-
Visit Sweden blir ett helstatligt bolag från och med 2020
Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden, som har i uppdrag att locka besökare till Sverige och stärka den svenska besöksnäringen, blir från och med 2020 helt ägt av svenska staten. Bolaget ska förvaltas genom Näringsdepartementet.
”Vi ser positivt på staten som ägare och förväntar oss ett förtydligat uppdrag. Vi vet att både staten och besöksnäringen genom ägarbytet vill ge oss förutsättningar att leverera nytta för Sverige. Vilket vi välkomnar.” Säger Ewa Lagerqvist, VD för Visit Sweden. ”Vi ser fram emot att exempelvis kunna jobba mer digitalt för att på ett effektivt sätt marknadsföra hela Sverige.”
Nya ägarkonstellationen träder i kraft 2020
Riksdagen har fattat beslut om att staten förvärvar Svensk Turism AB:s aktier i Visit Sweden, och staten blir därmed ensam ägare till bolaget. Den nya ägarkonstellationen träder i kraft den 1 januari 2020 och bolaget kommer att förvaltas genom Näringsdepartementet.
Visit Sweden har sedan 1995 ägts till 50 procent av staten och till 50 procent av besöksnäringen via Svensk Turism AB. Tydligare riktlinjer för bolagets uppdrag väntas i början av 2020.
Vill stärka styrningen av bolaget
I näringsutskottets förslag till riksdagsbeslut konstateras bland annat att marknaden och förutsättningarna för bolagets verksamhet har förändrats. Därför har regeringen föreslagit att staten tar över ägandet. Detta för att ”stärka styrningen av bolaget och ge möjlighet för staten att finansiera den omställning som krävs för att bolaget även framöver ska kunna leverera den samhällsnytta som bolagets verksamhet innebär”.
”Visit Sweden kommer fortsatt att stärka bilden av Sverige som resmål genom effektiv kommunikation i utlandet och bidra till att öka Sveriges attraktionskraft som resmål. Detta leder till högre intäkter för besöksnäringens företag och ger möjligheter till fler arbetstillfällen. Jag ser att bolaget även i fortsättningen kommer ha ett nära samarbete med organisationer, företag och myndigheter som verkar för turism i Sverige”. Säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.
Visit Sweden kommer fortsätta att drivas som aktiebolag. Redan tidigare har bolaget följt statliga ägardirektiv och riktlinjer för rapportering och bolagsstyrning. Koncernen består vid utgången av 2019 av ett moderbolag med fem dotterbolag.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Henrik Trygg
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-