-
Turismnytt i Almedalen onsdag 3 juli 2019
Turismnytt i Almedalen onsdag 3 juli 2019
Här kommer så den artikel nummer tre om onsdagens besöksnäringsrelaterade begivenheter i Almedalen. Här kan ni läsa de två föregående rapporterna från måndagen och tisdagen.
Flygvett istället för flygskam
Först ut var Norwegians frukost om huruvida vi kan minska utsläppen och samtidigt ha bra flygförbindelser. Här blev det lite andra vinklingar av de två förgående dagarnas flygdiskussioner och än en gång fick vi höra att fokus måste bort från flygskam och nu måste vi tänka bra tankar – Flygvett! Panelen på scenen trodde inte att den negativa debatt vi haft kommer sprida sig till andra länder då det beror mycket på vilken mentalitet och vilket fokus man har.
Flyg bättre att satsa på än höghastighetståg
Andreas Hatzigeorgiou, VD för Stockholms Handelskammare, menade att vi måste satsa på ny energi. Bland annat få hit investeringar i biobränsle för det är en bra lösning om det produceras nära. Kan vi bli stora producenter kan det också bli en exportvara. Han pekade också på att det är en mycket bättre satsning än höghastighetsbanan som bara låser fast befintliga system och servar en begränsad del av landet. Flyget har den stora fördelen att vara flexibelt och dessutom betalas infrastrukturen av dem som använder den inte av staten/skattebetalarna. I en ny utredning som Handelskammaren har tagit fram kom man fram till att för samma pengar som höghastighetsbanan skulle kosta kan man göra enormt mycket med befintlig infrastruktur. Här kan ni läsa mer om utredningen https://www.chamber.se/nyheter/stockholms-handelskammare-sager-nej-till-hoghastig.htm
Elflyg – Vem kan säga nej till det?
Anders Forsberg från Heart Aerospace som varit flitigt förekommande även de två tidigare dagarna var även med här och berättade återigen att de räknar med att kunna leverera elflygplan för regionalflygdrift 2025 från sin blivande fabrik på Säve flygplats i Göteborg. Det kommer dock att behövas laddinfrastruktur men då man har politikerna med sig och Swedavia är inne på samma ”spår” så var han optimistisk. Även certifieringssystemet är en utmaning, men även där kommer sannolikt systemet anpassas. Det framkom tydligt på Paris Air Show nyligen att fokuset på elflyg är starkt i branschen och som exempel nämndes att Roll Royce som är en av de allra största flygmotortillverkarna har ”slagit ihop sina påsar” med Siemens som är stora på elmotorteknik.
Fredrik Kämpfe från Flygbranschen pekade också, som en passning till dem som är negativa till flyg, på elflygets fördelar – Mindre buller, noll utsläpp och billigare – vem kan säga nej till det?
Norwegian satsar på moderna plan och borde premieras, inte straffbeskattas
Charlotte Holmbergh Jacobsson, Kommunikations- och Public Affairschef på Norwegian, sa att flygets positiva effekter måste komma fram och att flyget gör mycket. Dock är det en lågmarginalbransch så åtgärder som flygskatten måste få en utformning som gynnar dem som gör rätt. Norwegian gör det som går att göra här och nu, nämligen investerar i nya plan som drar mindre bränsle och genererar mindre utsläpp och borde premieras för det inte straffas med en skatt.
Andreas Hatzigeorgiou menade att alla partier måste samverka för Stockholms brist på ”connectivity” bidrog till att den Europeiska läkemedelsmyndigheten placerades i Amsterdam istället för Stockholm som var det andra alternativ man hade. På liknande sätt resonerar företag när det gäller placering av huvudkontor och investerare som skall satsa i företag och städer.
Det lyftes också fram att passagerarna kan göra mycket för att bidra till minskade utsläpp genom att till exempel begränsa sitt bagage.
Mobilitet i städerna
Efter detta valde jag att höra lite om mobilitet i en lite annan dimension, nämligen lokalt i städer. ”Styr de nya smarta fordonen oss rätt – om nya mobilitetstjänster” var ämnet och arrangör var Trivector som jobbar med hållbar samhällsbyggnad. Man lyfte fram flera trender som påverkar utvecklingen: Elektrifiering, automatisering, mobilitet,uppkoppling och MAS (mobility as a service).
