-
Visit Sweden bjuder in hela världen att fira midsommar
I år ges utländska turister ett unikt tillfälle att uppleva en svensk midsommar live den 19 juni. Tillsammans med svenskar från Österlen i söder till Riksgränsen i norr.
Avsikten med utspelet är att i en tid med utbredda reserestriktioner och osäkerhet, inspirera och hålla drömmen om Sverige vid liv så att utländska resenärer väljer Sverige som resmål när de får, kan och vill resa igen.
Midsummer Live har initierats av Visit Sweden. Men genomförs i nära samarbete med Tourism in Skåne, Visit Roslagen, Turistrådet Västsverige, Visit Dalarna och Swedish Lapland.
Ett virtuellt midsommarfirande
Med Midsummer Live tas våra utländska gäster med på ett virtuellt midsommarfirande. Med personliga och lokala inslag från hela Sverige under en dag.
Firandet består av fem livesändningar på Facebook om vardera 15–20 minuter. De sänds på Facebook i Frankrike, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och USA. Samt på annan plattform i Kina.
Firandet börjar med kransbindning i Österlen, fortsätter med midsommarlunch på Västkusten, dans kring midsommarstång i Dalarna, blomplockning och kvällsdopp i Roslagen och avslutas med skidåkning med midnattssol i Riksgränsen.
Vill skapa intresse för Sverige
Utspelet omfattar såväl möjligheten att komma Sverige och svenskars livsstil riktigt nära genom livestreaming av en av Sveriges mest folkkära traditioner, som att med tips i sociala medier inspirera till eget midsommarfirande på platser runt om i världen.
Recept på den bästa jordgubbstårtan, instruktion hur man dansar ”Små grodorna” och texter för snapsvisor med mera kommer att delas. Allt med syftet från Visit Sweden att väcka uppmärksamhet och engagemang bland sin målgrupp på ett nytt och annorlunda sätt.
”Vi vill på detta sätt skapa intresse för Sverige och ge resenärer från hela världen en del av det som bara vi kan uppleva i år. Svensk Midsommar. När inte utländska turister kan komma till oss, får vi komma till dem. Vi vill inspirera och försäkra oss om att Sverige fortsatt är relevant och lika intressant när det är möjligt att resa hit igen”. Säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer.
Följ förberedelserna på Visit Swedens globala FB konto.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Anna Hållams
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-