-
Värmlands och Karlstads Besöksnäringsdagar 2019
Den 14-15 november var det dags för Värmlands och Karlstads besöksnäringsdagar 2019. Dagarna arrangerades för första gången gemensamt av Visit Värmland och Karlstad kommun.
Totalt samlades över 200 deltagare för två halvdagar på Karlstad CCC med ett spännande program samt en avslutande middag och prisutdelning på Matbruket och Värmlands museum.
Trendspaning
Dagarna började med trendspaning av Louise Byg Kongsholm från det danska trend institutet Pej gruppen. Under 60 minuter fick deltagarna följa med på en trendspaning om morgondagens konsument och dess beteende.
Detta åtföljdes av en digital inblick från Åsa Egnerius från Visit Sweden som pratade om hur man kommunicerar det hållbara och hur hållbarhet blir allt mer centralt för besökare i deras val av resmål.
Sist ut för dagen var Jens Claesson från Research One som berättade om Semestra i Sverige som är en nationell undersökning som beställdes av SMDMOs nätverk och som genomfördes under sommaren 2019.
Prisutdelning
På kvällen förflyttades deltagarna från Karlstad CCC till Värmlands Museum för mingel innan det var dags för middag på Matbruket. Efter en trerätters middag var det dags för årets prisutdelning.Under kvällen delades tre priser ut, Värmlands Turismpris 2019 som i år gick till Naturbyn i Långserud, Årets Uppstickare 2019 gick i år till Happie Camp samt årets uppsatspris som Visit Värmland delar ut i samverkan med Karlstads universitet gick till Isac Larsson och hans uppsats “En tillgänglig himmel”.
Utbrytningsspår
Dag två samlades deltagarna återigen på Karlstad CCC. Morgonen började med en paneldiskussion där politiker från både Region Värmland och flera kommuner deltog. Samtalet handlade om besöksnäringen och hur den politiska agendan för detta ser ut i de olika kommunerna samt regionen.
Efter en intressant paneldiskussion var det dags för den svåraste övningen av dem alla under dagarna, nämligen för deltagarna att förflytta sig till rätt utbrytningsspår. Deltagarna fick möjligheten att välja tre av dagens mycket spännande spår.
De kunde välja att lyssna på Staffan Svantesson – grundare av Happie Camp, Hylco Broon från Ängsbacka kursgård, Robert Cullen från Swedish Welcome, Jens Claesson från Reseach One som pratade om evenemangs mätningar eller Henrik Barkman från Karlstads kommun som pratade om Nudging.
Stämningen var hög
Efter tre utbrytningsspår avslutades dagen med Tomi Lohikoski som är VD för Muminvärlden. Tomi berättade för deltagarna om vad Muminvärlden är, vad de står för och hur de arbetar.
Vi vill tacka alla deltagare för två fantastiska dagar. Det är häftigt att samla entreprenörer, politiker och tjänstemän under två dagar med fokus på besöksnäring. Det märks att det är människor som tycker om att umgås och stämningen har som alltid varit mycket hög.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Jenny Nohrén
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-