Panelen fick inleda med svar på frågan vad de gör för att möta trenderna. Daniel Hellden, trafikborgarråd (mp) Stockholms stad, sa att man försöker hänga med men det går rysligt fort. Eva Tiseus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev, kallar sig mobilitetsföretag och vill se, testa och lära sig. Vill se helheten. Caroline Hjelm, CMO på VOI Technologies (företaget som var först och är störst med elsparkcyklar i bland annat Stockholm) nämnde aktiv omvärldsbevakning och ”steal with pride” som viktiga ledord. Jakob Hellman, ansvarig för smart policyutveckling på Vinnova, menade att man inte kan jobba med regleringar från myndigheter längre eftersom det går för fort. Man måste hitta nya sätt.
Utvecklingen går vansinnigt fort och samhället har svårt att hänga med
Deniel Helldén berättade att man träffar kollegor från övriga Europa och Caroline Hjelm sa att de vill vara tidiga med att ta kontakt och skapa en dialog vilket underlättat för dem att ”komma in i” nya städer. Jakob Hellman sa att det måste vara samhället som styr upp så att vi får det samhälle medborgarna vill ha. Frågan är bara hur länge man kan behålla initiativet när det går såhär fort. Caroline nämnde att VOI ser i sin statistik att deras sparkcyklar mest används till och från befintliga mobilitetshubbar som Stockholms Central och liknande. Det betyder att de kanske inte alltid ersätter bil och taxi, men det skapar en rörlighet i trafiksystemen som i förlängningen skapar utrymme och mobilitetsmöjligheter som kan få fler att välja bort ”sämre” transportmedel. Eva Tiseus menade att ett paradigmskifte når vi när det har hittat sina former och paketering. Daniel Helldén sa att den främsta anledningen till att Stockholmarna har så många bilar är att de har lantställen som de måste ta sig till. Jakob nämnde att förändring av regelverk är nödvändigt och måste gå fortare. Det nämndes också att mycket är prognosstyrt men det funkar inte riktigt när det går såhär fort. Ett bra exempel på den diskrepansen är att Trafikverket jobbar efter 12-årsplaner och e-handelsföretagen med 12-dagarsplaner. Innovationsupphandlingar nämndes också som viktigt för att undvika låsningar i långa kontrakt.
Sista flygpunkten på programmet…
Så var det dags för veckans sista flygfokuserade punkt och nu var det Transportföretagen/Flygbranschen som hade samlat en panel under rubriken ”Sverige har rätt till ett hållbart flyg – och goda förutsättningar att nå dit.”
Man började med att konstatera att alla som flyger inrikesflyg till och via Stockholm gör det för att de måste. Lars Resare konstaterade att SAS får ned utsläppen genom att deras nya plan minskar bränsleförbrukningen med 30 procent och elflyget kommer att leda till en disruptiv utveckling. Ronny Lindberg, VD på Kalmar-Öland Airport, visade på att flyget är en viktig regional fråga. Hos dem reser var tredje affärsresenär över dagen. Många små och medelstora företag där säger att om inte flyget fanns så skulle de inte finnas kvar (åtminstone inte i Kalmar). Mattias Goldmann, VD på Fores, pekade på att Almedalen visar just på hur viktiga de personliga mötena är och att vikten av möten är större ju större avståndet är. Till Visby tar man sig dessutom hållbarare med flyg. När det gäller höghastighetståget poängterade han att det har större klimatpåverkan (under bygget) och när det väl är klart så är flyget fossilfritt. Jessika Roswall (m), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson, tyckte att man bör fokusera på möjligheter och att det är viktigt med långsiktiga spelregler.
Ska man behöva skämmas för att man inte har andra alternativ än flyg?
