-
Unikt samarbete kring nationell standard för cykling
Destination Funäsfjällen och Visit Dalarna bjuder nu in cykelledsaktörer till en nationell graderings- och skyltstandard. Målet är att förenkla för gäst och ledaktör att skapa hållbara och kvalitativa MTB-leder. Initiativet kommer att gynna Sverige som cykelledsdestination och är ett steg i att göra Sverige till ett av världens ledande naturturismländer. Vill skapa ett system som förenklar för gästen
Den gemensamma satsningen initierades i samband med Cykelmässan i Göteborg, 15–17 mars 2019. Detta under ett möte som samlade LOK-gruppen, som består av privata och offentliga cykelledsaktörer från hela Sverige.
Bakgrunden till initiativet är att det idag saknas en nationell standard för mountainbike, då varje aktör får sätta sin egen. Detta skapar otydlighet för gästen och försvårar utvecklingsarbetet för ledaktören.
”Det första steget består i att med hjälp av öppenhet och erfarenhetsutbyte plocka det bästa ur det material som olika ledaktörer sitter på idag. På så sätt kan vi skapa ett erfarenhetsbaserat graderings- och skyltsystem som fler kan använda sig av och som förenklar för gästen.” Säger Linnea Johansson, ansvarig projektledare för cykelnätverket Biking Dalarna.
Förutsättningar för lokal utveckling
Under våren kommer flera starka cykelledsaktörer att samlas för ett inledande möte. Exempelvis destinationerna Bergslagen, Värmland, Järvsö och Skåne.
Initiativet kan leda till ett nationellt arbetssätt och gemensamma riktlinjer kring spår- och ledutveckling, med avstamp i gradering och skyltning. Det kan samtidigt skapa förutsättningar för nationell och lokal utveckling. Framledes finns även behov av att titta på frågor om hållbarhet, juridik, markaktörer och drifts- och intäktsmodeller.
”Vi behöver generellt förenkla för gästen. Inom ramen för det här initiativet tror vi fullt ut på att om vi tillsammans kan lyfta Sverige som spår- och leddestination, så kommer enskilda destinationer och aktörer också att lyftas. Därför är det viktigt att samarbeta nationellt.” Säger Petter Eurenius, projektledare för spår- och ledprojektet Affärsdrivande Multiarena i Funäsfjällen.
Text: Funäsfjällen
Foto: Jocke Lagercrantz, Funäsfjällen- Text: Funäsfjällen
- Foto: Jocke Lagercrantz, Funäsfjällen
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-