-
Turistrådet Västsverige arrangerade Turistrådsdagen digitalt i år
Den digitala Turistrådsdagen präglades av Turistrådet Västsveriges nya satsning Hållbarhetsklivet, men självklart var det svårt för Fredrik Linden, VD på Turistrådet, att inleda utan att nämna något om läget vi befinner oss i just nu.
Efter en summering av sommaren har man slagit fast att läget varit extremt tufft för många men inte för alla, på visa ställen har det till och med slagits rekord. Det går att konstatera att städerna är de stora förlorarna medan landsbygden är vinnarna.
Allra värst är det för de destinationer och aktörer som är beroende av norska besökare och då i synnerhet Strömstad och företagen där.
Mässor, evenemang och nöjesparker har också lidit enormt och är på gränsen till konkurs.En del i branschen har kanske ändå känt att hösten varit helt ok och en känsla av att det här fixar vi nog har infunnit sig, men så drogs mattan undan under våra fötter igen och nu menar Fredrik att läget är mer ovisst än någonsin.
Turistrådet Västsverige har försökt att hjälpa på många olika sätt! Man har jobbat med påverkan, utbildningssatsningar och rådgivning. Nu har vi fått förlängning av stöden, men det kommer inte att räcka!
Hållbarhetsklivet
Efter ett tag leder Fredrik Lindén in dagen på det ämne som kommer att prägla denna digitala träff med 500 närvarande – Hållbarhetsklivet – vad det är och hur idén tog form.
– För ett år sedan satte vi oss ner och tog tag i vår affärsstrategi, där hållbarhet hamnade högt på agendan. Vi insåg ganska fort att det var lätt att säga men svårare att efterleva också att om det bara är vi som eftersträvar det, så händer inte mycket, utan vi måste få med oss alla andra – alltså alla 49 kommuner i Västra Götaland och dess ca 3000 företag inom besöksnäringen, berättar Fredrik.
– Målet nu är att få alla näringsidkare att ansluta sig och tala om vad de gör för att jobba mot en mer hållbar turism. Det måste inte var stora revolutionerande idéer, utan allt från stort till smått fyller Marie Linde från Turistrådet in.
– Det kostar inget och det ska vara enkelt att jobba med hållbarhet. Tanken är att företagen ska stötta, hjälpa och inspirera varandra, dock påpekar Fredrik att företagen kommer att märka av denna strategi, vill man arbeta med oss så måste man också jobba med dessa frågor.
Det handlar om att utveckla besöksnäringen i en hållbar riktning. Inte minst med fokus på ekonomisk och social hållbarhet. När den stora internationella naturturismkonferensen hölls i Göteborg och Västsverige förra hösten var alla otroligt imponerade av hur man jobbar med hållbarhet här. Nu ska man dra nytta av den positionen.
Fyra grundläggande principer
Hållbarhetklivet består av fyra grundläggande principer:
1 Ekologisk hållbarhet – Så lite påverkan på miljön som möjligt
2 Social hållbarhet – Bra för både boende och besökare
3 Ekonomisk hållbarhet – Både för företagen samt att få pengarna att stanna i regionen man verkar i.
4 Robusta företag och jobb – Fler heltidstjänster och stabila företag
Off-grid
Turism kommer alltid att ha en påverkan på miljön hur vi än vrider och vänder på det. Dock finns det en hel del vägval vi kan göra på vägen för att minimera vår påverkan så mycket som möjligt. Bland annat satsar Turistrådet Västsverige på hemmamarknaden och närmarknaden. Därifrån kan man ta sig på ett hållbart sätt. Alla är välkomna men fokus i det man gör ligger på närmarknader.
Ett bra exempel på hur man kan minimera sin miljöpåverkan är Jesper Uvestan från Inforest, som var på plats.
Han driver en boendeanläggning utanför Hjo tillsammans med sin fru. De erbjuder inte vilka boenden som helst utan deras stugor ät helt off-grid. Elförbrukningen kommer endast från solceller och varje stuga har en egen vattentank. De påminner ständigt sina gäster om att inte borsta tänderna eller diska under rinnande vatten, dra ut laddaren när den inte används osv.
Något som fick mig att tappa hakan, var att när gästerna checkar ut så mäter de hur mycket vatten som gått åt och endast hälften av vad man normalt sett använder har förbrukats. Kan vi minska vår vattenförbrukning där, så kan vi även göra det hemma!Gynnar både boende och besökare
Viktor Ståhl och hans syster driver Hökerums fastigheter i Ulricehamn, utanför Borås. Inför världscupstävlingarna 2017 köpte de ett hotell och renoverade upp detta, i Lassalyckans friluftsområde fanns bland annat redan golf, MTB-bana, vasaloppsbana som man kunde utnyttja, det blev en succé! Norrmännen menade att det var ”bättre än Holmenkollen”. Viktor och hans syster fick blodad tand och 2019 påbörjades ett nytt projekt. Det byggs till rum, padelhall, fyscenter, sportbutik och konferenscenter för att nämna några av deras projekt. Detta nya utbud har självklart lyft hela Ulricehamn, inte bara besökarna utnyttjar detta utan även de bosatta.
