksmål är en annan viktig åtgärd.
Nordiska Ministerrådet har precis släppt en plan för nordiskt turismsamarbete som sträcker sig fyra år framåt i tiden – Den kan ni ladda ned här https://www.norden.org/en/publication/plan-nordic-tourism-co-operation-2019-2023
Om planen tyckte Alexandra Davidsson, General sekreterare, Medveten Konsumtion, att det var bra att hållbarhet och miljö finns med.Ska vi locka hit långväga besökare?
På frågan om man verkligen ska jobba på att ta hit långväga turister svarade Mikael Persson Gripkow från Visit Sweden att de utgör en mycket liten del. De stora marknaderna är Tyskland och USA samt Norge och Danmark, inte Kina och Indien. När det gäller de mest långväga gästerna är det viktigt att man samarbetar nordiskt och har en plan på hur man gemensamt marknadsför hela regionen (Norden).
Stort intresse för ”bidragande turism”
När panelen fick en avslutande fråga om hur de tror att turismen ser ut om tio år sa Jóhan Pauli Helgason, Näringsutvecklare hos Visit Färöarna, att det finns ett stort intresse för ”bidragande turism”. Alltså som Visit Färöarnas ”städhelg” när de stängde önationen för all turism under en helg och bara de hundra första som anmälde sig till att komma och hjälpa till med städningen fick komma. Han tyckte att alla destinationer skulle fundera vad för liknande koncept de kan hitta på hos sig. Då nämnde Cecilie Tenfjord Toftby ett café i Ålesund som erbjöd gratis kaffe om man plockade en kasse med plastskräp på stranden. Dags alltså att komma på något kreativt ni kan göra hos er! 😉
OS – Varför gick det som det gick?
Näst på tur var den högaktuella punken ”OS och andra idrottsevenemang lyfter och utvecklar hela Sverige”. Dock kanske inte med de förtecken man hade tänkt sig när programmet sattes…
Det hela inleddes med att Peter Reinebo, verksamhetschef på Sveriges Olympiska Kommitté, fick berätta lite om varför det blev som det blev. Nu, efter en vecka, är man på krigsstigen igen. Man skall utvärdera och se vad man hade kunnat göra annorlunda. Bland annat har man konstaterat att man bröt ny mark som ”New norm” stipulerade men det blev en nackdel på sluttampen. Många delegater var kvar i det gamla tänket med stöd och garantier från staten. Det insåg man lite för sent. Dessutom var det en nackdel att det var Åre och inte Stockholm som stod som avsändare (eftersom Stockholm inte kunde just då…). Den politiska tveksamheten i Stockholm vid den tidpunkten låg också projektet i fatet.
Peter Reinebo var dock hoppfull och sa att IOC kan mycket väl ringa om ett år och fråga – Ska vi göra något tillsammans 2034? Han menade att ”vi” självklart ska hålla öppet för en ny ansökan, frågan är bara när och vad.Man måste söka många mindre och medelstora evenemang för att kvalificera sig
Björn Eriksson från Riksidrottsförbundet lyfte fram att man måste söka många mindre och medelstora evenemang för att därmed kvalificera sig och framför allt visa hur bra man är på att arrangera dessa så blir de referenser i en OS-ansökan. Redan idag arrangeras stora evenemang regelbundet, såsom SM-veckan som är tre gånger större än OS! Samverkan med kommun, stat och besöksnäring är nyckeln till att lyckas.
Sverige behöver en gemensam organisation för stora möten och evenemang
Åsa Egrelius, Senior Public Affairs Manager Visit Sweden, sa att de (och många andra) saknar en gemensam organisation för stora möten och evenemang. Det behöver vi. Alla vill att Visit Sweden ska göra det. Man måste också ta med i beräkningen att de som kommer och idrottar (oavsett om det är elit eller motion) har med sig en större eller mindre ”svans” som bidrar till att det blir volym.
