-
Varumärket Östersund skall stärkas
Under oktober månad pågår ett arbete för att utveckla och stärka Östersunds varumärke. Syftet är att stärka och kommunicera Östersundsbilden till omvärlden och på så vis locka fler inflyttare, studenter, besökare och företagsetableringar.Projektet heter Östersundsbilden och genomförs av Östersunds kommun tillsammans med Destination Östersund.”- Östersund har haft en fantastisk utveckling det senaste decenniet och det är viktigt att profileringen av Östersund speglar den utvecklingen. Därför är det här arbetet angeläget”, säger Eva Larsson, kommunikationschef på Östersunds kommun. Under projektet skall man genomföra intervjuer, workshops och undersökningar tillsammans med näringsliv, föreningsliv och Mittuniversitetet. Därtill så finns en webbplats där alla invånarna kan ge sin bild av Östersund.
I en särskild arbetsgrupp kommer man att fördjupa arbetet med stöd av företagen Tendensor och Bright.
”-Det lokala näringslivet, invånarna och besökarna är duktiga på att lyfta Östersund i sin kommunikation, och med den här satsningen hoppas vi kunna ge dem ännu bättre verktyg för hur vi tillsammans kan sprida Östersundsbilden”, säger Anette Tandberg, Vd för Destination Östersund.
Fakta om Destination Östersund
Destination Östersund utvecklar och marknadsför bilden av Östersund till besökare, kongresser, möten och evenemang. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Östersund som besöksmål, öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. 2016 omsatte besöksnäringen i Östersund 710 Mkr och hade över en miljon gästnätter (varav 411 000 kommersiella gästnätter).
Källa: Destination Östersund
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Göran Strand
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-