Lite oväntat vände sig här moderatorn Fredrik Kämpfe från Flygbranschen till en person i publiken som hette Kata Nilsson. Hon visade sig komma från Piteå där hon jobbar på Piteåtidningen. Hon fick komma upp på scenen och berätta om sina erfarenheter av att jobba och verka på en ort utan bra tågförbindelser och därför vara starkt beroende av flyget för att kunna sköta sitt jobb. Hon menade att debatten blir så förenklad vilket gör den problematisk. Det är inte så enkelt som att säga att man kan sluta flyga. Inrikesflyget behövs för att alla har inte alternativ som fungerar. Är det rimligt att större delen av Norrland skall behöva skämmas för att man måste använda flyg när man inte har andra möjligheter att ta sig till resten av Sverige? undrade hon.
Bromma behövs – det är regionernas flygplats
När panelen tog vid uttryckte man ändå en viss optimism då man upplever att polariseringen är på väg bort och man börjar se vad branschen gör. Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA, menade att det är viktigt vi får en acceptans för flygets existensbehov. Man kan heller inte bara ta bort Bromma för det är ”regionernas flygplats” eftersom de flesta inrikesförbindelserna går till Bromma. Lars Resare menade att när elflyget kommer behöver man en yta att landa på som är mer citynära än Arlanda och det kan vara Bromma men det kan lika gärna vara något annat.
Höghastighetståget kommer att rita om kartan fullständigt
Till lunch var det tågets tur och det var Region Jönköpings län som samlat representanter från SJ, Skanska och Göteborgs Handelskammare, bland andra för att diskutera ”Höghastighetsbanor – från ord till handling”. Tyvärr krockade det delvis med andra punkter men jag hann höra Johan Trouvé, Vd för Västsvenska Handelskammaren berätta att höghastighetståget skulle rita om kartan fullständigt. Sträckan Göteborg-Jönköping skulle bara ta 45 minuter och både Jönköping och Norrköping skulle bli en del av Göteborgs arbetsmarknad. Han nämnde också att han under veckan hade hört om elflygets snabba frammarsch men menade att det var ”fake news” att det skulle kunna ersätta höghastighetståget på sträckan Göteborg-Jönköping.
Frågor som också togs upp var att man nog skulle kunna bygga höghastighetsstambanan både billigare, hållbarare och snabbare med nya metoder som prefabricerade element som sedan monteras ihop på plats.Preem och Neste satsar på biobränsleproduktion i Norden i närtid
Oj, det var visst en liten sak till om flyg värt att notera. Preem berättade i SAS trädgård om sitt samarbete med SAS för att ta fram bioflygbränsle. Något man räknar med att vara igång med inom något år. Energibolaget ser stora möjligheter inom detta område. Det man lär sig här ger ett stort försprång när resten av Europa och världen vaknar. Dock är det viktigt med bra styrmedel som ger incitament att göra rätt och ligga i framkant.
Även Neste, det finska energiföretaget, hade en programpunkt om biobränslen rent allmänt, alltså för både vägtrafik och flyg. Här poängterade man också hur viktigt det är med stabilitet i politiken så att de kan känna sig trygga i de stora investeringar de gör i den här tekniken. De lyfte också fram att eftersom marknaden är global så får man inte stirra sig alltför blind på varifrån råvaran kommer och vad den består av.
Bussen ett extremt klimatsmart alternativ för persontransporter
Sista seminariet stod Sveriges Bussföretag för under rubriken Klimatsmarta resor till besöksmålet. Oskar Sundås, ansvarig turismfrågor på Sveriges Bussföretag, berättade att det görs 1,8 miljoner turistresor med buss och bussföretagen är en stor kulturbärare med alla resor som görs till olika kulturevenemang och sevärdheter som teatrar, konserter och museer. Idag när de allra flesta bussar går på RME (baserat på raps) och framför allt HVO (vegetabilisk olja) som släpper ut 86% mindre än vanlig diesel, är bussen ett extremt klimatsmart alternativ för persontransporter. Räknat per person och mil drar bussen 6 centiliter. Sveriges Bussföretag har nyligen tagit fram siffror som visar att en buss på HVO bara släpper ut 4 gram CO2 per personkilometer, medan tåg i Sverige bidrar med 10 gram, en medelstor dieselbil släpper ut 55 gram och flyg 160-325 gram CO2.
