-
Umeå tar ytterligare kliv mot en hållbar besöksnäring
Vikten av hållbarhet är tydligare än någonsin tidigare. Inte minst inom besöksnäringen. För att fortsätta vara en konkurrenskraftig destination ökar nu Umeå takten i sitt hållbarhetsarbete genom att gå med i Global Destination Sustainability Movement.
Det är en plattform som hjälper destinationer att identifiera styrkor och svagheter baserat på de Globala målen. Arbetet leds av Visit Umeå i samverkan med besöksnäringsföretag och Umeå kommun.
”Hållbarhet har länge varit ett ledord för oss i Umeå, och det krävs att vi rör oss ännu snabbare framåt för att fortsätta vara en attraktiv plats att besöka. Genom att gå med i Global Destination Sustainability Movement kan vi stärka upp våra arbetsprocesser när det gäller hållbarhetsfrågorna.” Säger Sara Gustavsson, VD på Visit Umeå.
Hållbarhet har varit i fokus länge
Sedan 2015 har hållbarhet funnits i fokus i Visit Umeås arbete med att utveckla destinationen till en attraktiv plats att besöka.
Åren 2015 – 2017 deltog Umeå i Region Västerbottens projekt AC Hållbar Export, där Umeå kommun hållbarhetsgranskades utifrån en vedertagen metodik framtagen av FN och Global Sustainability Tourism Council (GSTC). Inom projektets ramar hållbarhetsgranskades också ett antal besöksnäringsföretag.
2018 togs arbetet vidare genom Region Västerbottens projekt Upplevelsecenter – the Västerbotten Experience. Projektet verkar för ökad konkurrenskraft hos små och medelstora turismföretag som vill bli långsiktigt hållbara och nå framgång på exportmarknader. I Umeåregionen har hittills 39 turismföretag granskats inom projektets ramar. 24 av dessa har erhållit sigillet Västerbotten Experience.
Nästa steg i Umeås hållbarhetsarbete
Nu tar Umeå arbetet med hållbar destinationsutveckling vidare genom att gå med i Global Destination Sustainability Movement (GDSM).
GDSM är ett nätverk av destinationer som idag har ett 60-tal medlemmar världen över, exempelvis Sydney, Bryssel och Barcelona. De benchmarking- och uppföljningsverktyg som erbjuds inom GDSM hjälper destinationerna att identifiera sina styrkor och svagheter baserat på de Globala målen.
De ger också möjlighet att årligen utvärdera och jämföra sig med övriga destinationer inom nätverket.
Viktiga parametrar för utvärdering
Visit Umeå kommer att leda Umeås arbete med att samla in data kopplat till ett 70-tal kriterier. Den poängsumma som erhålls ligger sedan till grund för den utvärdering och jämförelse med övriga destinationer som görs vid årets slut.
Viktiga parametrar att titta på är exempelvis:
♦ Besöksnäringsföretagens prestationer kopplat till deras hållbarhetsarbete och certifieringar.
♦ Destinationsbolagets grad av strategiskt hållbarhetsarbete, inkluderande kommunikation och marknadsföring av goda exempel.
♦ Stadens övergripande miljömässiga och sociala arbete.”Vi behöver helt enkelt accelerera – bli snabbare och bättre i vårt hållbarhetsarbete. Genom att förbättra befintliga arbetsverktyg och kunna jämföra oss med konkurrerande destinationer i hela världen, kan vi också sporra våra företag att bli ännu bättre på att erbjuda det våra besökare efterfrågar. Vi vill visa att man kan komma till oss för att uppleva och mötas på ett långsiktigt hållbart sätt.” Avslutar Sara Gustavsson.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Fredrik Larsson
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-