-
Växjö kommun tar över Växjö & Co – Kraftsamlar i destinationsutveckling
Växjö & Co har nu blivit en del av Växjö kommuns verksamhet och ett tillskott till kommunens ambition att kraftsamla runt destinationsutveckling. Syftet med förvärvet är att skapa ett långsiktigt samarbete runt evenemangs- och destinationsområdet samt tydliggöra samarbetsformen som tidigare lyfts av Konkurrensverket.
Evenemangs- och destinationsutveckling är av stor betydelse för Växjö kommuns näringsliv och profilering både nationellt och internationellt. Växjö & Co AB har i det arbetet uppgiften att stärka denna profil genom att lyfta Växjö kommun som en attraktiv plats för evenemang, men även genom att belysa destinations- och besöksnäringsstrategin.
– Växjö & CO har under många år bidragit till att sätta Växjö på kartan och medverka till att uppfylla Växjö kommuns vision och mål att kommunen ska växa, utvecklas och vara attraktiv att leva, bo och verka i för människor och näringsliv. I pandemins spår är det viktigt att både näringsliv och kommunen kraftsamlar så att besöksnäringen åter kan växa och jobben bli fler, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.
– Att bli ett kommunägt bolag ger oss bättre och större möjligheter att arbeta långsiktigt och hållbart för att öka Växjös attraktivitet, säger Sara Almkvist, vd Växjö & Co AB. Att få en ny ägare samtidigt som vi lever i en pandemi där besöksnäringen har dragit ett mycket tungt lass, gör att vi får en ordentlig nystart. Vi ser hoppfullt på framtidens evenemangs- och destinationsutveckling och längtar efter att Växjö återigen ska bubbla av aktiviteter för både besökare och kommuninvånare.
– Genom förvärvet av Växjö & Co AB skapar vi bättre förutsättningar för ett starkt och hållbart arbete samtidigt som vi löser den problematik och ursprungskritik vi fått från konkurrensverket, säger Fredrik Lindblad, näringslivschef.
- Text: Växjö kommun
- Foto: Liljewall arkitekter + Gunilla Bandolin
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-