Turistbussen erbjuder stora fördelar
En växande besöksnäring behöver turistbussens fördelar, såsom:
- Når alla de turistmål som finns utanför större tätorter
- Turistbussen möjliggör upplevelser dit inte andra kollektiva färdmedel når
- Bussbranschen är till 80% fossilfri
- Bussföretagen är små och medelstora, verkar utanför storstäderna och ger arbete och sysselsättning i landsorten
- Bidrar till utvecklingen i stora delar av Sverige, på de platser dit resorna arrangeras
- Ger möjlighet för grupper att resa tillsammans och få en helhetsupplevelse
Bussföretagens utmaningar
Turistbussen står också inför ett antal utmaningar:
- Infrastrukturen behöver underhållas och utvecklas, även på landsbygden
- Angöringsplatser vid hotell, besöksmål och restauranger behöver ligga nära, vara tillgängliga och fungera för stora bussar
- Det behövs säkra uppställningsplatser i anslutning till besöksmålen
Värt att tänka på för besöksmålen är att om det fungerar bra med buss så återkommer gärna bussföretagen dit.
Vem skall marknadsföra Sverige i Sverige?
Därefter var det dags för Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism, att berätta om bland annat den nya turismstrategin som näringen håller på att ta fram (parallellt med den som regeringen skall göra). Den skall vara klar i slutet av 2020 eller början av 2021. Hon sa också att digitaliseringen eskalerar i alla led och robotiseringen kommer att göra att 25-60% av jobben som finns idag kommer att försvinna och det kommer att behövas annan kompetens. Bland annat kommer värdskapskompetensen fortfarande att behövas och det kanske i ännu högre utsträckning.
Hon lyfte också fram det vi hört tidigare under veckan, nämligen att debatten måste styras om från fokus på transportslag till fakta och fokus på utsläpp. Alla vill bo och resa hållbart men de vill inte betala för det. Här måste man mata på med fakta. Som avslutning sa hon det som har börjat bli uppenbart, inte minst i år, att ingen har ansvaret för att marknadsföra Sverige i Sverige och det måste man titta på.STF efterlyser bättre tillgänglighet med kollektiva färdmedel
Magnus Ling, VD för STF, berättade om problemen deras anläggningar har med att det är svårt att ta sig dit klimatsmart. Ofta är också den kollektiva trafiken anpassad till lokalbefolkningens behov, inte till turismens. STF gör dock själva vad man kan, bland annat genom att göra klimatsmarta paket. STF vill också hitta partners för detta.
Avslutningsvis berättade Helen Bergh som driver MK Buss i Skara och på Gotland om vilka behov de har när de kommer till besöksmål. Det är just att det går lätt att släppa av passagerarna vid entrén, bra parkering en bit bort och fikamöjligheter.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Elite Hotels och Svenska Dryckesmässor presenterar två nya mässor i Norrköping
I ett samarbete med Svenska Dryckesmässor arrangerar Elite Hotels "Vin i Norrköping" och "Dryck och Destillat Norrköping".
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Trots det så är den närmast osynlig i Trafikverkets infrastrukturplanering.
-
Eskilstuna – följ Sofies exempel och hyr ut boende under evenemang
Inför Folk och Kultur 2025 uppmanas nu invånare i Eskilstuna att hyra ut boenden för att möta det stora behovet av logi i februari.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet
I somras var Helsingborg värd för Volvo Car Scandinavian Mixed. Evenemanget genererade en miljonaffär för det lokala näringslivet.
-
BWH Hotels ingår ett partnerskap med Mews
Molntjänsten för hospitalitysektorn Mews har ingått ett avtal med hotellkedjan BWH Hotels om att vara auktoriserad PMS-leverantör.
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Den 2 augusti återvänder Rock The Night Festival till Kalmar. Evenemanget lockade ca 5 000 besökare i somras.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
Marcus Ståhl levererar SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Konkreta tips för att komma igång Att komma igång med SEO (sökmotoroptimering) kan verka överväldigande, men med ...
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper til...
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Även nästa sommar kommer Kalmarbor och besökare att få uppleva en stor rockfestival i Kalmarsundsparken. Lördagen...
-
-
Gästbloggare
-