Staffan Ingvarsson, VD för Stockholm Business Region, lyfte fram att idrottsevenemang är viktiga för Stockholm, för besöksnäring, för handel och även andra. Man får inte glömma att besökaren som kommer som turist kan också vara mötesbokare exempelvis.
Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB och vd för Best Western Hotel Ett i Östersund berättade om näringens besöksnäringsstrategi som ska vara klar i slutet av nästa år. Hon besvarade också frågan hur mycket det påverkar näringen om vi får ett stort idrottsevenemang, med att det gör så oerhört mycket.
Alice Bergholtz, projektchef på Parasport Sverige, sa att stora parasportevenemang är viktiga för deras medlemmar för att den gruppen lyfts fram.
Svenskt elflyg – helt klart en möjlighet
Innan dagen övergick i kväll och sammankomster av karaktären jobbnytta avlöstes av mer sociala tillställningar, fick vi veta mer om Svenskt elflyg. Är det en önskedröm eller realistisk möjlighet? Helt klart är att det kommer att ändra sättet vi reser och hela strukturen. Det gör att det är en regionalpolitisk fråga och kommer också att handla om industripolitik då vi ser stora möjligheter för detta att bli en svensk exportindustri där vi kan ligga i framkant.
Anna Soltorp från BRA som var med på scenen berättade att de är positiva och stödjer satsningen på ett svenskt elflyg och tycker att det är bra både att Hearts plan är litet (19 platser) och ligger nära i tiden (I trafik 2025). Under tiden fram tills det finns i kommersiell drift tittar man på biobränslelösningar. Tyvärr bromsas den processen just nu av att det är lite moment22, tillgången är begränsad (i synnerhet närproducerad än så länge) och efterfrågan inte tillräcklig för att driva utvecklingen av sådan produktion. Även det minskade inrikesflygandet gör det svårare för dem att ställa om så snabbt som man önskar. Minskningen beror inte bara, som man kanske kan tro, på flygskamsdiskussionen utan även på att flera stora företag systematiskt har ändrat sina flygpolicies.
Unika förutsättningar att lyckas
Henrik Littorin från Swedavia sa att de inte får bli en trång sektor så de är ”på bollen”. Alla är verkligen med i elflygsutvecklingen, både start-ups, stora tillverkare och flygbolagen.
Anders Forslund, grundare av Heart Aerospace tyckte att det är bra att så många ”är på tåget”. Tack vare att Sverige är så bra på samverkan och att man har så många delar av ”systemet” med sig har man unika förutsättningar att lyckas. Han berättade också att de kommer att ha så hög användningsgrad på batterierna att det kommer att räcka med 4 Teslabatterier. Eftersom elflygplanen kommer att operera på kortare sträckor och vara billigare att flyga med skapas helt nya förutsättningar för exempelvis närturism och det kommer att skapa nya vanor och resmönster. Läs mer om elflyg i vår artikel från Elisedagen härInfrastrukturministern utlovade att staten finns där för elflyget
När kritiken om att batterierna i sig är miljöbovar, nämnde Anders att Northvolts batteritillverkning i Skellefteå kommer att bygga på att 50% återvinns. Även här går utvecklingen rasande fort och exempelvis är de problematiska metallerna som används idag på väg bort. Elflyget kommer också att bli teknik i framkant eftersom små förändringar i utformning och konstruktion ger väldigt stora effekter. Som avslutning fick infrastrukturminister Tomas Eneroth lägga fram sin och regeringens syn på projektet. Han tyckte att det var bra att det är en tydlig industri och staten kommer att möta upp med de förändringar och den hjälp som behövs, exempelvis med förändring av regelverk och möjlighet till innovationsupphandling. Kanske lite förvånande att höra från en ansvarig politiker var att eftersom utvecklingen går så fort kan man inte vänta på långa utredningar utan när det behövs ”då ska vi finnas där”!
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-