-
Så blir du en omåttligt populär turismföretagare
Hur kommer det sig egentligen att vissa turistföretag blir så omåttligt populära?
Vad är det som gör att vissa får spaltmeter av uppmärksamhet, glimrande utmärkelser och fulla bokningskalendrar år efter år?
Det är fascinerande att en del boendeanläggningar som ligger långt ute på vischan kan attrahera skaror av exklusiva och långväga besökare.
Hur hittar folk dit?
En del turismverksamheter har ju hemsidor som ser ut som de byggdes 1998, andra gjorde sitt senaste inlägg på Facebook i oktober förra året, men folk lajkar och bokar ändå. Va?! Och hur kommer det sig att journalister och bloggare står i kö för att skriva om dem utan att ens ha besökt deras verksamhet.
TreeHotel i Harads är ett tydligt exempel. Britta och Kent lunkade på med sitt pensionat i åratal, men det var inte förrän de byggde sina arkitektdesignade trädhus som de fick sitt genombrott. Lite som när en artist får sin första riktiga hit och blir världskändis över en natt. Först var de bara en i mängden. Nu har de ett helt litet bibliotek med böcker och tidningar som skrivit om deras unika trädhotell.
”Det finns gott om fina hotell, men att vi tänkte utanför boxen och hade en unik produkt skapade efterfrågan. Vi har knappt behövt marknadsföra oss själva, utan blev snabbt omskrivna i internationell press, säger Kent Lindvall från TreeHotel.”
Det var alltså inte mördande reklam som gjorde att de blev kända. De satsade istället på ett helt unikt koncept.
Nu är frågan hur du kan utveckla ditt unika koncept?
Kolla in mina tre tips:
1) Snatta idéer från andra
Det spelar ingen roll om du är helt nystartad eller om du har jobbat med turister sedan Abisko fjällstation byggdes, du kan ändå hämta inspiration från andra företagare.
Men det räcker sällan att snegla på grannarna som har liknande verksamheter i din egen region. För att komma vidare måste du se bortom länets knivskarpa gränsdragning. Lägg länsturismbroschyren åt sidan ett tag och googla dig runt i världen. Klicka runt lite på LonelyPlanet, Viator eller Naturens Bästa. Inspireras. Anteckna ideer.
Hur nischar sig beachhotellen i Nicaragua?
Hur lägger fiskeguider i Thailand upp sina aktiviteter?
Och vad för slags vandringsresor erbjuds i Tatrasbergen?
Här hittar du dina verkliga konkurrenter, och inspiration till att utveckla framtida unika koncept.
Du kanske erbjuder guidade stadsvandringar? Finns dussintals. Då är det svårt att sticka ut. Varför ska man välja just dina turer bland alla andra?
Du behöver ett blickfång, en knorr, en oväntad twist. Här är några exempel:
Longboarding tour in Amsterdam
Bob Marley magical herb tour, Jamaica
Eller varför inte prova att vara flykting över gränsen Mexiko-USA
2) Skapa ’wicked combinations’
Ett annat sätt att ge din verksamhet en aha-effekt är att ta två upplevelser som alla älskar, slå ihop dem och erbjuda ett paket.
Ett vanligt exempel är weekendpaket på en herrgård med god mat och spabehandlingar. Det är en bra kombo, men det saknar knorr. Det är inte så wicked. Det går att vara mer kreativ.
Vad händer om man kombinerar t.ex. ridtur med pilbågsskytte, hundspann med bubbelbad eller cykla och titta på graffiti. Plötsligt blir erbjudandet mer spännande. Det får en knorr.
3) Lyssna på jobbiga kunder
När jag går på restaurang kommer ofta personalen fram och frågar om det smakade bra. Jag nickar och ler, kanske gör tummen upp och säger mmm, tack. Servitrisen ler tillbaka och går vidare. Men ibland var maten inte alls bra men jag nickar och ler oftast ändå. Mmm tack! Middagen kanske inte var så pjåkig, men jag kommer inte att ta samma maträtt igen. Eller kanske till och med aldrig välja samma restaurang nästa gång. Och definitivt inte rekommendera den till andra.
Samma sak är det oftast på hotell. Du lämnar nyckelkortet, tackar och lämnar hotellet. Det är sällan de ber om en utvärdering. Den kanske låg på skrivbordet på rummet. Men vem fyller i det? Om jag inte är helt nöjd så väljer jag bara ett annat hotell nästa gång. Jag rekommenderar det inte till någon. Och hotellet fick inte veta vad som var fel.
Jag tror att alla förstår att man måste egentligen borde fråga kunden på riktigt. Be om en utvärdering. Ta reda på om det finns någonting som kan förbättras, så att du har chans att utveckla din verksamhet och får nöjdare kunder. Hur ska du annars få veta?
Dina kunder är din viktigaste målgrupp. Och de vet vad du kan utveckla. Fråga om de var missnöjda med något hos dig. Och om de har några förslag på hur du kan bli ännu bättre.
Berätta för kunden att du vill ha deras ärliga feedback. Du kommer att få många intressanta svar. Och vilka konstiga ideer de än har så är det läge att lyssna och anteckna. Ha ett öppet sinne.
Men hur får man feedback?
– Ja, ett sätt är ju så klart att prata med gästerna innan de åker hem. De uppskattar säkert att du tar dig tid och att du visar att du bryr dig om deras upplevelse. Här finns mycket att hämta om du är redo.
– Se också till att du finns med på utvärderingssajter som TripAdvisor, TheFork och Yelp. Hundratals miljoner resenärer använder dessa sajter för att säga vad de tyckte och för att läsa vad andra tyckte.
Publika omdömen är en jättechans för dig som turismföretagare. För det första får du nyttig och användbar feedback från dina gäster. Samtidigt är omdömen ett väldigt effektivt sätt att nå ut till nya gäster, så länge du får bra omdömen. Så uppmuntra alla nöjda gäster att skriva omdömen, särskilt de som är nöjda.
Tips: När gästen har åkt hem kan du skicka ett tack-mejl. Det är alltid uppskattat, och ett bra tillfälle att be dem skriva ett omdöme om din verksamhet. Lägg med en direktlänk till där du vill att de skriver omdömet. TripAdvisor, Yelp, Facebook eller Google+. Ofta kan det behövas en påminnelse också.
Några avslutande kommentarer
Även om du skulle börja med både snöbollshotell och graffiticykelturer så är det inte alls säkert att det är där du drar in de stora pengarna.
Förmodligen är det din befintliga verksamhet som är kassakon där du drar in cashen, den medelmåttiga delen som inte sticker ut. Och det kanske inte ens är så att de här halvknäppa aktiviteterna ens går plus. Men det är inte det viktiga.
De sticker ut. De blir en snackis. Tidningar börjar skriva. Bloggare börjar sprida. Det delas i sociala medier. Turistchefer lyfter upp det som ett roligt exempel. Du hamnar på förstasidan.
Knorrarna hjälper dig att bli en omåttligt populär turismföretagare.
Utveckla ditt koncept, använd knorren för att nå ut till nya kunder och samarbetspartners. Hoppa in i raketen och njut av åkturen.
- Text: Marcus Eldh
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-