-
Visit Sweden bjuder in till världens största utomhusbar: The Drinkable Country
Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden öppnar idag bokningen till världens största utomhusbar: The Drinkable Country.
Såväl utländska som svenska turister kan nu njuta av unika svenska dryckesupplevelser vid 16 bord på några av Sveriges mest natursköna och rofyllda platser.
“Satsningen på The Drinkable Country som är en naturlig förlängning av det uppmärksammade Edible Country gör vi för att fler ska få upp ögonen för Sverige och alla vackra platser som finns att besöka i Sverige.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Djupdykning i smaker som finns i naturen
Varje bords erbjudande varierar beroende på vilka naturinspirerade drycker och hantverksdrycker som varje enskild aktör valt att lyfta för regionen.
Det kan handla om allt från halvdagsupplevelser där man får lära sig om naturens råvaror och hur de kan användas för att skapa nya spännande drycker, dryckesmenyer, avsmakningsmenyer till enklare alternativ som lokalt producerad saft, must, öl eller annat.
The Drinkable Country är en härlig djupdykning i den mångfald av smaker som naturligt finns i den svenska naturen. Dryckesrecept har tagits fram av några av Sveriges ledande dryckesexperter däribland Emil Åreng och internationellt prisbelönta baren Tjoget.
Fokus har varit att lyfta lokala svenska smaker och skapa gör-det-själv-recept. Dessa baserade på råvaror från den svenska naturens skafferi på över 100 miljoner hektar.
En fortsättning på The Edible Country
Initiativet är en fortsättning på The Edible Country, världens största gör-det-själv-gourmetrestaurang, med recept framtagna av Guide Michelin-belönade kockar, som Visit Sweden lanserade 2019.
Måltidskonceptet utökas nu alltså med dryckesupplevelser. Liksom med maten är tanken att gästerna kan skapa sina egna dryckesupplevelser med recept från dryckesexperterna. De kan smaka färdiga lokala drycker eller skaffa ingredienser som finns i omgivningen. Detta kan de göra med hjälp av en lokal guide.
“The Drinkable Country, gör det möjligt för besökare att utforska svenska smaker i världsklass direkt från naturen. Landets stora skafferi med bär, växter och friskt vatten erbjuder många fantastiska dryckesupplevelser som vi vill visa upp för många fler.” Berättar Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.
The Drinkable Country borden i Sverige
Dryckesrecepten har tagits fram i samarbete med experter, som representerar olika delar av Sverige:
♦ Södra Sverige: Rebecka Lithander, hyllad sommelier som nu arbetar på den lokalt prisade restaurangen Mutantur i Malmö. Hon har tidigare arbetat på den tvåstjärniga Guide Michelin-restaurangen Daniel Berlin.
♦ Västsverige: Bar Bruno i Göteborg, en liten mysig bar som serverar innovativa cocktails med hembarskänsla.
♦ Östra Sverige: Tjoget i Stockholm har de senaste fem åren varit med på listan över världens 50 bästa barer.
♦ Norra Sverige: Emil Åreng med rötter i Norrland utsågs till Sveriges bästa bartender 2015 och har även vunnit flera internationella priser. Emil kommer närmast från Cadierbaren på anrika Grand Hôtel i Stockholm, där han var creative director. Han är författare till cocktailboken Salongs i Norrland, som utsågs till Världens bästa cocktailbok 2016.
The Drinkable Country borden ligger i Arjeplog och Liehittäja (Swedish Lapland), Grövelsjön (Dalarna), Orbaden (Gävleborg), Nyköping (Sörmland), Salthamn (Gotland), Ramsvik och Göta Kanal (Västsverige), Falkenberg (Halland), Kasteberg, Asa, Wallby och Stufvenäs (Småland), Ormanäs, Vånga och Ven (Skåne).
Ger alla tillgång att ströva fritt i naturen
Med The Drinkable Country bjuder Sverige in alla att uppleva den svenska naturen samtidigt som man njuter av mat och/eller dryck. En möjlighet som kan ges tack vare Sveriges unika Allemansrätt som ger alla tillgång att ströva fritt i naturen. Så länge vi tar ansvar för natur och djurliv samt visar hänsyn till markägare och andra besökare.
För att ta del av de lokala guldkornen rekommenderas en guide.
Initiativet har tagits fram i nära samarbete med regionala turistorganisationer och destinationsbolag och följer de säkerhetsrekommendationer som finns för Covid-19.
Ni hittar mer information om varje bord och bokning här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Niklas Nyman/Visit Sweden
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-