-
Visit Dalarna ökar närvaron bland turister genom Infopoints
Tillvägagångssättet för att hitta inspiration och information i samband med en resa har förändrats de senaste åren. De fysiska besöken och försäljningen på Visit Dalarnas turistbyråer har minskat och turister hittar i allt större utsträckning sin information på andra sätt. Ett steg för att öka närvaron där turister rör sig är etablering av så kallade Infopoints.
En Infopoint är en fast eller rörlig plats där besökare erhåller information och kunskap om närområdet och regionens turistiska utbud, både digitalt och analogt. För att bli en Infopoint krävs att man genomgår Visit Dalarnas utbildning.
En form av turistbyrå under sommaren
En som nyligen genomgått denna utbildning och får klassa sin verksamhet som Infopoint är Anders Åkerberg på Kulinariet i Stora Skedvi. Infopoint-märket är internationellt erkänd.
”Vi fungerar redan som en form av turistbyrå under sommarhalvåret men numera är vi det officiellt. Uppbackningen från Visit Dalarna hjälper mina medarbetare att bli ännu bättre på att ta hand om besökarna. Ju fler samarbeten och bättre relation jag har med destinationsbolaget, som ska locka besökare till Dalarna, desto bättre”. Säger Anders Åkerberg. ”Vi kommer att göra ett gott jobb för att möta besökarna och ge dem relevant information om aktiviteter och besöksmål hos oss lokalt och regionalt. Har man som besökare dessutom ett intresse för mat kommer man hos oss att få tips på andra aktörer som vurmar för matkultur, det är vi experter på”.
Stärker bemötandet och värdskapet
Visit Dalarna ser ett starkt behov av att möta fler besökare på fler platser, både i den fysiska och i den digitala världen. Nu kommer destinationen att möta de nya behoven hos turister samt stödja företag i besöksnäringen i utvecklingen.
”Genom Infopoints kan vi tillsammans med besöksnäringen stärka bemötandet och värdskapet. Vilket vi hoppas ska resultera i att turister stannar lite längre och spenderar lite mer”. Säger Malin Ahlsén Gahns, ansvarig för implementeringen av Infopoints i Dalarna.I dagsläget förs dialog med närmare 30 företag och organisationer som visat intresse för att bli Infopoint. Exempel på dessa är Älvdalens camping, Station Grön, Hedemora Bokhandel, Falu Gruva och STF Grövelsjön Fjällstation. Utbildning och certifiering erbjuds löpande.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-