-
Visit Dalarna lanserar en egen innovativ digital plattform
Med inspiration från spelindustrin har Visit Dalarna utvecklat en egen teknisk plattform som möjliggör helt nya upplevelser för besökaren.
Nu ges företag inom besöksnäringen möjligheten att nyttja plattformen för att utveckla egna applikationer som ska förstärka upplevelsen av Dalarna – både före, under och efter besöket.
En ny innovativ era
Som ett steg i ledet att arbeta aktivt med affärsutveckling och digitalisering satsar Visit Dalarna på innovations- och utvecklingsprojekt. Vilket gynnar både besöksnäringen och framtida besökare.
Genom ett nära samarbete med det Falubaserade teknikföretaget Tension, med rötter i spelindustrin, har Visit Dalarna arbetat fram en teknisk innovation som förflyttar besöksnäringen framåt i digitaliseringsprocessen.
”Vi står inför en helt ny innovativ era. I en tid när över 80 procent av bokningarna sker digitalt är detta ett genombrott för digitaliseringen av besöksnäringen. Ett generationsskifte i jämförelse med när spelindustrin utvecklades från 2D till 3D och begreppet ”Det svenska spelundret” myntades.” Säger Jonas Rosén”, VD för Visit Dalarna.
Resultatet är en öppen teknisk plattform med unika funktioner där besöksnäringens behov och utmaningar möter spelindustrins lustfyllda sätt att levandegöra upplevelser, vilket attraherar till interaktion.
Visit Dalarna Travel Guide
För att visualisera och konkretisera vad den ny tekniska plattformen kan erbjuda pågår utveckling av Visit Dalarna Travel Guide. Det är en app som ska möta besökarens behov av att, när som helst på dygnet och var som helst i världen, få information och inspiration om vad som finns att uppleva i Dalarna.
”Plattformen bygger på kartor i 3D och i Visit Dalarna Travel Guide kan användaren nyttja dessa kartor för att visualisera bland annat cykel- och vandringsleder genom gps-tracking och höjdkurvor. Med 360-graders filmning och fotografering är det möjligt att uppleva ett besöksmål genom att vandra genom olika rum och ta del av spännande miljöer, precis som i spelvärlden. Med VR-glasögon blir effekten och upplevelsen ännu mer realistisk” Säger Magnus Björkman, VD för Tension Graphics.
Engagerar sig i projektet
Carl Larsson-gården i Sundborn är en av flera aktörer inom besöksnäringen i Dalarna som engagerats i projektet.
”Det här är jättespännande! För Carl Larsson-gården kan den nya tekniken bidra till att vi väcker nyfikenhet hos yngre målgrupper. Miljöerna, konsten och hantverket kan tillgängliggöras för fler att uppleva världen över.” Säger Chia Jonsson, verksamhetschef på Carl Larsson-gården.
Visit Dalarna och Tension fortsätter att utveckla den tekniska plattformen som ger besöksnäringsföretagen möjlighet att kostnadseffektivt och med teknisk support utveckla och dela sina egna applikationer från en gemensam digital miljö.
Visit Dalarna Travel Guide finns att ladda ned där andra appar finns.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-