-
Två nya utlysningar från Tillväxtverket utifrån regeringens beslut
Tillväxtverket har fått i uppdrag av regeringen att under det kommande året göra insatser för att främja besöksnäringens omställning och utveckling. Inom ramen för uppdraget initieras en insats för företagens affärs- och produktutveckling samt en insats som ska främja hållbara platser.
Frågor som hälsa och säkerhet, digitala alternativ och anpassning till lokala marknader har i och med coronapandemin blivit centrala för hela samhället. Mot denna bakgrund finns ett stort behov av både kort- och långsiktig omställning inom besöksnäringen.
Behov av omställning, utveckling och insatser för återhämtning finns inte bara i företagen utan också på de platser och i de miljöer där företagen verkar. Därför är platsutveckling ett av regeringsuppdragets tre huvudområden. Uppdraget omfattar även statistik och kunskap och företagens omställning– med en total budget på 75 miljoner kronor. Medel kommer särskilt att riktas till ekoturism samt möten och evenemang.
– Att vi får resurser både för konkret omställning i destinationer och företag och resurser för att utveckla kunskapsstöd är mycket positivt, säger Gunilla Nordlöf, Tillväxtverkets generaldirektör.
Två utlysningar redan nu
Behoven inom besöksnäringen är akuta, och uppdraget är relativt kort. Därför initierar Tillväxtverket redan idag två satsningar. En utlysning för att utveckla företagens affärs- och produktutveckling i destinationer (15 miljoner) samt en utlysning för hållbar platsutveckling (17 miljoner).
-Utöver utlysningarna kommer vi även att genomföra en rad andra insatser såsom utvecklingscheckar inom ekoturism, utveckla turismstatistiken, ta fram och sprida kunskap inom olika områden samt underlätta företagens myndighetskontakter genom verksamt.se, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.
Läs mer om utlysningarna på Tillväxtverkets webbplats:
Utlysning för att utveckla företagens affärs- och produktutveckling i destinationer
- Text: Regeringen/Tillväxtverket
- Foto: Gunter Valda
-
EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.
-
Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.
-
Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.
-
Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern
-
SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.
-
Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft
Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.
-
Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn
Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.
-
Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats
Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.
-
Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering
Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.
-
500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet
Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur
En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...
-
Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott
Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021
Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...
-
Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby
I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...
-
-
Gästbloggare
-