-
Utmärkelser – Göteborg & Co tar guld i samhällsinformation
När årets vinnare av Swedish Content Awards presenterades den 10 september stod det klart att Gbg Talks vann guld i kategorin Offentlig sektor och samhällsinformation. Konceptet Gbg Talks togs fram av Göteborg & Co och byrån Dear Friends för att få göteborgare att mötas och prata med varandra.
Gbg Talks började som ett initiativ inom Julstaden Göteborg och fortsatte sedan under Alla hjärtans vecka.
– Kampanjen ställde frågan: Vågar du sätta dig ner och prata med en främling? Något som många tog chansen att göra. Inklusive jag själv, vilket var spännande, pirrigt och mycket givande. För att bryta isen och bädda för spännande samtal användes specialskrivna frågor att ställa varandra. Gbg Talks gick bättre än vad vi kunnat drömma om, säger Niclas Eklund, kampanjledare på Göteborg & Co.
Göteborgare mer benägna att börja prata med okända
Dear Friends hade hittat forskningsstudier som visade att göteborgare i större utsträckning än andra inleder samtal med folk de inte känner, och detta gav upphov till konceptidén.
– Vi ville lyfta det och samtidigt främja ännu fler samtal. Vi kände att det finns något som är spännande, relevant och intressant i att höra människor prata om sina liv på ett uppriktigt sätt, vilket resultaten av kampanjen också bevisade. Göteborg levde verkligen upp till sin position, Cool place – Warm people, säger Anders Kåpe, strategisk projektledare på Dear Friends.
I samband med lanseringen av konceptet under Julstaden gjordes ett antal filmer där mer och mindre kända göteborgare träffades och ställde varandra frågor. Vänskap mellan deltagare har uppstått, både under filmade möten och de möten som skedde på Centralstationen under en helg i december 2019. Några av dem var Ann-Charlotte Sönne och Nina Karlsson.
– Det här var jätteroligt, vi hade samma energi. Jag är ny i Sverige, flyttade hit för två år sedan, och det har varit svårt utan kompisar. Jag kom hit idag för att prata med någon och nu har jag fått en kompis. Det blev mer än vad jag förväntade mig, säger Nina Karlsson.
Läs mer om Gbg Talks här och se kampanjfilmerna: https://www.goteborg.com/gbgtalks/
Swedish Content Awards arrangeras av branschorganisationen Swedish Content Agencies och alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury.
Läs mer om Göteborg & Co på Turismnytt
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Dear Studio/Mattias Vogel
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-