-
Värmlands och Karlstads Besöksnäringsdagar 2019
Den 14-15 november var det dags för Värmlands och Karlstads besöksnäringsdagar 2019. Dagarna arrangerades för första gången gemensamt av Visit Värmland och Karlstad kommun.
Totalt samlades över 200 deltagare för två halvdagar på Karlstad CCC med ett spännande program samt en avslutande middag och prisutdelning på Matbruket och Värmlands museum.
Trendspaning
Dagarna började med trendspaning av Louise Byg Kongsholm från det danska trend institutet Pej gruppen. Under 60 minuter fick deltagarna följa med på en trendspaning om morgondagens konsument och dess beteende.
Detta åtföljdes av en digital inblick från Åsa Egnerius från Visit Sweden som pratade om hur man kommunicerar det hållbara och hur hållbarhet blir allt mer centralt för besökare i deras val av resmål.
Sist ut för dagen var Jens Claesson från Research One som berättade om Semestra i Sverige som är en nationell undersökning som beställdes av SMDMOs nätverk och som genomfördes under sommaren 2019.
Prisutdelning
På kvällen förflyttades deltagarna från Karlstad CCC till Värmlands Museum för mingel innan det var dags för middag på Matbruket. Efter en trerätters middag var det dags för årets prisutdelning.Under kvällen delades tre priser ut, Värmlands Turismpris 2019 som i år gick till Naturbyn i Långserud, Årets Uppstickare 2019 gick i år till Happie Camp samt årets uppsatspris som Visit Värmland delar ut i samverkan med Karlstads universitet gick till Isac Larsson och hans uppsats “En tillgänglig himmel”.
Utbrytningsspår
Dag två samlades deltagarna återigen på Karlstad CCC. Morgonen började med en paneldiskussion där politiker från både Region Värmland och flera kommuner deltog. Samtalet handlade om besöksnäringen och hur den politiska agendan för detta ser ut i de olika kommunerna samt regionen.
Efter en intressant paneldiskussion var det dags för den svåraste övningen av dem alla under dagarna, nämligen för deltagarna att förflytta sig till rätt utbrytningsspår. Deltagarna fick möjligheten att välja tre av dagens mycket spännande spår.
De kunde välja att lyssna på Staffan Svantesson – grundare av Happie Camp, Hylco Broon från Ängsbacka kursgård, Robert Cullen från Swedish Welcome, Jens Claesson från Reseach One som pratade om evenemangs mätningar eller Henrik Barkman från Karlstads kommun som pratade om Nudging.
Stämningen var hög
Efter tre utbrytningsspår avslutades dagen med Tomi Lohikoski som är VD för Muminvärlden. Tomi berättade för deltagarna om vad Muminvärlden är, vad de står för och hur de arbetar.
Vi vill tacka alla deltagare för två fantastiska dagar. Det är häftigt att samla entreprenörer, politiker och tjänstemän under två dagar med fokus på besöksnäring. Det märks att det är människor som tycker om att umgås och stämningen har som alltid varit mycket hög.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Jenny Nohrén
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-