Hökerums fastigheter är precis som det låter ett fastighetsbolag som bygger och hyr ut boende till en stor andel av Lasselyckans invånare. Deras nya verksamhet med hotell och allt som de byggt upp runt hotellet har kostat ca 60 miljoner och är inte ekonomiskt försvarbart säger Viktor. Istället har de valt att se det som, att det gör Ulricehamn och Lassalyckan till en attraktiv plats att bo på och en attraktiv stad gynnar företagets affärer. Många lokala aktörer gynnas utav detta då de endast jobbar med lokala företag. Viktor nämner stolt många av deras samarbetspartners vid namn och menar att samspel mellan aktörer gynnar alla och verksamhet skapar verksamhet samt framgång.
Detta är ett fantastiskt exempel på att få pengarna att stanna kvar i regionen samt ge något tillbaka till platsen man verkar på. Självklart har de flesta företagare inga 60 miljoner i bakfickan, men alla kan göra något i samma anda.
Lisebergs resa mot fler säsonger
Andreas Andersen, VD på Liseberg presenterar deras resa mot att få fler gäster utspritt under året. Första delen i resan startade år 2000, då Jul på Liseberg gjorde premiär, för att ta nästa steg 2015 med halloween på Liseberg som blivit en succé. Trots det, så har parken fortfarande lika många besökare vecka 30 som under oktober och november tillsammans och detta menar Andreas är ett problem. Arbetet med att få turisterna att sprida ut sig mer under året måste fortsätta för att skapa en hållbarare situation för både företag och anställda. Nästa steg i detta arbete är deras jubileumsprojekt, en vattenpark med tillhörande hotell som kommer att vara helårsöppet, vilket även får en positiv betydelse för hela Göteborg och regioner runt omkring.
Fredrik Lindén tycker jag hade en bra poäng i detta ämne, då han tog upp att vi måste bli bättre på marknadsföring av perioder med låg beläggning samt platser som idag inte drar så många besökare. Vi har en förkärlek till de platser och tidpunkter som redan går riktigt bra men det är ju faktiskt helt onödigt att marknadsföra. Att kanalisera de resurserna till tillfällen/platser då/där vi egentligen vill öka vår omsättning vore mer lönsamt. Detta bidrar inte bara till bättre ekonomisk hållbarhet utan även social.
Vad är en reseanledning
Torbjörn Backlund från Ramsviks stugby och camping som precis avslutat sin 63e säsong delar med sig om sitt arbete med att få Ramsvik till en destination som man längtar efter att få besöka. Samtidigt som det arbetet pågått har en bieffekt varit att man har kunnat förlänga säsongen, öka omsättningen och heltidsanställda fler.
Som boendeanläggning är man sällan reseanledningen utan det är omgivningen runt omkring som gör att platsen är värd ett besök konstaterar Torbjörn.
Han lyfter vikten av att det finns fler som bedriver verksamheter inom besöksnäringen där man själv verkar, för att gemensamt bidra till en trivsam plats. Det han menar är att inom besöksnäringen är man inte konkurrenter utan kollegor för alla är beroende av varandra. Om du besöker en destination som gör dig besviken, så reser du inte tillbaka dit och bokar ett annat hotell nästa gång, nej du väljer en ny plats att besöka.Att jobba med aktivitetsbolag har Ramsviks stugby satsat mycket på. De är också fullt medvetna om att den typen av företag ofta har låg lönsamhet och svårare att få det att gå runt så Torbjörn har valt att stötta företagen mycket, för utan upplevelser får Ramsviks stugby och camping inga besökare.
Ju bättre reseanledningar desto större betalningsvilja och fler turister kommer och större kaka att dela på, avslutar Torbjörn Backlund.Turistrådet Västsverige har flera verktyg för att hjälpa företagen att jobba med hållbarhet, steg för steg, bland annat hemliga besök. Den digitala närvaron är också viktig att utveckla. Det är vägen till intäkterna. Det handlar om sökbarhet, bokningsbarhet, marknadsföring, bland annat.
Hållbarhetspriset
I slutet på dagen avslöjade Marie och Fredrik att varje år kommer ett företag och någon kommunal satsning få Hållbarhetspriset. En jury har utsetts och prissumman kommer att bli 50.000 kr.
Komikern Jesper Rönndahl avslutade dagen med egna lösningar på klimatproblemet, vilket ledde till en hel del skratt.
Läs mer om Hållbarhetsklivet på Turismnytt
Turismnytt vill passa på att tacka vår gästskribent Caroline Granlund som bevakade konferensen åt oss i år.
- Text: Caroline Granlund
- Foto: Turistrådet Västsverige
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-