-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turism är mycket positiv och många vill att den egna hemorten ska arbeta mer för att attrahera fler turister. Det visar en attitydundersökning bland svenskar om turism och turister som Visit Sweden låtit göra.
Svenskar är väldigt positiva till turism
Generellt syns tendenser i den svenska övernattningsstatistiken/gästnattsstatistiken att utländska resenärer övernattar något mer och svenskar något mindre på kommersiella boenden i Sverige. Samtidigt: Inhemska, svenska turister står för ca 75% av de kommersiella övernattningarna.
Visit Sweden har sedan 2021 följt svenskars attityd till turism och turister. Inför och under fjolårets sommar-högsäsong gjorde de en undersökning, som visade att svenskar är väldigt positiva till turism och turister.
Nio av tio stockholmare gillar turister
Den positiva inställningen till turister finns även i Sveriges mest besökta stad, Stockholm. Det visar en medborgarpanel som gjordes i november 2024 av Origo Group. Nio av tio stockholmare var positivt inställda till att det kommer besökare till Stockholm.
”Vår attitydundersökning visar att svenskar generellt sett är väldigt öppna för turism och turister. Vilket även återspeglas i hur turister uppfattar svenskar som välkomnande och tillmötesgående.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Överturism är inget generellt problem i Sverige
Överturism är inget generellt problem i Sverige. Även om det vid enstaka tidpunkter och på enstaka platser kan upplevs vara trångt när både lediga lokalbor, kommuninnevånare och andra besökare ska samsas på samma plats, samtidigt.
Överturism är ett upplevt tillstånd till följd av negativa upplevelser som påverkar lokalboende. En utmaning är svårigheten att skilja på om det är turister eller boende på orten, i kommunen eller regionen som orsakar och bidrar till upplevda problem.
”Jag har stor förståelse för den frustration som kan uppstå bland de som upplever trängsel och nedskräpning när många människor vistas på en och samma plats där parkeringskapacitet, sophämtning och tömning av papperskorgar inte riktigt hänger med.” Säger Susanne Andersson.
Stor del av boendekapaciteten står outnyttjad
Omkring hälften av boendekapaciteten på kommersiella boenden som hotell, vandrarhem och campingar i Sverige står outnyttjad på årsbasis. Det visar att Sverige har stora möjligheter för tillväxt.
Under fjolårets högsäsong för turism i Sverige: maj-aug, var andelen belagda rum i relation till disponibla rum på kommersiella boenden Sverige: Maj: 58%, Jun: 57%, Jul: 68%, Aug: 64% enligt Tillväxtverkets inkvarteringsdata.
”Stor del av boendekapaciteten i Sverige står outnyttjad på årsbasis. Vilket talar för att Sverige har stora tillväxtmöjligheter som vi aktivt kan tillvarata tillsammans med näringslivet. Om turism och besök fördelas över hela året och över hela landet.” Säger Susanne Andersson.
Om Visit Swedens undersökning
Visit Swedens attitydundersökning genomförs av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden april 2021-augusti 2024, har sammanlagt 10 060 intervjuer via internet genomförts med allmänheten i Sverige, 18 år eller äldre.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Tina Stafrén/Visit Sweden
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-