-
Satsningar i Höga Kusten – Skuleberget och Höga Kustenleden
Med en ny infrastruktur och inspirerande marknadsföring av området kan Skuleberget i Höga Kusten bli en friluftsdestination med möten, aktiviteter och boende året runt.
På senare tid har intresset för att vandra i Höga Kusten ökat. Detta har gjort att projektet ”Kulturarv Höga Kustenleden” har startat för att utveckla och ta hand om vandringsleden.
Skuleberget – en av Sveriges bästa friluftsdestinationer
Projektet ska innehålla rivning av befintlig lift och byggnation av ny infrastruktur. Fortsättningsvis ska en downhillbana för mountainbike och serviceanläggning inklusive parkering planeras och färdigställas.
En fortsatt utvecklingsplan för området ska tas fram för att möjliggöra kompletterande satsningar. Förbättrad tillgänglighet till Skulebergets topp året runt är en viktig del som ska utforskas. Det är avgörande för att kunna öka antalet företag och produkter i området som efterfrågas av besökare.
Målet är att på lång sikt skapa en hållbar och livskraftig destination – en av Sveriges bästa friluftsdestinationer året runt. Projektet ska skapa 20 nya jobb, kringomsättning på 20 miljoner kronor och pågå till och med 2022.
Kulturarv Höga Kustenleden
Den nästan 13 mil långa Höga Kustenleden är viktig ur många aspekter – folkhälsa, friluftsliv och inte minst regional utveckling. Det krävs en utvecklingsplan som fokuserar på organisation och förbättrade förhållanden för att lederna ska förbli hållbara.
Projektet ”Kulturarv Höga Kustenleden” ska gå igenom flera punkter. Vissa sträckor belastas hårdare än andra och kollektivtrafiken i området behöver ses över. Dessutom behöver skötseln av leden tryggas inför framtiden när det kommer till finansiering.
Syftet med projektet är att stärka Höga Kustenleden som besöksanledning och därigenom skapa ökad hållbarhet och utveckling. Projekttiden är från 1 december 2019 till 31 oktober 2021.
- Text: Kramfors kommun & Isa Mörk
- Foto: Kramfors kommun
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-